Jak vybrat správnou autobaterii? Poradíme vám, na co si dát pozor

-jka / AutoRoad.cz, 4. listopadu 2017, 08:28 Google+

Jistě jste během posledních dní zaregistrovali změnu počasí, která nám jasně dává najevo, v jakém ročním období se právě nacházíme. Pokles teplot vždy prověří velkou řádku aut, která jednoho dne prostě nenastartují. A i když nemusí být chyba vždy na straně baterie (alternátor, startér, žhavící svíčky) určité procento řidičů se na začátku zimy bude muset poohlédnout po nové. Nebojte, pomůžeme vám zorientovat se v široké nabídce.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Co dělat v zimě s vybitou autobaterií?

Co dělat v zimě s vybitou autobaterií? | foto: Pexels.com

Sdílejte článek

Autobaterie, i když se to tak na první pohled nemusí zdát, hraje v našem automobilu klíčovou roli. Jako chemický zdroj elektrické energie je sestavena zpravidla z deskových elektrod, elektrolytu a separátoru, který zabraňuje přímému kontaktu dvou elektrodových desek. Elektrické napětí pak vzniká při chemické reakci mezi dvěma elektrodami. Nejdůležitějším úkolem je tedy nastartovat vůz, důležité je také udržet napájení pro elektroniku automobilu během vypnutého motoru. Životnost autobaterii krátí především doba, po kterou není nabitá. I nepoužívané baterie totiž trpí samovybíjením, které může vést až k tzv. "hlubokému vybití", při kterém dochází k nevratnému poškození baterie.

Nákup nové, pozor na polaritu! 

V případě, že jste nuceni zakoupit novou baterii, měli byste znát význam některých klíčových označení. Celkem běžně se totiž stává, že se majitel raduje z toho, jak výhodně na internetu nakoupil. To ale pouze do doby, než zjistí, že autobaterie kterou si objednal, má opačnou polaritu, než je pro jeho vůz vhodné. O co se jedná?

Pólování, nebo také polarita, je rozmístění plusových a minusových pólů na baterii. Jednoduše řečeno značí, na které straně baterie bude který pol. Rozmístění totiž není standardní, a liší se vůz od vozu. A jak se polarita určuje? Postavíme se k baterii čelem tak, aby byly póly blíže k nám. Pokud je plusový pól vpravo, jedná se o tzv. baterii "pravou", s pólováním 0. Pokud je plus vlevo, jedná se o levou baterii s pólováním 1.

Automobil bývá konstruován většinou jen na jeden typ, což limituje hlavně délka a tvarování napájecích kabelů, které bývají "tak akorát". Proto si na tuto mnohdy opomíjenou věc dejte pozor.

Kapacita a startovací proud

Hodnoty kapacity (Ah) i startovacího proudu (A) by měly být u nové baterie minimálně stejné, jako u vaší stávající. Kapacita baterie se udává v ampérhodinách (Ah) a značí, jak dlouho je schopna dodávat určitý elektrický proud. U starších vozů, či slabších benzinových s minimem elektroinstalace stačí kapacita kolem 55Ah. U novějších, silnějších dieselových vozů je lepší vybírat baterie s kapacitou 72Ah a více. 

Startovací proud je udáván v ampérech (A) a značí, jaký proud je baterie krátkodobě schopna dodat, aby nastartovala motor vozidla. I zde platí, že zatímco slabší benzinová vozidla s minimem elektroinstalace vystačí s proudem kolem 400A, dieselové vozy vybavené elektronikou potřebují startovací proud kolem 640A a vyšší. 

Baterie gelové, AGM a EFB

Tyto baterie patří mezi bezúdržbové, a jsou vyvíjeny speciálně pro použití v moderních automobilech se systémem Start/Stop. Tato funkce způsobuje opakované startování i dobíjení vozidla. Tyto cykly baterii extrémně zatěžují a kladou na ni vysoké nároky. Právě pro tyto účely existují výše zmíněné typy baterií, které jsou vůči cyklickému zatížení odolnější. Pokud je tedy váš vůz vybaven systémem Start/Stop, poohlédněte se právě po tomto typu autobaterií. 

Vytisknout

Diskuze: Jak vybrat správnou autobaterii? Poradíme vám, na co si dát pozor

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

Mazda 6 Wagon 2.0 Skyactiv-G ve verzi Attraction

TEST: Mazda 6 Wagon 2.0 Attraction? Sporťák převlečený za rodinné kombi

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud