TEST: Land Rover Defender 90 Station Wagon 2.2 TD SE - Jen pro opravdové chlapy

ar5, 6. dubna 2015, 05:00 Google+

Pro opravdové dobrodruhy nebo milovníky drsného terénu je na světě jen hrstka aut, která jsou schopna zvládnout i místa, kde se dá jít někdy sotva pěšky. Jedním z vyvolených je britská legenda se jménem Land Rover Defender. Právě ten k nám dorazil v „nejnovějším“ vydání na redakční test a pár dní strávených v jeho společnosti, stálo víc jak za to.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Historie Defenderu vlastně sahá až do roku 1983, ačkoliv samotné označení Defender je používáno až od roku 1990. Zajímavostí je také to, že společně s Mercedesem třídy G patří k nejznámějším pravověrným offroadům a při pravidelné a pečlivé údržbě i téměř k nezničitelným. Celá karoserie Defenderu je navíc sestavena z jednotlivých dílů, které jsou k sobě přišroubované nebo nýtované. 

Design

Za celou dobu výroby se design kultovního Brita prakticky nezměnil. Obrovská mřížka chladiče, kulaté přední světlomety, velký nápis DEFENDER na hraně kapoty a nebo klasický krabicovitý tvar karoserie, to a mnohem víc už z dálky napoví, že se k vám blíží terénní ikona, kterou zastaví jen máloco.

Pro co největší úsporu váhy má vůz panely karoserie, jenž jsou vyrobeny ze slitiny hliníku a hořčíku. Současný Defender je navíc hodně drsně vyhlížejícím autem a na silnici poutá patřičnou pozornost. Za dobu testu o něj jevili největší zájem hlavně muži ve středních letech, kteří už dovedou ocenit potenciál a "jméno" auta samotného.

Interiér a výbava

Obvykle bych zde v této pasáži rozepisoval do podrobna luxus a bohatou výbavu testovaného vozu, jenže problém je, že přesně tohle u Defenderu tak úplně nejde. Land Rover totiž Defendera staví hlavně s ohledem na funkčnost a tak se za největší prvek luxusu dalo považovat elektrické stahování oken, kožená rozměrná sedadla s logy výrobce nebo manuální klimatizace. Jinak zde nečekejte nic z moderní doby, žádné senzory, airbagy nebo snad xenonová světla.

Pracant z Británie je zkrátka stvořen pro ty, kteří ocení hlavně poctivou mechaniku, jednoduchost a nepotřebují mít okolo sebe rozmary dnešní doby. V kožených sedačkách se ale sedělo výborně, až jsem byl překvapen, jaké pohodlí dovedou poskytnout. Dalším vynikajícím prvkem výbavy je autorádio s neskutečně dobře hrajícími reproduktory. I při vysoké rychlosti (a tím pádem velkém hluku v kabině) dovede autorádio veškerý ruch v kabině "přehlučit" a já si mohl užívat svou oblíbenou hudbu v kvalitě, za kterou by se nemusely stydět ani prémiové audiosoustavy.

Výhled z vozidla je vynikající do všech stran, vysoký posez je výhodou a snad jen výška auta samotného je překážkou při vjezdu do některých podzemních garáží. Zavazadelník v Defenderu je vlastně jen na oko, protože zadní část verze Station Wagon zabírají samostatná zadní sedadla a i po jejich vyjmutí vám zůstanou v podlaze „součásti“, přes které jen těžko budete skládat nějaká větší zavazadla.

Kdo by však chtěl svého Defendera vymazlit, má přeci jen možnost výběru z množství příplatků. Mnou testované provedení neslo označení SE, tedy to nejvyšší. V něm majitele přivítají kupříkladu přední sedadla čalouněná prémiovou kůží v kontrastních odstínech Bi-Color, dálkové ovládání centrálního zamykání a nebo autorádio, které přehraje formáty CD/MP3/ a má přídavný vstup pro AUX a USB a systém Bluetooth. Pro větší bezpečí pak lze automobil dovybavit zabezpečovacím systémem, imobilizérem a externí alarmovou jednotkou se záložním akumulátorem.

Motor a jízdní dovednosti

Současného Defendera můžete mít jen s jedním motorem, a tím je naftová jednotka 2.2 TD4. Její výkon 122 koní a točivý moment 360 Nm celkem postačuje, koneckonců, Land Rover Defender nikdy nebyl tvořen za účelem rychlých přesunů po dálnici.

I když, předchozí věta není tak úplně pravdivá, protože existuje i méně obvyklá varianta s osmiválcovým motorem 4,2l Supercharged, která zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,1 sekundy. V našem případě klasický naftový "dělník" zrychlí z 0 na 100 km/h za 15,8 sekundy a jeho maximálka činí 145 km/h. Maximální rychlost ale berte s rezervou, v tempu nad 100 km/h je totiž vůz hodně náchylný na jakýkoliv poryv větru a každá změna směru se musí provádět s citem.

Nyní je vhodné zmínit i důležité parametry, protože jen málokdo se pustí do opravdové divočiny, když neví, co jeho stroj dokáže. Brodivost auta je 65 cm, v krátké testované verzi Defender zvládne stoupavost 45°, boční náklon 45° a nájezdové úhly jsou 48° vpředu/49° vzadu. V praxi to znamená, že to bude řidič, který to vzdá dřív než samotné auto. Při testu jsem samozřejmě zkoušel hlavně jízdu v drsném terénu, takže stranou nezůstal hlubší písečný povrch a nebo bahnité koleje od traktoru. Výsledek? Za pomoci pořádného obutí do drsných podmínek, velké dávky odvahy, redukce a uzávěrky diferenciálů se mi ani jednou nestalo, že bych Defendera dostal do úzkých. Prakticky se dá říci, že tam, kde rádoby offroady a velká SUV končí, tam drsný Brit začíná. 

Samotný motor splňuje emisní normu Euro 5 a jedná se o novou generaci motoru Ford Puma. I přesto, že se Land Rover snažil o co největší ekologičnost jednotky, hodnota vypouštěných emisí CO2 není vhodná pro každého, činí totiž 266 gramů na ujetý kilometr. Drsnost se vyznačuje i ohledně spotřeby, která u Defenderu prakticky nikdy nespadne pod deset litrů. Tabulkové hodnoty, kdy vůz slibuje kombinovanou spotřebu 10 litrů, dosáhnete jen s velkým sebezapřením.

Jelikož jsem vůz projížděl převážně v terénu, za několik dní testu jsem projel více jak ¾ nádrže a výsledná spotřeba se dle mých propočtů vyšplhala na 14,3 litru na 100 km. Proto jak jsem již zmínil v nadpisu, LR Defender je jen pro opravdové chlapy, kteří mají velkou dávku adrenalinu v krvi a také tučné bankovní konto. Provoz vozu samotného totiž není nic levného a jeho pravidelná (a nutná údržba) taktéž nestojí pár korun.

Dobré je zmínit, že s motorem spolupracuje manuální šestistupňová převodovka s krátkými a přesnými drahami. Při každém zařazení je doslova cítit, jak jednotlivé převody přesně zapadají a ztuha jdoucí řadící páka po chvíli řidiči ukáže, že se s ní musí zacházet tvrdě a bez slitování. Hnací moment je od motoru veden přes převodovku, za níž následuje rozdělovací převodovka.

Posilovač řízení je taktéž nastaven na tuhý chod a na každou korekci se musí vynaložit trochu vyšší síla. Po delší jízdě tak bylo celkem časté, že jsem z kabiny Defenderu odcházel, jako bych právě strávil několik desítek minut v posilovně. K tomu se přidával i značný hluk od motoru a okolí, čímž auto dává jasně najevo, že jeho domovem je hlavně pomalejší jízda v hlubokých terénech.

Resumé

Land Rover Defender je typickým příkladem pravověrného offroadu, který v rukách správných majitelů odvede více jak pořádný kus práce. V terénu se nezalekne téměř ničeho, v kabině vládne prostornost a posádka si musí zvyknout na vyšší hluk od motoru a okolí. Je to zkrátka hlavně pracovní nástroj, který není přecpán žádnou moderní elektronikou, vše je zde mechanicky poctivé a jeho případný řidič si řízení musí vyloženě odpracovat. Odměnou mu bude prostupnost téměř jakýmkoliv terénem a dovednosti, o kterých si většina "konkurence" může nechat leda zdát.

Celkové hodnocení: 87 %

Základní cena vozu: 879 791 Kč (Defender 90 SW 2.2 TD4 E)

Cena testované verze: 994 499 Kč

Vytisknout

Diskuze: TEST: Land Rover Defender 90 Station Wagon 2.2 TD SE - Jen pro opravdové chlapy

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

Volvo

Volvo má přes 30 tisíc objednávek na XC90, zatím nedodala ani je

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud