Nejbezpečnější auto světa? Tenhle ošklivý kousek byste doma nechtěli

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 28. července 2018, 09:36 Google+

Většina automobilek se vždy snažila navrhovat automobily tak, aby ke srážkám vůbec nemuselo dojít, případně aby následkem srážky utrpěla co nejméně především posádka. Pokud jde však o bezpečnost chodců, jsou možnosti automobilek jen velice omezeny a většina nadějí dnes padá na bedra systémů jako AEB, které by měly v případě rizika srážky automobilu s chodcem automaticky začít brzdit a srážce tak buď úplně zamezit, nebo alespoň minimalizovat následky.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Prototyp Austin-Morris 1300 SRV5, (wikimedia.org, autor: Vauxford, Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International)

Prototyp Austin-Morris 1300 SRV5, (wikimedia.org, autor: Vauxford, Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International) | foto: wikimedia.org

Sdílejte článek

A právě minimalizací následků srážek automobilů s chodci se již před lety zabývali i britští konstruktéři automobilky Austin, kteří roku 1974 přivedli na svět experimentální vozidlo Austin 1300 SRV5, které bylo určeno právě k výzkumu a minimalizaci následků v případě těchto nehod. Protože jak zkrátka všichni víme, svět není dokonalý a nehody se stávají.

Bezpečnostní technologie navíc byly v sedmdesátých letech v módě a se zajímavou novinkou se snažil přijít téměř každý výrobce automobilů. Tento netradiční koncept postavený na konceptu Austinu 1300 je však skutečně výjimečný. Dalo by se totiž říci, že byl přímo konstruován k vrážení do lidí.

Model SRV5 byl totiž vybaven dvěma působivými inovacemi, z nichž na první pohled vidíme jen jednu. Tou je netradičně skloněná přední kapota, díky jejímuž designu měli být chodci zasaženi co nejníže do nohou, díky čemuž měli být následně hozeni na kapotu. 

Většina automobilek přitom měla kapoty poměrně vysoké, což v případě nárazu do chodce znamenalo, že chodec padal směrem dopředu a vůz ho tak mnohdy ještě přejet a způsobit mu další vážná zranění.

Druhou výraznou inovaci můžeme vidět, pokud se na snímek zadíváme pozorněji. Vidíte ten zvláštní rám, který se táhne po obvodu kapotu a vpředu je na něm jakási guma? Tento "výmysl" měl hned dvě funkce: 1. změkčit náraz do nohou a 2. podstatně důležitější funkci - po nárazu se uvolnila pružina a mechanismus se zvedl, čímž kolem člověka na kapotě vytvořil jakousi ochranou klec.

img-responsive

Austin-Morris 1300 SRV5 „Safety Research Vehicle" | foto: wheelsage.org

Člověk tak byl relativně v bezpečí na kapotě a nehrozil jeho pád ani při prudkém brzdění. Jak poznamenává Jason Torchinsky z Jalopniku, který si této zvláštnosti všiml na Facebookové stránce  Retro Automotive Concepts and Prototypes a později na něj upozornil, lidem na kapotě chybí k naprostému pohodlí snad už jen nějaký časopis ke čtení a dobrý nápoj.

Systém však měl i své nedostatky, jakými jsou například chybějící světlomety. Ty by se však jistě daly umístit na střechu a bylo by vystaráno. Pokud by se tento speciální testovací Austin dostal z pozice testovacího prototypu i do výroby, mohl sloužit například i ke komfortnímu cestování s tchyní.

Vytisknout

Diskuze: Nejbezpečnější auto světa? Tenhle ošklivý kousek byste doma nechtěli

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

Lamborghini Aventador SVJ se stalo novým králem Nürburgringu

VIDEO: Nový vládce Ringu? Lamborghini ukázalo, jak se zajíždí ten nejcennější…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud