TEST: Hyundai i20 za více než půl milionu? Dobře si rozmyslete převodovku

-jka / AutoRoad.cz, 23. února 2019, 07:57 Google+

Neuplynuly ani dva týdny od testu nové Fabie s přeplňovaným litrovým tříválcem, a máme tu další městský automobil s velmi podobným motorem, tentokrát však z dílny jihokorejské automobilky. Do ruky se nám dostal zástupce malých, spotřebních vozů, který se však rozhodl reprezentovat to nejlepší, co umí automobilka nabídnout. Jak tedy automobil obstál v testu? Získal si náš respekt?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Hyundai i20

Hyundai i20 | foto: Olga Káňová, Autoroad.cz

Sdílejte článek

I když si odstavec týkající se ceny necháváme zpravidla na konec, tentokrát uděláme výjimku. Cena testovaného vozu totiž pravidelně zarážela kolegy i známé, a tak je potřeba vysvětlit, jak to s cenovou politikou Hyundai i20 vlastně je. Základní cena malé i20 startuje na částce 284 990 korun, což vlastně není špatné. S atmosférickým čtyřválcem 1,25 MPi o výkonu 75 koní a 5 st. manuální převodovkou tak dostanete slušné spotřební auto pro městský a příměstský provoz. Z hlediska spolehlivosti a životnosti motoru může být tato varianta navíc mnohem lákavější, než moderní přeplňované tříválce s mnoha otazníky. No, motor je tedy v pořádku, co ale výbava základní verze?

Jak jistě tušíte, zde nastávají první komplikace. V roce 2019 považují řidiči za standard alespoň takové příslušenství jako manuální klimatizaci, tempomat a parkovací senzory. Pokud však chcete stáhnout cenu nabízeného automobilu na minimum, pak na všechny výše zmíněné prvky rovnou zapomeňte. i20 v základní výbavě disponuje denním svícením, asistentem pro rozjezd do kopce a 6 airbagy. Nabídne také elektricky ovládaná přední okna a centrální zamykání s dálkovým ovládáním. Tím bohužel výčet zajímavé výbavy chybí - nenajdete zde ani rádio, ani manuální klimatizaci. A co je horší, v základní výbavě si za tyto prvky nemůžete ani připlatit. Dostupné jsou až od další výbavové řady Family +.

img-responsive

Hyundai i20 | foto: Olga Káňová, Autoroad.cz

Testovaný vůz 

V tuto chvíli je však nejvyšší čas opustit jeden extrém nabídky, a podívat se na ten druhý. Jak uváděly přiložené dokumenty k testovanému vozu, výbavový stupeň Style navýšil cenu o 90 000 korun. V této verzi jsou již standardem automatické světlomety a stěrače, LED denní světla, tempomat s omezovačem rychlostí, zadní parkovací senzory, 7" rádio s dotykovým displejem a varování před čelním nárazem. Tím však dostupná výbava nekončí - lze ji rozšířit o další dostupné pakety: Club (+10 000), Winter (+10 000), Premium (+60 000) a Ultimate (+35 000). A právě nejdražší příplatkový stupeň paket Premium byl součástí našeho vozu. Navýšení o 60 000 korun není sice lidové, na druhou stranu za tyto peníze dostanete vyhřívání předních sedadel a volantu, autonomní nouzové brzdění FCA, asistent pro vedení vozu v jízdních pruzích, přední parkovací senzory a zadní parkovací kameru, 7" navigaci, zadní LED svítilny, zadní tmavá skla a dvojitou podlahu kufru s fixační sítí. Za barvu Sleek Silver si připlatíte 13 900 korun, a vůbec nejvíce s cenou zahýbe motorizace (+100 000 korun). Jak jsme již zmínili, tu tvořil přeplňovaný litrový tříválec T-GDI 120 se 7 st. automatickou převodovkou DCT.

T-GDI 120 88 kW 7 st. DCT

U pohonné jednotky se musíme tentokrát pozastavit déle, než bývá obvyklé. Přeplňovaný litrový tříválec o výkonu 88 kW (120 k) nás příjemně překvapil kultivovaností i jízdními vlastnostmi, které dokázal lehké i20 propůjčit. Problémem však byla spolupráce pohonné jednotky a automatické převodovky. Je pochopitelné, že nízkoobjemový přeplňovaný tříválec v otáčkách pohybujících se kolem hodnoty 1500 klepe, vibruje a pocitově nejede, tento stav je spíše charakteristikou než závadou. Nepříjemná však byla logika automatické převodovky, která v těchto otáčkách udržovala motor prakticky neustále. Pocitově je tak motor silně podtáčen, což není příjemné pro posádku a jistě ani pro samotný motor. Řešením bylo přesunutí řadící páky do polohy vlevo - Sport. V tomto režimu již byla logika automatické převodovky mnohem příjemnější a otáčky automobilu byly udržovány mezi hodnotami 2000 - 3000 ot./min, na rozdíl od standardního režimu, ve kterém DCT pravidelně řadí vyšší převodový stupeň ve 2000 ot./min.

img-responsive

Hyundai i20 | foto: Olga Káňová, Autoroad.cz

U sportovního režimu je však znát extrémní změna v odezvě na plynový pedál. Sebemenší sešlápnutí plynového pedálu způsobuje stejné chování, jako sešlápnutí plného plynu - automobil sice akceleruje až překvapivě příjemně, je však cítit, že ve sportovním režimu z motoru doslova "ždímeme maximum", a tak jsem si ho dovolil zařadit vždy až ve chvíli, kdy již byl motor ohřátý na provozní teplotu. Nejčastěji jsem se tedy ranním městem proplétal s převodovkou v manuálním režimu a řadil si sám, což se mi u automatické převodovky již dlouho nestalo. Abych to tedy zrekapituloval, zatímco motor překvapil, s převodovkou jsme si nerozuměli. Každému bych tedy doporučil si automobil nejdříve pořádně projet a zjistit, jak chování DCT sedí právě vám. Přeci jen, připlatit si 40 000 korun za automatickou převodovku, která neřadí podle vašich představ a jejíž volič často přepínáte do manuálního režimu, to nejsou dobře investované peníze.

Jízdní vlastnosti

Na podvozku i celkovém chování i20 je vidět, jak dlouhou cestu Hyundai ve svém zdokonalování již urazil. Na kvalitní silnici bylo příjemné s i20 jezdit, její chování bylo předvídatelné a podvozek ani motor neměly problémy s dálniční rychlostí pohybující se kolem 140 km/h. Co bych však i20 vytknul je tuhé řízení bez jakékoliv zpětné vazby, které mi vadí zvláště v zimním období - řidič netuší, co se děje s koly, nedostává zpětnou vazbu, a začínající smyk tak nemůže odhalit zavčasu. Druhou výtku pak máme k příliš tvrdému podvozku, který by se dal s klidným svědomím označit jako sportovní. Pokud se budete s automobilem pravidelně proplétat po kvalitních silnicích, pak vám jeho chování bude nejspíše vyhovovat. Čeká-li vás však každodenní dojíždění po klasických českých okreskách, pak z vás tenhle podvozek vyklepe duši. Pokud vás zajímá, kolik benzínu automobil průměrně spotřebuje, pak počítejte s hodnotou 6 l/100 km. 

Hodnocení 

Týden strávený za volantem i20 nebyl v žádném případě nepříjemný a ukázal, že i malá auta mají co nabídnout. Z i20 mám pocit bytelného vozu a nepochybuji, že bude sloužit podobně jako konkurenční vozy. Tuto důvěru odráží i výrobce, který na vůz poskytuje 5 letou záruku bez omezení nájezdu a 12 letou záruku na prorezavění karoserie. Po ekonomické stránce si však musíme uvědomit, že tyto automobily jsou pořizovány především jako druhé auto do rodiny, popřípadě jako vůz do nenáročné rodiny. V obou případech však vždy s důrazem na cenu, pochopitelně. Neznáme sice statistiky prodejů jednotlivých verzí, ale věříme, že podobných i20 v plné výbavě se prodá jen velmi malé procento. 

I když bylo rozmazlování příplatkovou výbavou více než příjemné, (překvapilo například vedení v jízdních pruzích, které fungovalo spolehlivě jako u vozů vyšší třídy), nemůžeme se zbavit dojmu, že nejlepší volbou bude i20 s atmosférickým čtyřválcem a základní výbavou. Bezkonkurenční nabídku pak tvoří akční ceník Best of Family, který platí během měsíce února 2019. Tyto akce se však u automobilky Hyundai pravidelně opakují, skrývají se pod různými názvy a lze s nimi tedy počítat. Aktuální akční nabídka nabízí i20 s atmosférickým čtyřválcem o objemu 1,25 l za cenu 269 900 korun. Součástí je navíc výbava v podobě manuální klimatizace, tónovaných skel, rádio s MP3 a ovládáním na volantu, USB vstupy, bluetooth handsfree a další prvky, které byste v základní výbavě mimo akční ceník hledali jen marně. 

Technická data
Pohonné ústrojí:
Typ motoru zážehový, přeplňovaný turbodmychadlem
Zdvihový objem 998 ccm
Max. výkon v kW @ ot./min.  88 /  6000
Max. točivý moment v Nm @ ot./min. 171 / 1500-4000
Typ pohonu pohon předních kol
Převodovka automatická 7 st. DCT
Jízdní výkony:
Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,5 s
Maximální rychlost 190 km/h
Spotřeba paliva:
Oficiální / reálná v testu  5,0-5,3 l/100 km / cca 6 l/100km
Rozměry:
Délka 4035 mm
Výška 1474 mm
Šířka 1734 mm
Hmotnost pohotovostní 1185-1325 kg
Zavazadlový prostor:
Základní objem po kryt 326 litrů
Cena testovaného vozu: 548 890 korun

Hyundai

Vytisknout

Diskuze: TEST: Hyundai i20 za více než půl milionu? Dobře si rozmyslete převodovku

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

Honda 0 Series

Honda 0 Series je elektrická vesmírná loď. Japonci s novým elektromobilem mají vysoké ambice

reklama

Doporučujeme

Hispano Suiza Maguari HS1 GTC

Masarykova oblíbená značka má unikátní problém, rozhodly se jí oživit dvě…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud