TEST: Renault Clio R.S. Cup – snadno dostupná rychlost

ar2, 2. října 2014, 07:04 Google+

Ostré hatchbacky jsou nedílnou součástí DNA francouzského Renaultu, tedy abych byl přesný, tak divize Sport. Ta na nich pracuje již spoustu let a snad každý nadšenec dobře zná Clio R.S. neboli Renault sport. To patřilo odedávna k tomu nejlepšímu mezi malými ostrými hatchbacky.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Renault Clio

Renault Clio | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Éru ostrých hatchbacků s diamantem ve znaku započalo Clio Williams, které mělo být původně vyrobeno jen v 2000 kusové edici. Neutuchající zájem o tento ostrý hatchback založil kult sportovních Clií. Generaci po generaci nabízelo Clio R.S. nezapomenutelné zážitky za volantem. Proč by taková nemohla být i současná čtvrtá generace s paketem Cup?

Design

Propracované proporce, dynamické křivky, bez ostrých hran a úhlů, vše je čisté, oblé a hladké. Takové je Clio R.S. s nenápadnou přední maskou, výrazným zadním difuzorem (který mimochodem skutečně funguje a ve vysokých rychlostech vytváří přítlak) a dvěma koncovkami výfuku, které jsou pro čtyřválcový motor dosti neobvyklé.

Nejdražší příplatek je žlutá barva Sirius, Renault si jí cení na 40 000,- Kč, přitom Clio vypadá perfektně i v bílé nebo červené barvě. Žlutá barva Sirius, však na Clio strhává neobvyklou pozornost. Ač většina kolemjdoucích ani neví, jaké auto to vlastně je. 

Interiér a výbava

Clio R.S. vás svým interiérem pohltí. Skvěle tvarovaná sedadla, která vás správně obejmou a drží i v té nejostřejší zatáčce. Stejně skvělý je i volant. S proužkem indikující neutrální pozici a samozřejmě s kontrastním prošíváním, padne skvěle do ruky. Pádla umístěná pod volantem na sloupku řízení (stejně jako ve vozech Ferrari) jsou dostatečně velká a nepůsobí chatrným dojmem.

Přední sedadla nabízejí dostatek prostoru, nikde nebudete mít nedostatek. Jak to již bývá zvykem, na zadních sedadlech je prostoru o poznání méně. I přesto svezete čtyři či pět pasažérů a jejich zavazadla uložíte v 300 litrovém kufru. Zkrátka Clio R.S. má předpoklady nejen k sportovní jízdě, ale také k plnění úlohy auta na denní ježdění.

Na druhou stranu, interiér nedokázal zakrýt fakt, že se uvnitř hodně šetřilo. Materiály, zpracování i ergonomii často pokulhává za zbytkem auta. Když vidím tu cenovku, tak je mi to trochu líto…

Námi testovaná verze nabízela téměř vše a nám nic nechybělo. Od navigace, přes automatickou klimatizaci, parkovací kameru, přes vyhřívaná sedadla až po tempomat. To je jen malý výčet prvků výbavy. Za větší zmínku jistě stojí R.S. monitor, který promítá na displeji multimediálního systému R-link všemožná data. Například okamžitý výkon, točivý moment, teplotu oleje nebo tlak turbodmychadla.

Motor a jízda

Stará dobrá atmosféra společně s manuální převodovkou, zůstaly ve staré generaci ostrého Clia. Doba si žádá své, vítejte v turbové době. Pod kapotou nového Clia R.S. naleznete přeplňovanou 1,6 která disponuje výkonem rovných 200 koní (147 kW) a maximem točivého momentu 240 N.m. dostupného již od 1750 otáček za minutu. Motor je surově náruživý a nechá se ochotně vytáčet, neodradí ani zvuk, který dokonce jde „vylepšit“ umělým, třeba ze závodního Clia III V6 nebo Nissanu GTR.

Motor

Motoru sekunduje šestistupňová automatická převodovka. Dvojspojku můžete ovládat nejen hlavicí řadící páky ale i již zmíněnými padlami pod volantem. Nabízí také manuální režim, respektive dva. Jeden, ve kterém vám před červeným polem otáčkoměru přeřadí a druhý ve kterém vás nechá zajít až k omezovači. V tom si motor hezky „zaštěká“ a konečně auto působí dojmem, že jej řídíte vy. V automatickém módu převodovky se projeví nejhorší jeho stránka. Řadí pomalu a zbytečně motor drží ve vyšších otáčkách.

Nastavení motoru a i převodovky a v neposlední řadě bezpečnostních systémů a asistentů, ovládáte jedním tlačítkem R.S. Drive. Nabízí tři módy. Jeden „civilní“ následuje režim sport, který z ostří odezvu na plyn a chování převodovky. Třetí, nejlepší, race, ten vypíná stabilizaci, kontrolu trakce, zapne motor do nejostřejšího módu a umožní funkci launch control (motor lehce vytočí a po puštění brzdového pedálu vystřelí Clio kupředu neskutečně plynule a rychle) ostatně, launch control je vymožeností především supersportů a u takovýchto aut se jedná o naprostou raritu.

Ač podvozek, tedy spíše přední náprava, doznal velkých změn, jízdní vlastnosti jsou spíše průměrné. Samozřejmě, Clio drží jako přibité, nenechá se rozhodit ani menšími nerovnostmi a zvládne držet stopu nehledě na to, zda je mokro, či sucho, ale celkové nastavení je trochu prkenné. Velké nerovnosti vůz rozhodí a při jízdě na samotném limitu, auto znervózní a musíte se více věnovat řízení.

Což mě přivádí k otázce, není právě tohle, ta pravá zábava? Jízda na absolutním limitu se zapoceným zadkem a plnými rukami volantu a pádel k řazení? Tohle mi přišlo k chuti, jak bylo Clio sterilní, lehké k ovládání i ve velmi rychlém tempu, tak na hraně znervóznělo.

Při takovém tempu mizelo palivo z malé nádrže skutečně rychle. Tempem přes 20 litrů na 100 km, při poklidnější jízdě se apetit snížil na 7-8 litrů a celkový průměr za testovací týden, a téměř 700 najetých kilometrů, se ustálil na hodnotě 11,5 litrů na 100 km.

Závěr

Clio R.S. umí poskytnout opravdu pekelně rychlou jízdu aniž by jste se museli snažit. Při jízdě na samotném limitu, musíte s autem začít hodně pracovat, aby jste nastavené tempo udrželi a to je někdy daleko větší zábava, než u konkurenčních hothatchů.  Svou univerzálností nabízí i druhou civilní tvář a bez stráty cti, bude plnit úlohu auta na denní ježdění do práce a po nákupech a o víkendu vás pobaví.

Celkové hodnocení: 90%

Základní cena vozu: 564 900 Kč

Cena testované verze: 687 400 Kč

Klady:

-projev motoru

-jednoduchá rychlá jízda

-ostré brzdy

-všestrannost

Zápory:

-automatická převodovka

-absence samosvorného diferenciálu

-kvalita zpracování a materiály v interiéru

Motorizace:

přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec

objem: 1618 cm3

nejvyšší výkon: 147 kW při 6000 ot/min

největší točivý moment: 240 Nm při 1750 ot/min

palivo: benzín

 

Výkon:

nejvyšší maximální rychlost: 230 km/h

zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,7 sekundy

spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 8,1 l / 5,1 l / 6,3 l

 

Rozměry:

objem zavazadlového prostoru: 300 litrů

hmotnost: 1204 kg 

objem palivové nádrže: 45 litrů

rozměr pneumatik: 205/40 R18

Vytisknout

Diskuze: TEST: Renault Clio R.S. Cup – snadno dostupná rychlost

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

107

Co udělá dvaapůlmetrový skok s maličkým Peugeotem 107?

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud