Technika: 4 Motion

Martin Kovalčík, 27. února 2006, 22:31 Google+

Při hledání inteligentního pohonu všech kol, který by bylo možné regulovat, narazili technici společnosti Volkswagen v roce 1995 na nový druh spojky. Jedná se o koncepci pohonu švédské firmy Haldex.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Volkswagen

Volkswagen | foto: Volkswagen

Sdílejte článek

Pro její fungování vyvinuli software specialisté na pohon všech kol firma Steyer-Daimler-Puch v Rakousku. Podstata spočívá v lamelové spojce, pohybující se v olejové lázni, která je axiálně stlačována. V závislosti na hodnotě tlaku, který je vyvinut, lze měnit přenášený točivý moment a tím regulovat přenos síly na zadní kola. Tlak je podle všech pravidel patřících k umění dobrého programování regulován tak, že nový špičkový systém techniky pohonu všech kol, který byl pokřtěn jako "4MOTION", dokáže všechno, co doposud chybělo pohonu syncro.

Nová spojka představuje kompaktní konstrukční skupinu, která je uložena na stejném místě jako viskózní spojka původního pohonu syncro: je umístěna na diferenciálu zadní nápravy a je poháněna kardanovým hřídelem. Její elektronická řídicí jednotka získává informace prostřednictvím hlavní cesty, kterou proudí všechny elektronické informace a tou je datová sběrnice, tzv. Can-Bus. Ta přenáší údaje z ABS a řídicí jednotky motoru: signály ze senzorů kol, ze systému pro regulaci prokluzu a z brzd, signály z motoru (např. o poloze pedálu plynu, otáčkách motoru) aj. V závislosti na tom reguluje výši a průběh hydraulického tlaku, který je vyvíjen na lamely spojky. Tlak oleje uvnitř spojky vytvářejí dva prstencové čerpací písty. Ty jsou v činnosti jen tehdy, když vstupní a výstupní hřídel nedosahují stejného počtu otáček, neboť jen tehdy je potřeba rozdělovat točivý moment.

Podstatnou předností spojky Haldex je její výjimečně krátká reakční doba: již při dosažení úhlu 45 stupňů – tedy na počátku první otáčky po "přijetí povelu" prostřednictvím elektronického signálu – je k dispozici potřebný tlak a je dosahováno odpovídajícího točivého momentu na zadní nápravě. Spojka reguluje moment plynule od nuly až po plný přenos, což odpovídá rozdělení pohonu mezi přední a zadní nápravu v poměru 50:50; v závislosti na poměru hodnot tření je možné, aby na zadní nápravě bylo až 100 procent hnacího momentu. Spojka je velmi robustní a může na zadní nápravu přenášet momenty až do výše 3200 Nm. To je více než dvojnásobek v porovnání s dosavadní viskózní spojkou.

Spojka Haldex splňuje beze zbytku všechna přání, která na ni kladou experti na pohon:

 - Pomocí ní je od chvíle, kdy je nastartován motor, realizován permanentní pohon všech kol; je možná regulace. 

- Je zárukou zrychlení, při kterém je udržována stabilní stopa, a také neutrálních až lehce nedotáčivých jízdních vlastností při normálním provozu a dokonce přetáčivých jízdních vlastnosti při nadbytku výkonu.

- Zajišťuje dobré jízdní vlastnosti při zpomalování, poradí si při popojíždění, nevadí jí různé průměry pneumatik (kolo pro nouzový provoz) a umožňuje, aby bylo vozidlo odtaženo s nadzdviženou nápravou.

- Především ale bylo dosaženo harmonické součinnosti se všemi systémy sloužícími k regulaci prokluzu počínaje protiblokovacím systémem (ABS) přes regulaci prokluzu (ASR) a elektronickou uzávěrku diferenciálu (EDS) až po program jízdní stability (ESP).

zdroj: Volkswagen čr

Vytisknout

Diskuze: Technika: 4 Motion

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

Grande Punto

Grande Punto rozšiřuje nabídku o nový motor

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud