Kolik zaplatíme za palivo a dálniční známky při cestách po Evropě?

Pavel Stavebník / AutoRoad.cz, 24. června 2021, 00:37 Google+

Ať se nám to líbí nebo ne, až bezmála třetinu nákladů na dovolenou, pokud cestujeme vozem po Evropě, padne na samotnou cestu – tedy dálniční známky nebo mýtné, či pohonné hmoty. Přirozeně nás tedy před dovolenou a výběrem konkrétního cíle zajímá, kam je lacinější zamířit. Jak je to tedy? Cesty, do kterých zemí se českému motoristovi více prodraží a naopak? Odborníci ÚAMK přinášejí zajímavý přehled.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Letními bestsellery českých motorizovaných turistů jsou: Chorvatsko, Itálie a Slovensko. Začneme cenami pohonných hmot. S tím, že po cestě tam budeme pro zjednodušení kalkulovat s českými cenami, zpět pak z dané země a budeme mluvit o ceně nafty. 

V Chorvatsku zamíříme do „české destinace“ Makarská, kam motoristu z Prahy čeká vzdálenost 1 151 km. Podle mezinárodního zdroje je průměrná cena 1 l nafty v ČR 1,20 eur, tedy 30,6 Kč. Při průměrné spotřebě 7 l/100 km nás vyjde cesta tam na 2 463 Kč. Zpět to při průměrné ceně 10,2 kuna za 1 l vyjde na 2 873 Kč. Celkem: 5 337 Kč. 

V Itálii přitahuje Bibione s jeho vyhlášenými plážemi, vzdálené zhruba 760 km. Tam to tedy bude za 2 249 Kč, zpět za 2 812 Kč, celkem za 5 061 Kč.

Na Slovensko, například do Popradu v Tatrách, to má český turista 555 kilometrů, a tedy směrem tam ho cesta vyjde na 1 178 Kč, zpět 1 220 Kč, celkem na 2 399 Kč. Z tohoto jednoduchého výpočtu vyjde, že návštěva Slovenska bude za půlku toho, co letní dovolená v dalších dvou nejnavštěvovanějších zemích českými motoristy. Samozřejmě, že ještě musíme připočítat dálniční známky anebo platby za mýtné při cestě do zmiňovaných států.

Rakouská dálniční 10denní známka oba cestovatele vyjde stejně – asi na 250 Kč, slovinská 7denní pak cestovatele do Makarské navíc 480 Kč. Ovšem zdánlivou výhodnost cesty do Itálie zhatí ceny mýtného na tamních dálnicích, které jsou zhruba o 70 Kč za každých 100 km vyšší než pro motoristu mířícího do Makarské. Výsledek? I Při kratší vzdálenosti cesty do Bibione, budou náklady na návštěvu tohoto místa ze tří možností (Chorvatsko, Itálie, Slovensko) nejvyšší. Ne zásadně, ale rozhodně o pár tisíc korun. Následuje volba Makarské a cenovým „trhákem“ je návštěva slovenských Tater, kdy za dálniční známku u východních sousedů zaplatíte 255 Kč.

A jak jsou na tom, pokud jde o ceny dálničních známek nejdražší a nejlevnější letní destinace v celé Evropě? Nejvíce, navíc jen za 7denní známku zaplatíte ve Slovinsku (asi 480 Kč), pokud nepočítáme Švýcarsko, které má výhradně roční etiketu za 1 150 Kč. Následující Česko (310 Kč), Slovensko (255 Kč), Rakousko (250 Kč)… Pro zajímavost doplňme, že například v Bulharsku motorista zaplatí za týdenní vinětu 200 Kč a naopak v Rumunsku jen 77 Kč.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: ceskedalnice.cz

V zemích, kde se platí podle průjezdu počtu kilometrů na mýtnicích, v průměru zaplatíte za 100 km nejvíce ve Španělsku (240 Kč) a stejně, tedy 230 Kč v Itálii a Francii. V Chorvatsku naproti tomu v průměru asi 160 Kč za 100 km jízdy. Samozřejmě, že máte šanci ušetřit, a to vydat se do zemí jako je Německo nebo Lucembursko, kde se za jízdu po dálnicích neplatí.

Druhou vysokou položkou je platba za pohonné hmoty. Tak ty v Evropě vyšplhaly zřejmě nejvýše ve Švédsku, a to na průměrných 42,4 Kč za litr nafty. Na zhruba 37 Kč se dostaly i ceny v Belgii, Dánsku, Finsku, Nizozemsku a o něco málo výše i v Itálii. Naopak pod české ceny lehce nad 31 Kč se prakticky nedostanete, pokud opět pomineme například Ukrajinu, Litvu nebo Moldavsko. Jedinou výjimkou v centrální Evropě je Polsko s průměrnou cenou 30,6 Kč.

Vytisknout

Diskuze: Kolik zaplatíme za palivo a dálniční známky při cestách po Evropě?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Toyota bZ4X - namísto klasické masky senzory, světla a aerodynamické prvky v údajně „žraločí“ podobě

Toyota chystá baterie nové generace a víme, kdy je chce představit

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud