DISKUZE K ČLÁNKU Jedno zamyšlení nad nehodami a Formulí 1

Přesně si vybavuji tragickou Grand Prix Španělska 1975, kdy se pořadatelé a CSI snažila „zachránit“ závod a čekala na nějakou nehodu, která prověří tolik diskutovaná svodidla. Proč tento případ zmiňuji?

 zpět na článek přehled všech diskuzí

Diskuze: Jedno zamyšlení nad nehodami a Formulí 1

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 23, poslední 02.12.2020 21:01 Vložte komentář

Nejlepší názory

» odin (Hlasovalo 8 lidí) 01.12.2020 21:12
Tak jsme všichni vzali Halo na milost. V případě… »
» Mansell_fan (Hlasovali 4 lidé) 01.12.2020 17:57
Grosjean by nepřežil nebýt smrtelných havárií… »
» Lotusolog (Hlasovali 2 lidé) 01.12.2020 21:07
skvělý popis historických faktů k tématu včetně… »

Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času

  • Ligier

    Ligier

    109.81.208.XXX
    Moc pěkně napsáno a souhlas. Dovolím si jen dvě poznámky. Mně, když jsem koutkem oka viděl ohnivou kouli v levém rohu obrazovky při startu, vytanula Monza 78 a exploze v které byl Ronieho Lotus 78... Naštěstí tentokráte to dopadlo dobře, čemuž jsem fakt nevěřil. Když jsem viděl Romaina v autě venku nevěřil jsem... A druhá věc, osobně bych neříkal, že pořadatelé ho dostali ven atd. Pomohla jen osádka Mercedes, ti místní postavali hodně daleko a měli směšné hasiči přístroje, navíc jen nějaké habity na sobě... Kdyby byl Romain v bezvědomí... 11

    + 1 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • RoBertino

      RoBertino

      185.63.97.XXX
      Ono je to diskutabilní. Žádný pořadatel nemá na sobě ohnivzdorný overal a žár byl asi hodně velký. Nakonec v Kyalami 1973 se traťová hlídka dle vlastních slov vůbec nemohla k hořícímu Regazzoniho BRM přiblížit, tak aspoň zdálky hasila. Díky tomu se mohl Mike Hailwood pro Claye vrátit. U Grosjeana bylo vidět, že mají respekt, ale dovolím si říci, že udělali, co měli nebo spíš mohli...

      + 0 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • Ligier

        Ligier

        109.81.208.XXX
        Právě... Tehdy a dnes jsme o "sto" let dal. Tuším jezdil nebo se to aspoň mělo zavést autak za nimi speciálně na hašení první kolo včetně výbavy osádky. Popravdě na kluky z Mercedesu ani ň, šli do toho tak jak mohli a riskovali. Ale mnozí okolo mi spíš připomněli Williamsona :( Pokud vím hasiči auto měl už kdysi i náš tým co zabezpečoval Maďarsko s Tatrami... Ale je možné, že tahle zatáčka byla vyhodnocena jako bez rizika a navíc, kdy to takhle bouchlo naposledy, ovek má tendenci si říkat, to už se nestane...

        + 0 / − 0

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • RoBertino

          RoBertino

          185.63.97.XXX
          Pamatuji si, byl to bývalý závodník Cyril Svoboda a u nás jako první jezdil s Lancií ze začátku závodu za startovním polem. Měl ji vybavenou vestavěným hasicím přístrojem - jedna tryska byla dokonce v masce - a nářadím, například pneumatickými kleštěmi na roztahování či stříhání trosek. Jednou dokonce cestou na závod zareagoval na běžnou nehodu a uhasil hořící auto. Pokud mě paměť neklame, na jeho popud vlastně vznikl Narex tým.

          + 1 / − 0

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
  • Ferda

    Ferda

    46.47.176.XXX
    Hamíka nahradí Russell.
    Doufal jsem v tuhle volbu.

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • odin

    odin

    77.240.103.XXX
    Tak jsme všichni vzali Halo na milost. V případě Grosjeanovy nehody zafungovalo na výbornou a na 100% mu zachránilo život. RoBertino se ve svém článku dotýká ještě jiných věcí. Sice to nezaznělo, ale já se děsím, až bude v plamenech auto převrácené tak, jako byl Strollův vůz. Tam bude vyprošťování mnohem obtížnější a možnost vylézt pro pilta prakticky z říše Sci-Fi. Ano s určitým rizikem musí počítat každý, kdo do vozu F1 usedá a bezpečnost nebude nikdy 100%-tní. A každé bezpečnostní řešení nemusí být vždy ku prospěchu. Znám dva lidi, kteří přežili dopravní nehodu jen proto, že nebyli připoutaní a z vozu vyletěli.
    Na srazu vše patřičně probereme, to slibuji ne jenom RoBertinovi. A tak ještě přidám svůj e-mail, kdyby se někdo chtěl srazu také zúčastnit, stačí mi napsat na odin5@volny.cz 03

    + 8 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • tom11

      tom11

      185.99.177.XXX
      jo, už se těším, myslím, že po letošní sezoně bude opravdu co probírat.
      co se té bezpečnosti týká, tak to, že HALO zafungovalo je výtečná zpráva a to, že jej holt budeme akceptovat, s tím se už asi nějak srovnáme. co se zlepšení bezpečnosti týká, tak si nedovedu představit, co by se dělo, kdyby do těch svodidel napálil o něco menší intenzitou, neprojel pod nimi úplně a svodidla by nad HALO udělala "střechu". raději ani nedomýšlet. ale je to směr, kudy pokročit dál?
      taky mě napadlo - je vůbec ještě v autech hasící systém? vůbec to nevypadalo, že na pilota nějaká hasící směs stříká.

      + 2 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • odin

        odin

        77.240.103.XXX
        Co se týče samohasicího systému, tak jsem o tom psal už pod článkem, který reportoval GP Bahrajnu. Podle mne nezafungoval ani u Grojeana a nejspíše by nefungoval ani u Strolla, protože cosi připomínající hasicí přístroj se koulelo za převráceným strollovým vozem.

        + 2 / − 0

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • Ferda

          Ferda

          46.47.176.XXX
          Zrovna teď v Bahrajnu v F2 někomu foukl bez příčiny hasičák v kokpitu a moc parády neukázal. Možná se dá hašení stopnout, případně byl hodně poškozený, ale na Romainův požár by byl krátký i kdyby fungoval správně.
          U Romaina byl problém v tom, že se jeho vůz roztrhl hned za kokpitem, zrovna v místě kde je nádrž. Přitom Géčka byly dost silné, tak je jasné že přes hadičky a přisávaní vzduchu muselo palivo z nádrže přímo tryskat jak z Křižíkové fontány i když je v nádrži houba. Byl by to div, kdyby z plné nádrže žádné palivo neuniklo.
          Spíše mě překvapilo, že nedošlo k explozím akumulátorů z ERSu.

          + 1 / − 0

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
          • RoBertino

            RoBertino

            185.63.97.XXX
            Těch případů, kdy se pilotovi v kokpitu spustil hasičák není zrovna málo a určitě to také není nic příjemného. Vyprávěl o tom Marc Surer, že mu málem zmrzla ta část, na níž se sedí. Na otázku, proč tedy nezastavil a nevylezl, tak lakonicky sdělil, že měl zrovna rozjeté rychlé kolo. No jo, jenže aby si ledové půlky ohřál, tak si sedl na horké kolo a měl pak pořádné puchýře... Není to žádná legrace. Takoví Ickx, Brancatelli a někteří další si omylem sáhli na tlačítko a zapěnili se sami. I to se stává.

            + 1 / − 0

            ohodnotit kladně záporně

            Reagovat Nahlásit
            • Ferda

              Ferda

              46.47.176.XXX
              Dusík je určitě lepší používat na chlazení štěněte, než na chlazení zadku. Přímo to vidím, karbonová vana plná dusíku co se změní v bojiště, kde dopadají koule ..... 12 Asi mám moc velkou představivost. Tvrdila to i sestřička po operaci, když jsem ji odpověděl, že se cítím jako kuře bez drůbků. 13
              Jinak velká pochvala za tuhle novinařinu. 01 Není to pouhý překlad, ale spoustu pátrání a hlavně znalostí, bez kterých bys nevěděl co potřebuješ vypátrat abys ses ujistil, že předáváš přesné informace. 01

              + 0 / − 0

              ohodnotit kladně záporně

              Reagovat Nahlásit
    • LiborTr

      LiborTr

      213.195.198.XXX
      Také jsem Halo dřív nemusel, ale víkend veškerý despekt a nedůvěru vůči němu jednou provždy odvál... Ve těchto souvislostech mne pak ale trochu udivilo, že nikdo z českých komentátorů na Sport 2 nevzpomněl, že jeden takový podobný zázrak se ve formulové historii už mnoho desítek let zpět udál. Důkazem toho je nehoda Claye Regazzoniho ze závodu F3 z Monaka 1968, kdy naprosto nevysvětlitelným způsobem podjel svodidla a za nimi v pořádku vystoupil, i když tato zůstala v původní pozici. Že to přežil Grosjean, za to vděčí "Halo" konceptu, jak to přežil Regazzoni (a že neskončil s uříznutou hlavou jako Koinigg) je v podstatě dodnes nevysvětlitelné.....

      + 1 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • tom11

        tom11

        77.48.94.XXX
        jako odpověď mě napadá snad jen notoricky známé, trošku upravené: pilot se chtěl stát menším a ještě menším, pilot se chtěl státi trlaslíkem. a já dodávám: a povedlo se 03

        + 1 / − 0

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • RoBertino

          RoBertino

          185.63.97.XXX
          Ani sám Clay to nedokázal vysvětlit, vždy k tomu pouze dodával, že si ani nepamatuje, jak ta svodidla podjel a že by se v kokpitu nějak kroutil, aby se udělal co nejmenší . Nejspíš tu traverzu nějak nazdvihla příď auta, nic jiného prostě nelze vymyslet... 03

          + 1 / − 0

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
          • Ferda

            Ferda

            46.47.176.XXX
            Co si chceš pamatovat, když stejně máš před nárazem zavřené oči.
            Pamatuji si z dětství kdy jsem jako desetiletý výlupek proletěl strýcovou motokárou drátěným plotem. Kára měla převod řízení ozubenými kolečky a já byl tehdy tak malý na dospělou káru, že jsem jsem se tak dlouho přitahoval až jsem díky chybějící závlačce povytáhl volantovou tyč z ozubení a tím jal se páchat finanční újmu místnímu Sokolu. Jezdil jsem totiž na fotbalovém hřišti.
            Ale dopadlo to proti Grosjeanovi poněkud hůře. Kára totiž neměla Halo, tak mi pletivo spáchalo odření holení a kolen, prstů na rukách a klobech, ale hlavně jsem měl odřené celé čelo, levou stranu obličeje, nos, pod nosem a bradu. Hrozná to katastrofa. Za pár dní skončily prázdniny a žádná holka si mě tak zmrzačeného nechtěla vzít. 12

            + 2 / − 0

            ohodnotit kladně záporně

            Reagovat Nahlásit
            • tom11

              tom11

              77.48.94.XXX
              a už se to zahojilo? 04

              + 0 / − 0

              ohodnotit kladně záporně

              Reagovat Nahlásit
              • Ferda

                Ferda

                46.47.176.XXX
                Docela jó, když jsem se za tu dobu stačil oženit i rozvést abych se na staré kolena mohl věnovat mladým holkám a jiným radovánkám. 13

                + 0 / − 0

                ohodnotit kladně záporně

                Reagovat Nahlásit
                • RoBertino

                  RoBertino

                  185.63.97.XXX
                  Jo, příteli, já o prázdninách sejmul na kole slepici, nebo spíš ona sejmula mě, protože si klidně odpajdala za plot. Já měl odřený loket, bok a kolena a musel jsem z letního sídla mazat do Prahy na protitetanovku. Čtrnáct dní prázdnin jsem měl bez koupání a nemohl tak vystavovat své .... ehm.... no prostě jsem seděl doma a študoval formule. A celou svou desetiletou duší jsem se styděl, jenže ta zákeřná potvora si počkala, až budu metr od ní a hup - kamikadze hadr. Nejenom v F1 se vrhají pilotům zvířata před auta.

                  + 0 / − 0

                  ohodnotit kladně záporně

                  Reagovat Nahlásit
                  • Ferda

                    Ferda

                    46.47.176.XXX
                    Tak to jsi dopadl ještě moc dobře. Jsou i tací co si ji vezmou a pak s ní musí žít až do konce života. 12
                    Letos to muselo být hodně bolestivé. Ani né tak pro tělo jako pro duši, když jsme pouze v létě mohli žít jako lidé. Důležité je, že všechno dopadlo se šťastným koncem. 01

                    + 0 / − 0

                    ohodnotit kladně záporně

                    Reagovat Nahlásit
          • LiborTr

            LiborTr

            217.112.174.XXX
            Ano, tuším, že takhle nějak to popisoval v knize Rychlý muž na pomalém křesle od Niny Rogliani, mám tu knihu svázanou z časopisu Motor...
            Je to asi přesně jak jsi napsal, nejspíš jak ta formule rozrazila svodidla, tak ta se nárazem vypružila vzhůru a on to mezitím stihl podjet a ta se pak mžikem vrátila zpět... Ne úplně do původní polohy, ale skoro... na fotkách je ale nesporně vidět, že jejich spodní hrana vůči formuli je tak v úrovni krku jezdce. V podstatě svodidla tu formuli v další cestě "do vod přístavu" zasekla o ochranný oblouk. Jinak se to snad ani vysvětlit nedá...

            + 0 / − 0

            ohodnotit kladně záporně

            Reagovat Nahlásit

Aktuálně

Kevin Magnussen ukázal, jak se bojuje za týmové barvy

Ohlédnutí za GP Saúdské Arábie

Letecký pohled na okruh v Džiddě

GRAFIKA: Startovní rošt v Džiddě - Red Bull v 1. řadě před Ferrari

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

Kvalifikaci ovládl Verstappen, Bearman v bitvě s Hamiltonem

Max Verstappen v Bahrajnu

V závěrečném tréninku nejrychlejší Verstappen, Bearman desátý. Zhou havaroval

Carlose o víkendu za volantem neuvidíme

Ferrari náhle mění sestavu: Sainz se už v Bahrajnu nesveze, místo něj povolán nováček

Max Verstappen s novým Ferrari SF-24 při testech v Bahrajnu

První trénink v Saúdské Arábii pro Verstappena, druhý pro Alonsa

Lewis Hamilton, Max Verstappen a George Russell společně na pódiu

Verstappen k Mercedesu? "Bylo by to vzrušující," reaguje Russell

Fernando Alonso v Bahrajnu

Scházejí nám 3 či 4 desetiny, popisuje zklamaně Alonso. Briatore pro něj hledá tu nejlepší možnost

Max Verstappen pro sezónu 2024

U Red Bullu vládne napětí dál, Verstappen volá po konci Hornera. Odejde Max ke konkurenci?

Max Verstappen a Sergio Pérez přivezli Red Bullu 29. double

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappen nečekal, že vše bude tak snadné

  • Pátek

    • 1. Trénink (2:30 - 3:30)
    • 2. Trénink (6:00 - 7:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (2:30 - 3:30)
    • Kvalifikace (6:00)
  • Neděle

    • Závod (5:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Zprávy odjinud

reklama