TEST: Citroën C5 CrossTourer 2.2 HDI AT - Drsňák s tváří elegána

ar5, 7. srpna 2014, 02:00 Google+

Po delší odmlce jsme se rozhodli podívat na zoubek dalšímu vozu od značky Citroën, tentokrát na novou verzi již lehce zastaralého modelu C5 Tourer. Ta nese četné černé oplastování, chromované doplňky a hlavně přízvisko CrossTourer.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Současný model C5 je na trhu už pěknou řádku let a jeho prodeje začali v posledním roce výrazně upadat. Receptem na znovu zvýšení odbytu by mohla být nová drsná verze CrossTourer, která svým vzhledem a vyšperkovaným exteriérem hraje na drsnou a zároveň luxusní notu. Vůz má přitom stále jen pohon přední nápravy a čtyřkolka se nikdy nabízet nebude..

Design

Námi testovaný Citroën C5 CrossTourer nás při předání uvítal příplatkovým sněhově bílým lakem Nacré (příplatek 21 300 kč) a krásnými litými koly s diamantovým výbrusem o rozměru 18 palců Caspienne. K tomu se u této verze nově přidává černé oplastování a o 15 milimetrů větší světlá výška. Díky tomu vypadá CrossTourer stejně dobře a drsně jako konkurenti v podobě například Passatu Alltrack či Peugeotu 508 RXH. Mě osobně design poslední generace C5 vždy připadal přitažlivý a u verze Cross se mi líbí dvojnásob. Ostatně, i reakce okolí jasně hovořili za vše, všude kam se s vozem přijelo, lidé se otáčeli a to je ten nejlepší důkaz, že vůz je pohledný. 

Interiér a výbava

Kabina velkých Citroënů se pokaždé chlubí nejen obřím prostorem ale i nádechem luxusu, který si posádka také náležitě užívá. Polokožená velká sedadla s kvalitním bočním vedením nás během testu dokonale obejmula, sedí se v nich náramně a jejich měkkost je dle našeho názoru příjemně vyladěná. Verze Cross Tourer vychází z nejvyššího výbavového stupně Exclusive, a tak musíme uznat, že jsme pohodlnost a luxus na palubě tak trochu čekali.

Interiéru vévodí kvalitní materiály a perfektní zpracování všech dílů, takže v průběhu testu nám nikde nic nevrzalo a neklepalo, prostě francouzská dokonalost.  I přes to, že vůz je v současné generaci na trhu již skoro šestým rokem, je potřeba sklonit poklonu automobilce, jak dokonale maskuje jeho stáří a jde s dobou. Na druhou stranu, delší léta ve výrobě vám přeci jenom připomene postarší panel autorádia a nebo kůží potažený volant s pevným středem, který je možná až chaoticky přeplněn tlačítky. 

Co se týče prostoru pro posádku, každý z cestujících na palubě se bude cítit dostatečně pohodlně. Místa nad hlavou je na obou řadách dostatek, i při mé výšce 180 cm mi stále zbyla dostatečná rezerva nad hlavou a na zadní řadě, při pokusu se posadit sám za sebe, i před mými koleny. I proto možná spousta lidí využívá C5ku jako služební vůz, protože prostě na to má své kvality i po těch delších letech.

Po stránce výbavy je provedení CrossTourer doslova nabité, nenajdete snad nic, co by zde chybělo. Za zmínku tak stojí automatická dvouzónová klimatizace s výdechy i pro zadní řadu sedadel, obě přední sedadla seřiditelná elektricky (sedadlo řidiče disponuje masážní funkcí), samo natáčející se bi-xenonové světlomety či příplatkový paket Kamera Cross. Ten obsahuje parkovací asistent, navigační systém eMyWay kompletně v češtině a zadní parkovací kameru. Právě tento paket bychom vám opravdu doporučovali, couvat s takto velkým vozem není sranda a to ani pro zkušeného řidiče, pohled skrze parkovací kameru je tak k "nezaplacení".

Motor a jízda

Nové provedení C5 CrossTourer je nabízeno výhradně se dvojicí nejsilnějších turbodieselových motorů, v našem případě se pod kapotou ukrýval čtyřválcový motor o objemu 2.2 HDI s výkonem 150 kW a s točivým momentem 450 Nm. S ním pak spolupracuje šestistupňová automatická převodovka Aisin. Výsledný efekt je skvělý, protože tato kombinace slibuje, že dostanete vůz s výkonem přes 200 koní a bezchybným automatem, což se cení. 

Jízda s automatem a motorem 2.2 HDI je překvapivě plavná a při myšlence řidiče na ostřejší jízdu se pohonné ústrojí nenechá nachytat na švestkách a dokáže s ním držet krok.  I přes mohutnost a obří rozměry auta však nečekejte přehnaně velkou spotřebu. Za dobu našeho týdenního testu se nám podařilo dostat v klidném režimu jízdy na kombinovanou hodnotu 6,6 litru, ve městě si C5 CrossTourer nárokuje „horších“ 8,6 litru, na okresních silnících nám zase spotřeba spadla na hodnotu 7 litrů, a to jsme C5 nijak nešetřili. Pro upřesnění celkových hodnot je tedy vhodné zmínit to, že klidní řidiči se s oplastovanou C5kou dostanu hravě na průměrnou spotřebu mezi 6 – 7 litry, sportovnější povahy po aktivaci tlačítka Sport vedle voliče automatické převodovky, se při ostré jízdě dostanou na průměr čítající přibližně 8,2 litru. 

Bohužel, jak jsme v úvodu testu zmínili, drsná verze C5 CrossTourer nabízí pohon pouze přední nápravy, čímž obratem ztrácí na své konkurenty, kteří mají přiřaditelný i pohon zadní nápravy. Ono oplastování tak není na vozidle proto, že by jste s ním mohli krosit ostré polní či bahnité cesty, nýbrž jen jako ochrana před drobnými kolizemi při parkování. Skvělým pomocníkem na horší komunikace je adaptivní podvozek Hydractive III+, se kterým by se jinak v drsnějším terénu jezdilo náramně.

Podvozek nabízí hned čtyři úrovně nastavení plus sportovní režim, při kterém podvozek mírně ztuhne a rázem se z houpavé klidné jízdy stane ostřeji naladěná C5, která vám najednou dá najevo i lecjaký výmol na silnici. CrossTourer se nově dočkal tužšího nastavení pérování a za pomoci kol o rozměru 18“ dokázal testovaný Citroën skvěle držet stabilitu ve vysokých rychlostech a zvolenou stopu v zatáčkách. I tak se dá Hydractive III+ občas nachytat a tu a tam k vám pošle podvozek nepříjemnou ránu, a to hlavně od hlubších nerovností. Celkově je řízení CrossToureru příjemnou záležitostí, je dostatečně zábavné, na limitu se dostává typická nedotáčivost a v případě ostré jízdy se vůz dokáže i slušně rozhoupat. Následnému výletu mimo silnici naštěstí brání dobře odladěný systém ESP, ovšem na okresní dovádění má výrobce v nabídce jiné modely, C5 je spíše plavný dálniční koráb.

Resumé

Nový Citroën C5 CrossTourer 2.2 HDi AT Exclusive je v celku dokonalým vozem a je naprosto jedno, že standardní C5ka je na trhu už 6 let.  Oplastovaná verze vám nabídne zase o něco víc než doposud, velkým nedostatkem může být pro někoho absence pohonu 4x4, který je hlavně v Čechách velice populární a kde kdo si jej do svého nového vozu volí i přes to, že jej vlastně nebude nikdy potřebovat. Dohromady na nás za týden testování C5 CrossTourer zanechal příjemné dojmy, odpustili bychom mu nezvhledný panel autorádia i tupější rány od zadní nápravy, mohutné „kormidlo“ se záplavou tlačítek už ale ne. Automat Aisin a motor 2.2 HDI pracují excelentně, stejně tak nastavitelný podvozek Hydractive III+. Za cenu lehce přes 800 tisíc se jedná o dobrou koupi, kdo ale chce bezpodmínečně vůz s pohonem 4x4, C5 CrossTourer pro něj určitě není.

Celkové hodnocení: 92 %

Základní cena: 504.900 Kč (1.6 THP 155/Tendance)
Cena testované verze vč. příplatků: 846.200 Kč

KLADY:
- nestárnoucí design
- bohatá výbava 
- vysoká bezpečnost
- jízdní výkony a převodovka
- spotřeba

ZÁPORY
- absence pohonu 4x4
- horší reakce zadní nápravy na drsném povrchu

Motorizace
vznětový čtyřválec s turbodmychadlem
objem: 2179 cm3
nejvyšší výkon: 150 kW při 3500 ot/min
největší točivý moment: 405 Nm při 2000 ot/min
palivo: benzín
 
Výkon
maximální nejvyšší rychlost: 225 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,6 sekundy
spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 8.2 l / 4.9 l / 6.1 l 
objem palivové nádrže: 70 litrů

Vytisknout

Diskuze: TEST: Citroën C5 CrossTourer 2.2 HDI AT - Drsňák s tváří elegána

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

lada kalina

Lada Kalina Sport – trochu hot hatch na Ruský způsob

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud