Test: Opel Corsa r.v. 2001 vs 2007

Martin Juřička, 12. května 2008, 21:30 Google+

Jedinečné srovnání dvou modelových řad Opelu Corsa z roku 2001 a 2007. Generační srovnání verze s benzinovým motorem a novější s naftovým motorem. Která verze je lepší do města a která mimo město? Jak to dopadlo? Klikněte na článek a čtěte dál...

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Corsa

Corsa | foto: Opel Media

Sdílejte článek

REDAKČNÍ TEST: Opel Corsa je všeobecně známé auto našeho silničního provozu. Od prvního typu se Corsa pořádně vyvinula a dostala se po stránce designu do více dynamických tvarů, což jí na kráse výrazně přidalo a bude zajímavé jak bude vypadat za pár let. V roce 2007 navíc získala titul auto roku v České Republice! My vám nabízíme srovnání posledních dvou generací tohoto vozu.

Opel Corsa 1.3 CDTI
Na první pohled je jasné, že nová Corsa odskočila po stránce designu od svých předchůdců. Klasika v kategorii malých vozů odstartovala v roce 1982 modelem s označením A. Současná čtvrtá generace se od té první liší po všech stránkách. Model, který vám představíme je z roku 2007 se stupněm výbavy Enjoy. Jedná se o třídveřovou verzi s motorem 1.3 CDTI, který byl vyhlášen nejlepším maloobjemovým dieselem roku 2006. Všeobecně se současná Corsa nabízí v 3dvéřové a 5ti dvéřové verzi s pěti stupni výbavy – Essentia, Enjoy, Cosmo, GSi a OPC. Corsa sama o sobě je v základu poměrně levná, lze ji sehnat již od 249 000,- Kč ve výbavě Essentia, třídveřové variantě a objemu 1,0 l 12V. U některých dealerů je možnost sehnat Corsu i levněji v akčních nabídkách apod. Na úvod by to mohlo stačit a nyní se budeme věnovat již zmíněnému testovanému modelu s objemem 1,3 CDTI.

EXTERIER
Jak jsme již zmínili, design nové Corsy dostál hodně změn. Designérům v Opelu se podařil mistrovský kousek a v konfrontaci má poslední verze vůči starším jednoznačně navrch. Při výběru barev máte dvanáct různých variant. Pro třídveřovou variantu je velmi působivá černá perleťová, která dává tomuto malému vozu magickou tvář. Na čelní straně tak lehce chromová maska vystupuje více v kontrastu černé. Pření světlomety jsou samozřejmě v čiré optice a příď dokreslují mlhové světlomety. Co se týče zádi, je do kufru poměrně dobrý přístup, protože je variabilní dvou patrový a dle velikosti přepravovaného nákladu můžete volit podlahu v úrovní hrany kufru nebo po zvýšení hloubky kufru můžete mít podlahu přibližně o 30 cm níže. Pro přepravu drobností nebo psího miláčka je zvýšená podlaha kufru naprosto ideální. Plato můžeme zasunout do zadní strany zadních sedadel ale neubráníme se dojmu, že toto řešení více klepe než drží. Kola jsou 14“ palcová a rezerva je umístěna uvnitř kufru, což je vcelku pozitivní, protože řada malých vozů mají rezervu pod kufrem zvenčí. Co se týče mohutnosti karoserie a tím i celého vozu také potvrzují cash-testy, ve kterých malý Opel dostal 5 hvězdiček! Velmi dobře si také vedl v testech na ochranu chodců, kde získala Corsa 3 hvězdičky ze 4 a za ochranu dětí obdržela 3 hvězdičky z 5!

INTERIER
Interiér je kapitola sama pro sebe stejně jako exteriér. Základní rysy dostali úplně jiný nádech než předchůdci. Palubní desce dominuje středová konzole s CD/MP3 rádiem a ovládacími prvky klimatizace, topení atd. Velmi příjemný do rukou je tříramenný volant, který je navíc osazen ovládacími prvky na rádio (zesilování, ladění stanic, měnič skladeb). Stejně tak se dá hovořit o řadící páce, která padne velmi dobře do ruky a chod jednotlivých rychlostí je velmi kultivovaný. Ukazatele rychlosti jsou v černé barvě s bílými hodnotami rychlosti a otáček a přehlednost je dostačující. Mezi těmito analogovými měřiči je digitální ukazatel počtu kilometrů a palubní počítač. Žluté podsvícení lze korigovat na vyšší nebo nižší intenzitu, tak jako v předešlých modelech. Stejně tak můžete z pozice řidiče měnit úhel potkávacích světel. Protože se jedná o třídveřový model je místa na předních místech dost a dost. Spolucestující na zadních sedadlech budou omezeni podle toho kolik místa si dopřejí cestující na předních sedadlech. Nevýhodou třídveřové verze je umístění bezpečnostních pásů na sloupku, který je poměrně vzadu a při zapínání se musíte více namáhat.  Výbavu tvořili dva airbagy u řidiče a spolujezdce. V černo-červeném provedení sedadel a lehkým propojením černé palubní desky je interiér velmi příjemný na pohled. Po usednutí se možná budou jevit širším postavám v ramenou úzké opěrné části sedadel a to by bylo asi největší výtkou vnitřního vybavení.

JÍZDNÍ VLASTNOSTI
Při nastartování si všimneme, že už nemusíte čekat na žhavení a můžete startovat prakticky okamžitě! Po nastartování je chod motoru poměrně tichý a lze konstatovat, že hlučnost v kabině je na nízké úrovni. Po sešlápnutí pedálu motor táhne poměrně průměrně ale od 2500 otáček se projeví turbo a zátah je velmi výrazný. Na to, že se jedná pouze o třináctistovku je v městském provozu diesel velmi živým agregátem. V zatáčkách drží vůz naprosto úchvatně, díky rozložení těžiště v třídvéřové verzi je jízda v zatáčkách skutečným požitkem i když je podvozek trošku tužší. Opel si pro svůj nový podvozek zajel ke spolupráci do Fiatu, na kterém je postaveno i např. Grande Punto. Na dlouhé trase a dálnici se motor chová kolem 120ti kilometrové rychlosti poměrně solidně a spotřeba začne stoupat až s překonáním 130cítky. Spotřeba se ve městském provozu při opatrné jízdě pohybuje kolem 5,5 litrech ale při vyjetí z města lze dosáhnout i hodnotu o litr nižší. Díky palubnímu počítači se dá naučit jezdit poměrně úsporně i když vypočtené hodnoty spotřeby jsou o něco vyšší než uváděné výrobcem.

Opel Corsa 1.0 12V
O tomto modelu se říká, že má téměř nezničitelný motor. Nicméně názory na provozní náklady a požitek z jízdy se různí. Pro náš redakční test byla vybrána Corsa s datem výroby 2001, která měla najeto 110 tisíc kilometrů převážně v městském provozu.

EXTERIER
Stříbrná metalíza na Corse výjimečně sluší. Jednak z toho důvodu, že se ta barva prostě k autu hodí a také proto, že stříbrná je praktická a není na ní vidět tak špína. Plasty jsou také poměrně zachovalé, protože vozidlo je pravidelně garážované jak v létě, tak v zimě. Na karoserii nejsou žádné viditelné poškození. Koroze není na podvozku, což je pozitivní zjištění ale po ujetí více než sto tisíc kilometrů odchází díky korozi poslední díl výfuku. Velmi zvláštní neduhem je u předposlední Corsy jakési šplouchání pod spolujezdcem. Neobvyklou „vadu“ bylo těžké odhalit až se nakonec zjistilo, že to je obyčejná voda v karoserii a ta odtéká pomocí špuntu umístěného zvenčí pod spolujezdcem. Pokud se ale tento odtokový špunt zacpe špínou, tak se voda udržuje uvnitř odtokového kanálu a nepříjemně šplouchá. Patrné je to v zimních měsících když z vody vznikne led a to se šplouchání intenzivně zvyšuje za vzniku klepání ledových kostek do karoserie. Bezpečnost byla u litrové Corsy na 4 hvězdičkách z 5 možných. Ochrana chodců byla na jedné hvězdičce a co se týče ochrana dětí uvnitř vozu, tak tento test se v době uvedení na trh neprováděl.

INTERIER
Po sedmi letech užívání je interiér z hlediska vzhledu na velmi dobré úrovni. Pokud nebudeme počítat osahané tlačítko klimatizace, tak by si snad ani vybavení větší výtku nezasloužilo. Minimálně ohmataný volant, řadící páka a také ošlapané pedály dávají záruku dobrého zpracování plastů. Palubní deska společně s ukazateli rychlosti a otáček nevykazuje také žádné zašlé zabarvení slunečním žárem. Sedadla si po dobu užívání drží tvar a není vidět žádné výraznější prosezení ani na druhé řadě sedadel. S pozitivním dost, a to co se dá vytknout Corse po sedmi letech užívání je drobné drnčení pod palubní deskou. Bolest všech vozů a našeho obzvlášť, je v jemných škvírách, které jsou součástí designu, nicméně se v nich drží špína a komplikuje to údržbu vnitřního prostoru vozu. V tomto případě doporučujeme občas zajet do specializované firmy, která se zaměřuje na vnitřní čistotu a interiér je i v krizových místech na vynikající úrovni. Co se týká vzhledu můžeme říct, že interiér je na solidní úrovni ale je nutné konstatovat, že hodně záleží také na majiteli jak se bude v autě chovat a co všechno bude převážet.

JÍZDNÍ VLASTNOSTI
Jízdní vlastnosti jsou na malé auto poměrně slušné v městském provozu. Na to, že se jedná pouze o litrovku, tak je motor svižně dynamický ale až od 2500 otáček. Na křižovatce, kterou chcete projet rychleji je potřeba motor vytočit do otáček ještě více. Na meziměstské silnici se Corsa cítí výborně v rychlostech do 100 km/h. Na dálnici je to o kapánek horší a při rychlostech kolem 140 km/h je běh motoru dostačující ale vzroste spotřeba o litr až dva! Chod řádící páky a volba rychlostí je poměrně dobrá. V letních měsících s klimatizací je to ještě více, protože motor je pouze tříválcový. Konstrukce vozu není na stavěna na naši rozbitou D1 a ani na cesty 3 třídy, kde trpí kromě malých kol také tlumiče. Časem se také začne projevovat vůle řízení a také táhla, která jsou slabinou Oplu. Po krátkém čase odejdou úplně a v servisu vám je doporučí vyměnit nebo je potřeba dotahovat. Celkový dojem z jízdních vlastností je dobrý i na úzkých pneumatikách, kterými je vůz osazen. Vynikající v městském provozu je baterie, která drží od počátku uvedení vozu do provozu, což je téměř unikát. V letních měsících, kdy automobil stojí dlouho na slunci se zblázní elektrika a ukazatele rychlosti úplně spadnou na nulu a přestanou svítit světla. Tyto výpadky se projeví jednou až dvakrát za léto. Co se týká celkové spolehlivosti je Corsa s litrovým motorem typickým vozidlem do města a na střední cesty. Na vytrvalostní jízdy to příliš není ale dle potřeby je to auto schopné zvládnout delší trasu bez větších problémů.

CELKOVÉ SROVNÁNÍ
Srovnání je ovlivněno roky, které benzinová verze má za sebou. Naproti tomu i přes stáří sedmi let je chod motoru velmi kultivovaný. Drobné skřípání dílů palubní desky si asi po sedmi letech provozu může Corsa dovolit. Na krátké vzdálenosti vynikající, což ji pasuje do role přeborníka v městském provozu, protože parkovat s „angličákem“ se dá prakticky všude. Naftová verze z roku 2007 je co se týče spotřeby na vynikajících 4,5 litrech v městském provozu při normální jízdě. Díky tří-dvéřové variantě jsou těžko dostupné pásy ale kufr poskytuje dvoupodlažní prostor, který se dá variabilně využít. Obě verze mají rezervní kolo v kufru, což je pro malé vozy dobrá varianta a nemusí se odšroubovávat ze spodní strany podvozku.

Parametry                              Opel Corsa 1,3CDTi (2007)          Opel Corsa 1,0 12V (2001)
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)                                        3 999                                                 3 817
Šířka (mm)                                         1 737                                                 1 646
Výška (mm)                                        1 488                                                 1 440
Rozvor (mm)                                      2 511                                                 2480
Provozní hmotnost (kg)                    1 220                                                 950
Zavazadlový prostor (l)                     285/ 1110                                          -
Motor
Objem (ccm)                                      1248                                                  973
Výkon (kW/k)/ot.min-1                       55/75 /4 000                                    43/   /5 600
Kroutící moment (Nm/ot.min-1)         170/1750                                          -
Převodovka                                         5stupňová                                        5stupňová
Rychlosti
Zrychlení (0-100 km/h)                      14,5                                                   17
Max. rychlost (km/h)                          163                                                    155
Spotřeba
Město (l/100km)                                5,8                                                      7,2
Mimo (l/100km)                                 3,9                                                      4,7
Kombinace (l/100km)                       4,6                                                      5,6
Cena
Testovaná verze (Kč)                 310 000,-                          PC 340 000,- (nyní 105 000,-)
 

Vytisknout

Diskuze: Test: Opel Corsa r.v. 2001 vs 2007

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

3

BMW snižuje emise, nabídne ultračistou trojku

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud