TEST: Audi A8 L 4,2 TDI - splněná touha aristokrata

ar2, 11. prosince 2014, 09:40 Google+

Synonymum luxusu, výkladní skříň nejnovějších technologií a vytříbeného vkusu. To jsou vlajkové lodě nejúspěšnějších automobilek světa, kam bezesporu patří i Audi, které se u každého modelu snaží zhmotnit svůj slogan, „náskok díky technice“. Jak se jí to daří v segmentu s nejnáročnější klientelou a s nejtvrdší konkurencí?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Audi A8

Audi A8 | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Vysoce postavení manažeři, ředitelé firem, businessmani, ale i ministři a státníci, mají velmi těžké rozhodování při výběru limuzíny. Od nejprestižnějších německých výrobců Audi, BMW, Mercedes či Volkswagen, přes japonský Lexus, korejskou Hyundai až po britské aristokraty Jaguar, Bentley nebo Rolls-Royce. Nejčastěji jim v hledáčcích uvízne trojice BMW 7, Mercedes S-class a Audi A8. Poslední zmíněný na týden zavítal na redakční parkoviště a to s nejsilnějším turbo dieselem a v prodloužené verzi.

Design – ušlechtilost gentlemana s dynamikou sportovce

Brilantní propracovanost každé křivky, které po splynutí v celek, tvoří majestátně působící ale stále dostatečně dynamický vyhlížející vůz. Prodloužený rozvor o 13 centimetrů poskytl konstruktérům možnost, použít delší zadní dveře, které doslova lákají k nastoupení.

Audi A8 L ze sebe vyzařuje přirozený respekt, přitom na sebe nestrhává přílišnou pozornost a tak si ani mnozí nevšimnou, jaký komfort si dopřáváte.

Výrazné přídi dominují světlomety Matrix LED, které nepřehlédnete nejen v noci, ale i ve dne. Jsou tvořeny samostatnými diodami, ty za každé situace poskytují nejvyšší možnou úroveň viditelnosti.

Interiér – velkorysý, elegantní a luxusní

Dominantou Audi A8 L je její péče o pasažéry. Ať jste spolujezdec, řidič nebo cestující na zadních sedadlech, vždy máte maximální komfort, pohodlí a pocit bezpečí. Po nastoupení vás pokaždé pohltí ta výjimečná atmosféra, které v kokpitu A8 panuje.

Začnu odzadu, tedy části vozu, kvůli které si prodlouženou verzi Audi A8 pořídíte. Zde hraje prim nejen překvapivě velkorysý prostor pro nohy, ale také perfektně zpracované všechny části interiéru a to do posledního detailu. Neskutečně pohodlná zadní sedadla, s elektrickým ovládáním, vyhříváním a ventilováním, masážní funkcí a v neposlední řadě širokou nabídkou nastavení. Mnoho odkládacích prostor, decentní osvětlení interiéru či elektricky ovládané sluneční clony, to vše tvoří to ideální místo na odpočinek, relaxaci nebo pro efektivní práci i za jízdy.

Přední sedadla nenabízí o mnoho méně komfortu než ty zadní. Nechybí jim vyhřívání s ventilací, masážní funkce a jsou samozřejmě elektricky polohovatelná. Zvláštní pozornost si zaslouží i prostor řidiče. Je velmi dobře patrné, že Audi má velké ambice a to, že majitel Audi A8 L si rád sedne i za volant svého vozu. I proto je zde patrný důraz na detail, přehlednost a tak je řízení A8 velmi příjemné a vše lze ovládat intuitivně,  jednoduše a rychle. Všechny ovladače máte po ruce, nejvíce jich je logicky na středové konzoli, kde si o volič řadící páky podložíte zápěstí a vše zvládáte ovládat pár prsty a po pár dnech i poslepu.

Intuitivní MMI systém s touchpadem, barevný a skvěle viditelný Head-Up s ostrou a kvalitní grafikou, noční vidění, nebo perfektní navigace s online připojení k internetu a podporou Google Maps, to je jen krátký výčet prvků, které vám nejvíce zpříjemňují jízdu. K těm čistě jízdním, tedy k asistentům, se vrátím v další části.

Nejluxusnější materiály, přírodně barvená kůže, dřevěné obložení a dekorace, hliníkové detaily a jemná alcantara, či měkké plasty té nejvyšší kvality. To vše je tu samozřejmostí, stejně jako promyšlené detaily, stylovost a funkčnost.

Jízda – sametová jemnost není bezchybná

Samotná jízda v Audi A8 je požitkem. Příjemně komfortní podvozek je i v kombinaci s 20-ti palcovými litými koly, překvapivě pohodlný. Je však smutnou pravdou, že některé, zejména menší příčné a středně velké nerovnosti, umějí podvozek potrápit a tak se stane, že zaznamenáte ránu a někdy i drcnutí. Ve své třídě by se to stávat nemělo, ale nejedná se o žádnou tragédii, o dva palce menší kola a bude to hned o dost lepší.

Spíše na sametově jemnou jízdu, má A8 L ambice jezdit skutečně rychle. Zdatně maskuje své rozměry a váhu a za volantem vás mate a připadáte si, jako by jste řídili daleko menší a lehčí automobil. Na okreskách zase překvapí skvěle fungující samosvorný diferenciál, který přes zadní kola tlačí auto do zatáčky a to v kombinaci s perfektním pohonem všech kol quattro a velkými koly a dobře fungujícímu podvozku drží jak přibité.

Ostatně, skvělé výkony předvádí i na dálnici, kde určuje tempo všem ostatním a přitom udržuje v kabině nebývalý klid a ticho až k rychlostem začínajícím dvojkou. Například při 130 km/h si můžete šeptat.

Je potřeba dodat, že zrovna dálnice patří mezi teritorium A8, zde se prostě cítí nejlépe a funguje nejlépe. Už samotná výbava asistenčních prvků napovídá, že ukusování kilometrů na dálnici bude příjemné. Ať je to systém hlídání mrtvého úhlu, který sleduje jak rychle se do něj auto blíží a svítí s předstihem, tak asistent jízdy v pruzích, který aktivně zasahuje do řízení a drží vás přesně mezi pruhy až po adaptivní tempomat, který je schopný úplně zastavit a s vaším svolením se znovu rozjede. Jeho jediná nevýhoda je, že při držení bezpečnostní vzdálenosti kdejaký „levoproudař“ nepochopí, že chcete jet dál rychleji a prostě vám neuhne.

Motor – nejsilnější diesel ve své třídě

V našem případě se jedná spíše o ohrožený druh. Kdo dnes nabízí osmiválcový diesel s poctivým objemem 4,2 litru? U Mercedesu mu odzvonil umíráček a místo něho vám nabídnou benzinový agregát a u BMW vsadili na třílitr se třemi turbodmychadly a ani tak nedosáhnou takové síly, jako Audi se svým 4,2 TDI.

Právě tento diesel bych doporučil k vyzkoušení každému odpůrci naftových agregátů. Síla lokomotivy, tedy točivý moment neuvěřitelných 850 N.m., které máte k dispozici od 2000 ot. s bravurou roznese jakoukoliv pochybnost o vznětových motorech. Síla jakou motor má v téměř každých otáčkách je něco, co vás překvapí i po 10 000x sešlápnutí plynového pedálu.

Chuť, s kterou motor zabírá a ten téměř okamžitý nástup síly a zrychlení v jakékoliv rychlosti, to je dech beroucí a sám bych se bál v takovém autě dělat osobního řidiče. S pedálem se musí pracovat skutečně opatrně, každý milimetr sešlápnutí je znát.

Přitom vás nebude rušit nekultivovaným, či dokonce nepříjemným zvukovým projevem, spíše naopak. Jeho pravidelný a sametově jemný chod vás nikterak rušit nebude. Jediná nevýhoda je ta, že při extrémním zátahu, kterým disponuje, vás nebude provázet líbezný zvuk benzinového osmiválce, ale chválím Audi za to, že to nemaskuje umělým zvukem z reproduktorů, jako jiní výrobci.

Nebyl bych to správný redaktor, kdybych nezmínil spotřebu. I když je to u vozu s cenovkou téměř 4 miliony korun zbytečné. S přihlédnutím na hmotnost a atakující 2,2 tuny a výkon téměř 400 koní, se spotřeba držela ve velmi rozumných mezích. Průměr činil 9,5 litru na 100 km. Ve městě se držela do 15 litrů, mimo něj dokázala spadnout až k 8 litrům. Dálnice znamenala spotřebu okolo 9 litrů a plynulý přesun přes jižní spojku se odrazil v našem týdenním minimu 7 litrů na 100 km naopak nejvyšší maximum bylo 17,8 při ždímání maxima, samozřejmě na letišti.

Resumé – stále výjimečná, stále atraktivní

Konkurenční boj je neúprosný,  a ve světle nového Mercedesu S-Class se projevují jisté nedokonalosti a to především v oblasti jízdního komfortu. Perfektní a ve své třídě ojedinělý motor, sportovní ambice, luxusní provedení interiéru nebo úžasné světlomety, smetou veškeré pochybnosti. Nezbývá mi jen utrousit cosi o těžkém loučení při vracení vozu a zdůraznění, že s klidným svědomím Audi A8 L 4,2 TDI doporučím komukoliv, kdo o limuzíně těchto rozměrů uvažuje.

Celkové hodnocení: 97 %

Základní cena: 2 639 900,- Kč

Cena testované verze: 3 869 400,- Kč

 

Klady:

+Matrix LED světlomety

+silný a kultivovaný motor

+perfektní práce 8-mi stupňového automatu

 

Zápory:

-tlumení příčných nerovností 

 

Motorizace:

Vznětový přeplňovaný osmiválec

objem: 4134 cm3

nejvyšší výkon: 283 kW při 3750 ot/min

největší točivý moment: 850 Nm při 2000 - 2700 ot/min

palivo: nafta

Vytisknout

Diskuze: TEST: Audi A8 L 4,2 TDI - splněná touha aristokrata

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Citroën C4 dostal další facelift, co se změnilo? - anotační foto

Citroën C4 dostal další facelift, co se změnilo?

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud