Proč jsou na kamionech nezbytné zábrany proti podjetí?

Marek Litzman, 8. března 2011, 09:59 Google+

V Evropě jsou již delší dobu povinné, nicméně všechny nejsou zdaleka stejné a některé při nárazu neobstojí.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Crash test - zábrany proti podjetí

Crash test - zábrany proti podjetí | foto: IIHS

Sdílejte článek

Americký institut pro bezpečnost provozu otestoval s vozem Chevrolet Malibu zadní zástěry několika návěsů. Výsledky jsou věru rozporuplné. Sedan Malibu byl poslán v rychlosti 35 mil v hodině (56 km/h) do zadní partie návěsů a zkoušelo se, co zástěry vydrží. Myslím, že nejvíce vypovídající jsou snímky v galerii.

Evropská čísla se mi nepodařilo najít, americké úřady ale tvrdí, že ve zkoumaných nehodách z let 2001-2003 bylo v 80 % zaznamenáno podjetí zadní zábrany kamionu a v celé polovině případů bylo podjetí opravdu destruktivní.

Test zadních partií různých návěsů opravdu nedopadl nijak příznivě. Nejhůře skončilo Malibu, které narazilo do zadní části návěsu značky Hyundai, tam zábrana nevydržela vůbec. Test se prováděl s 50% přesazením.

Problém se skrývá ve slově kompatibilita, deformační zóna vozu se nachází na úplně jiném místě, než kde má kamion své pevné části. Ty by měly být suplovány zábranou. Pokud ta nesplní svůj účel, následuje náraz vozidla do zadní části kamionu, jejíž spodní hrana se nachází ve výšce hlavy posádky.

Evropská direktiva nutí výrobce vybavovat kamiony zábranami již několik let. Kritikové ovšem namítají, že Evropou požadovaný rozměr je příliš malý a nedokáže díky tomu využít plný potenciál, který skýtá deformační zóna osobního vozu.

 

Tři fotografie vozu nabouraného v kamionu ukazují různé kvality zadních zábran, titulní fotografie ukazuje vůz po nárazu do kamionu, kde zástěry naprosto selhaly a poslední snímek ukazuje pro srovnání Malibu po nárazu do jiného osobního vozu.

Foto: IIHS

Vytisknout

Diskuze: Proč jsou na kamionech nezbytné zábrany proti podjetí?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Mégane CC

Renault CC Floride - slavné jméno se vrací

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud