Dvouspojkové převodovky Volkswagen DSG slaví 15 let. Kde jsou jejich přednosti?

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 6. prosince 2018, 16:59 Google+

Revoluce v oblasti pohonu slaví výročí: Přesně před 15 lety představil Volkswagen první velkosériově vyráběnou dvouspojkovou převodovku DSG. Automatickou převodovku moderní doby. Hospodárnější a sportovnější než veškeré do té doby vyráběné automatické převodovky. Převodovka DSG změnila způsob řazení – a tím i jízdu automobilem jako takovou – především v kompaktní třídě. Tam, kde se do roku 2003 řadily převodové stupně téměř výhradně manuálně, se totiž prosadila převodovka DSG, která řadí rychleji než řidič. Do dnešního dne se rozhodlo již více než 26 milionů zákazníků pro Volkswagen nebo model ostatních koncernových značek s dvouspojkovou převodovkou.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Převodovka DSG

Převodovka DSG | foto: Volkswagen

Sdílejte článek

Co se týče převodovek, byly USA a Evropa donedávna dvěma odlišnými světy. Zákazníci v Severní Americe odjakživa upřednostňovali automatickou převodovku. Na přelomu tisíciletí se tam rozhodovalo 88 procent všech řidičů pro automatickou převodovku. Zcela odlišná situace panovala v roce 2000 v západní Evropě, jíž vládly kompaktní vozy.

V tomto regionu mělo automatickou převodovku jen 14 procent automobilů – převážně se jednalo o modely vyšší třídy. Důvodem nebyla jen větší cena automatické převodovky. Manuálně řazená převodovka byla zpravidla hospodárnější a sportovnější. A tak například Golf – nejúspěšnější model v nabídce značky Volkswagen – sjížděl tehdy z montážních linek z více než 90 procent s přímo řazenou převodovkou. Vítězné tažení automatického řazení zahájil v roce 2003 Golf R32 o výkonu 177 kW/241 k, který byl jako první Volkswagen na přání nabízen s 6stupňovou převodovkou DSG. Tento nový druh automatické převodovky řadil extrémně sportovně a byl až o 20 procent úspornější než automatická převodovka s hydrodynamickým měničem točivého momentu. A to změnilo všechno.

V roce 2018 přesahuje v Německu podíl verzí s převodovkou DSG v modelové řadě Golf hranici 40 procent. Dokonce i u menšího modelu Polo je to již téměř 30 procent. Golf Sportsvan dosahuje 50 procent. Na podobně vysoké úrovni se ustálily počty vozidel s DSG v modelových řadách T-Roc a Tiguan. U velkého modelu Tiguan Allspace se podíl vozů s DSG vyšplhal dokonce na 90 procent. V modelu Passat to je v průměru mezi 60 % (Limuzína) a 70 procenty (Variant). Arteon pravidelně překonává hranici 80 procent.

V závislosti na modelu, motoru a druhu pohonu nabízí Volkswagen v současnosti různé převodovky DSG s 6 nebo 7 převodovými stupni. Převodovky jsou aktuálně koncipovány pro točivé momenty až 250 N.m (typ „DQ200-7“), 400 N.m („DQ260-6“ a „DQ400-6“), 420 N.m („DQ381-7“) a 550 N.m (DQ500-7). Kromě toho se vyrábí také 6stupňová převodovka DSG („DQ400E-6“, až 400 N.m) jako modul s integrovaným elektromotorem pro externě nabíjitelné hybridní modely Golf GTE1) a Passat GTE2). Převodovky jsou nepřetržitě zdokonalovány. Stále častěji jsou vybaveny funkcí pro setrvačnou jízdu, u níž DSG odpojí motor od ostatních částí systému pohonu, aby mohla být využita kinetická energie vozidla a snížena spotřeba paliva.

Všechny dvouspojkové převodovky se vyznačují neobvykle rychlým řazením bez přerušování přenosu hnací síly. Proces řazení proběhne během několika setin sekundy. Převodovka DSG řadí při klidné jízdě velmi brzy vyšší převodový stupeň, a přispívá tak k úspoře paliva. Dvouspojkové převodovky jsou navíc ideální pro budoucí hybridní systémy. I proto patří převodovce DSG budoucnost.

Vytisknout

Diskuze: Dvouspojkové převodovky Volkswagen DSG slaví 15 let. Kde jsou jejich přednosti?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Tesla Model 3

Tesla Model 3 míří do Evropy. Nabídne nejdelší dojezd, ceny však rozhodně…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud