Technika: G-dmychadlo

ar1, 20. června 2006, 21:44 Google+

A dostáváme se k dalšímu dílu výkladu technických pojmů. Dnes o G-dmychadlu.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
G-dmychadlo

G-dmychadlo | foto: AUTO forum

Sdílejte článek

Mechanicky poháněné spirální přeplňovací dmychadlo, jehož název je odvozen od tvaru funkční části. Použila ho automobilka Volkswagen v polovině osmdesátých let u zážehového motoru vozu Polo a využila tak princip patentovaný již v r. 1903 v USA. Ve dvoudílné skříni dmychadla jsou na každé straně dvě spirálovité přepážky. Uvnitř této nepohyblivé skříně je výtlačný díl dmychadla, jenž má rovněž na obou stranách po dvou spirálovitých přepážkách zapadajících do mezer mezi přepážkami skříně. Výtlačný díl vyklonává krouživý pohyb, ale neotáčí se. Mezi pevnými a pohybujícími se přepážkami na obou stranách vznikají čtyři pracovní komory, plynule "putující" ke středu dmychadla. Výtlačný díl je uložen na výstředném čepu hřídele poháněného dvojitým klínovým řemenem od klikového hřídele motoru. Aby se neotáčel, je uložen ještě na jednom výstředníkovém hřídeli, jenž je s hlavním spřažen rovněž klínovým řemenem s převodovým poměrem 1:1, takže celá pohyblivá soustava tvoří paralelogram. Vzduch se nasává na vnější straně skříně a vytlačuje u jejího středu přes jazýčkové ventily. Proti dnes nejrozšířenějším konstrukcím má G-dmychadlo řadu předností. Především není namáháno vysokými teplotami jako výfukové turbodmychadlo. Opracování jeho činných částí nemusí být tak přesné jako u Rootsova dmychadla a je tedy i levnější, neboť jeho relativní rychlosti jsou malé, takže mohla být použita nemazaná těsnění z bronzu s teflonovým povlakem. Další předností je, že díky pracovnímu principu vznikají na sací straně jen malé pulzace, nezvyšující hladinu hluku motoru.

G-dmychadlo je pojmenováno podle tvaru své funkční části. Ve dvoudílné skříni (nahoře) jsou vytvořeny celkem čtyři pracovní komory, oddělené spirálovitými přepážkami. Uvnitř skříně krouží výtlačný díl dmychadla (vlevo dole), jenž má rovněž spirálovité přepážky. Jeho pohyb vyvolává výstředníkový mechanismus poháněný klínovým řemenem od klikového hřídele motoru. Na obrázku vpravo dole jsou oba hřídele dmychadla s výstředníky, přesně definující pohyb výtlačného dílu, spřažené klínovým řemenem s převodem 1:1.

Popis obrázku - Průřez G-dmychadlem. 1 - vstup vzduchu do druhé pracovní komory, 2 - hnací hřídel, 3 - vedení výtlačného dílu, 4 - vstup vzduchu do první komory, 5 - výtlačný díl.

AUTO forum

Vytisknout

Diskuze: Technika: G-dmychadlo

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Boxster

Více síly pro Porsche Boxster

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud