Máte rádi velká kola? Podívejte se, o kolik koní se připravujete

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 11. května 2018, 09:53 Aktualizováno 11.5.2018, 20:21 Google+

Výkon automobilu může zásadním způsobem ovlivnit celá řada faktorů, od zanedbané údržby, přes různé typy nevhodného příslušenství až po velikost pneumatik. Dokážete si ale představit, o kolik koní přijde automobil, pokud vyměníte standardní silniční pneumatiky za obří těžké balóny, které jsou určeny do terénu?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Instalací velkých a těžkých pneumatik přišlo Subaru o pěkných pár koní

Instalací velkých a těžkých pneumatik přišlo Subaru o pěkných pár koní | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Většina řidičů se při výběru ráfků zaměřuje na styl, sportovně zaměření řidiči se zaměřují na váhu a majitelé off-roadů jistě ocení jejich výdrž. Další odlišnosti se vztahují i k volbě pneumatik, ovšem my se dnes zaměříme hlavně na ty terénní, které na své vozy často dávají milovníci dobrodružství a toulek divokou krajinou.

Jak už jsme výše zmínili, výměnou kol můžete zásadním způsobem ovlivňovat výkony svého automobilu - a to nejen po stránce jízdních vlastností. V praxi se to rozhodl předvést člověk z YouTube kanálu Blake's Garage, který před pár dny prezentoval výkony svého staršího BMW e30 325i s nájezdem 450 000 kilometrů.

Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.

Tentokrát se mu však pod ruce dostalo bílé Subaru CrossTrek, které jeho majitel upravil pro jízdu v terénu. Úpravy zahrnovaly kromě řady drobností i zvýšení podvozku a instalaci terénních pneumatik BF GoodRich o rozměrech 235/75 R15, které nahradily standardní celoroční pneumatiky Yokohama Geolander o rozměrech 225/60 R17.

Disk kola se sice zmenšil, ovšem samotné pneumatiky, které poskytují skvělé terénní schopnosti a zároveň zvyšují světlou výšku auta, jsou v průměru dokonce o celý palec větší než standardní Yokohamy. Autor videa navíc dodává, že neodpružená hmotnost auta se v každém rohu zvýšila o cca 5.26 kg neodpružené hmotnosti.

Přeskočme ale suchá data a posuňme se ke klasickému srovnávacímu testu. Subaru CrossTrek 2018 má mít výkon motoru 152 koní a točivý moment cca 197 Nm. Během natáčení videa byl však měřen výkon přímo na kolech, kdy byla naměřena hodnota 141 koní a 178 Nm. Taková čísla jsou naprosto v pořádku a vlastně je překvapením, že mezi koly a motorem nedošlo k podstatně větším ztrátám výkonu.

Jak dopadne Subaru po výměně pneumatik za velké a těžké off-roadové speciály? | zdroj: youtube.com

Jak ale dopadl vůz poté, co se do jeho podběhů dostaly ohromné terénní pneumatiky BF? Po podstatně hlučnějším měření zjistili technici výkon na kolech v hodnotách 127 koní a 165 Nm. Co se tedy stalo? Vše je dílem setrvačnosti, kterou podstatně ovlivňuje váha kola. Zjednodušeně řečeno, čím těžší disky a pneumatiky na vůz obujete, tím méně výkonu bude přenášeno na silnici.

U každého automobilu se budou ztráty výkonu pohybovat v jiných hodnotách, takže jen proto, že tohle Subaru ztratilo vlivem o palec větších a o 5.26 kilogramů těžších pneumatik 14 koní a 12 Nm točivého momentu neznamená, že stejně budou ovlivněny i ostatní vozy.

Praktická ukázka vlivu hmotnosti a jejího umístění na setrvačnost | zdroj: wikimedia.org

V tomto případě je navíc potřeba zmínit, že během pokusu došlo jen k jednomu měření. Pokud bychom chtěli získat co nejpřesnější výsledky, bylo by potřeba měření několikrát opakovat a zprůměrovat. I tak se ovšem jedná o zajímavou praktickou ukázku, jak mohou velká a těžká kola ovlivnit výkon automobilu.

Vytisknout

Diskuze: Máte rádi velká kola? Podívejte se, o kolik koní se připravujete

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Lexus si dal na novém audiosystému modelu LS skutečné záležet

Auto jako koncertní sál? Lexus slibuje nevídané

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud