TEST: Hyundai Grand Santa Fe – na vrcholu možností

ar2, 22. září 2014, 07:30 Google+

Hyundai objemem svých prodejů, okupuje celosvětově 6. příčku mezi všemi výrobci aut. Mezi nejvýznamnější trhy patří domovská Korea a Spojené Státy. Na druhém zmíněném trhu, se bezesporu bude námi testovanému Grand Santa Fe dařit. Co ale v naší domovině? Najde si zde své zákazníky?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
hyundai santa fe

hyundai santa fe | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Hyundai Santa Fe brázdí silnice světa již od roku 2001, kdy byla uvedla na trh první generace. Ta v roce 2007 prošla modernizací a před dvěma lety se představila současná třetí generace. Ta v listopadu roku 2012 přišla i v nové, větší verzi, která přímo nahrazuje ix55. Nabízí, delší rozvor, větší celkovou délku a hlavně třetí řadu sedadel, díky které může svézt až sedm pasažérů.

Design – už nejsem jen pro Asii

Zákazníkům se uzpůsobil i design. Trochu více zacílený právě na Americkou klientelu v sobě skrývá rysy, typické pro velká SUV, brázdící Road 66. Výrazným prvkem jsou chromované detaily, ale také obrovská maska s rozměrnou mřížkou sání před chladičem, která je samozřejmě také chromovaná. Rozměrné světlomety zasahující do blatníků udávají směr hlavní boční linii, která se táhne až k zadním svítilnám. Zadní část působí o něco majestátněji, než u menšího Santa Fe, především dvě masivní koncovky výfuku integrované do zadního nárazníku.

Interiér – téměř sedm

Bude to možná znít jako ohraná písnička, ale i tak si to neodpustím. Korejské automobilky mají stále problém s kvalitou zpracování a hlavně materiálů v interiéru. Naoko působí většinou hezky, občas nejsou úplně sladěné, ale na fotografiích vypadají docela dobře. O to větší šok na vás může čekat při nasednutí. Ergonomie špatná není, ani měkčené materiály nejsou špatné, avšak o těch tvrdých plastech se to říci nedá. Rychle se ušpiní, lehce se poškrábou a navíc povrzávají. A to při 6500 km je opravdu nemilé, zvlášť když se auto chlubí cenovkou přes 1,2 milionu.

Na předních, kožených sedadlech s vyhříváním a ventilováním se sedí velmi příjemně. Jsou dostatečně měkká a poskytují optimální oporu těla. Možnost nastavení je široká a ideální pozici najde snad každý. Kladné hodnocení si zaslouží i volant, který je vyhřívaný, příjemně padne do ruky a u toho typu vozu, není větší průměr a přehršel tlačítek na škodu. Zadní sedadla už tak pohodlná nejsou. Mají trochu tvrdší výplně, nejsou ventilovaná, ale stále nabízí dost prostoru i pro tři cestující a jsou nastavitelná v podélném směru a i opěradlo můžete naklápět dle libosti. Třetí řada sedadel nabízí logicky to nejméně příjemné svezení. Sedadla jsou tvrdá, mají jen jednu polohu a co je snad nejhorší, sedák je posazen velmi nízko nad podlahou a tak nepodpírá téměř vůbec stehna cestujícího. Dětem do 12 let to vadit nebude, starším pasažérům ano. Mladý teenager to však překousne a středně dlouhou cestu vzadu zvládne. Výhodou je samostatná ventilace, kterou si vzadu můžete ovládat tak, jak se vám zlíbí.

Zavazadlový prostor v základní variantě, tedy jen s místem pro pět pasažérů, nabízí velkorysý prostor. Bezpečně se do něj vejdou všechny zavazadla pětičlenné posádky. Pro ty, kteří chtějí čísla, tak Grand Santa Fe nabízí 634 litrů respektive 1842 litrů, pokud sklopíte i druhou řadu sedadel. Mimochodem, víko pátých dveří se ovládá elektricky, sice se otvírá a zavírá trochu línějším tempem, ale několikrát jsme toto řešení uvítali.

Výbava – nabízí vše co chcete

Hyundai nabízí největší SUV pouze v jedné výbavě Luxury, kterou můžete doplnit o jeden paket Executive a jeden prvek příplatkové výbavy, panoramatické střešní okno. Za cenu necelých 1 280 000 Kč máte k dispozici kožená sedadla, vepředu ventilovaná a sedadlo řidiče s pamětí, navigaci, hlídání jízdy v pruzích, parkovací senzory nebo i parkovací asistent, zadní kameru, elektricky ovládané víko pátých dveří, velmi zdařilý audiosystém, již zmíněné panoramatické okno, dvou zónovou klimatizaci, nebo xenonové světlomety s led diodami pro denní svícení a pro zadní sdružené svítilny. A to jsem vyjmenoval jen některé prvky výbavy.

Jízda na silnici – tady jsem doma

Připadá vám Grand Santa Fe trochu více jak kombík, než jako SUV. No tak přesně takhle jezdí, tedy s nadsázkou řečeno. Zamaskovat bez 9 kg, ohromné dvě tuny váhy je nad síly kde jaké automobilky a Hyundai nevyjímaje.

Nejdříve však o motoru. Pod kapotou pracuje naprosto stejný agregát, jako u dříve testovaného pěti-místného Santa Fe. Tedy čtyřválcová vznětová „dvadvojka“. Za studena se projeví nekultivovaný chod a hlučnější projev. Po zahřátí se hladina hluku sníží, stále však není na úrovni, která by pro cestování byla vyloženě příjemná. Motor nemá sílu na rozdávání. Disponuje výkonem 145 kW (197 koní) a točivým momentem 436 N.m. dostupného od 1800 do 2500 otáček. Pružné zrychlení s plně naloženým vozem není ohromující, ale držet krok se zbytkem provozu zvládne, na časté předjíždění však zapomeňte, stejně tak na okupování levého pruhu dálnice. Dieselový čtyřválec má raději klidnější tempo a na vyšší rychlosti rád šplhá pozvolněji.

Práci mu neulehčuje ani převodovka, která je jednoduše řečeno, hloupá. Často vznikají situace, kdy neví co má vlastně zařadit a buď zbytečně podřadí na velmi nízký stupeň, nebo nepodřadí vůbec a nechá prokluzovat měnič. Bohužel si nedá říci ani v manuálním módu. Nejlépe řadí při zapnutém Eko režimu.

Obecně se Grand Santa Fe nejlépe chová při klidné jízdě, kdy podvozek poskytuje dostatek opory a jistoty, nenechá se příliš rozhodit od velkých nerovností a zatáčky projíždí s překvapivou lehkostí. Pokud chcete náznak sportovní jízdy, připravte se na to, že se brzy začne hrnout přes předek a ve vyšších rychlostech se v zatáčkách nechá rozhodit od všudy přítomných nerovností českých silnic.

Podvozek je trochu prkenný a méně komfortní, než jaký byste u SUV této velikosti čekali. Navíc je dost hlučný. Na druhou stranu se s ním Grand Santa Fe tolik nenaklání.

Motor má značné výkonové rezervy přitom nepatří mezi ty úspornější. Průměrně jsme během testu jezdili za 8,7 litrů na 100 km, což odpovídá silnějšímu třílitrovému šestiválci o výkonu nejméně 250 koní. Při trochu pomalejším tempu se můžete dostat pod osm litrů. Mimo město se přiblížíte i k sedmi, ale spíše počítejte s hodnotami minimálně nad 8 litrů nafty.

Jízda v terénu – bláto zvládnu, ostré zlomy nikoliv

Grand Santa Fe není auto do terénu. Má sice několik asistentů na jízdu mimo silnice, ale to mu k lepší prostupnosti terénem nepomůže. Limitujícím jsou silniční pneumatiky a opravdu malá světlá výška. Rozblácené cesty do kopce zvládne s nebývalou jistotou, to samé lze očekávat i na sněhu. Pokud zvolíte vhodné obutí, nebude vám dělat zimní cesta k sjezdovce problém. Pozor musíte dát na malou světlou výšku.

Resumé – trumf, který vše předčí 

Grand je nejlepší SUV, které vám prodejce Hyundai nabídne. Je nebývale prostorné, s kupou prémiové výbavy a lákavým vzhledem. Pohodlně sveze pět pasažérů a k tomu i další dva nebo hromadu zavazadel. Někdy vás pozlobí tvrdý podvozek, jindy hluk, a občas i nedostatek výkonu. To mu však rádi odpustíte, až se podíváte, za kolik nabízí podobný vůz konkurence.

Za 1,2 milionu neseženete žádné sedmimístné SUV těchto rozměrů. Hledáte prostorné SUV a pětimístné provedení Santa Fe vám nestačí, kupte Granda, chybu jistě neuděláte. Pokud máte ještě půl milionu navíc, koukněte se k prémiové konkurenci.

Celkové hodnocení: 84 %

 

Základní cena vozu: 1 199 990 Kč

Cena testované verze: 1 278 990 Kč

 

KLADY

- poměr cena/výbava/prostor

- vnitřní prostor

- bohatá výbava

ZÁPORY

- nedostatky v interiéru

- prkenný podvozek

- slabší motor

Motorizace:

přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec

objem: 2199 cm3

nejvyšší výkon: 145 kW při3800 ot/min

největší točivý moment: 436 Nm při 1800 - 2500 ot/min

palivo: nafta

Výkon:

nejvyšší maximální rychlost: 200 km/h

zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,3 sekundy

spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 9,9 l / 6,2 l / 7,6 l

Rozměry:

objem zavazadlového prostoru: 634 litrů

hmotnost: 1991 kg 

objem palivové nádrže: 71 litrů

rozměr pneumatik: 235/55 R19

Vytisknout

Diskuze: TEST: Hyundai Grand Santa Fe – na vrcholu možností

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

Škoda Economy Run 2014 - vítězem je Škoda Octavia se spotřebou 2,95 l/100 km - anotační foto

Škoda Economy Run 2014 - vítězem je Škoda Octavia se spotřebou 2,95 l/100 km

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud