Větrný mlýn ve světlech aut? Lexus vysvětlil své nové radikální řešení

AutoRoad.cz, 27. července 2019, 12:29 Google+

Dobře vidět a být viděn je pro bezpečný pohyb na silnici základ. Automobilky se proto předbíhají, kdo vytvoří lepší způsob osvětlení. Lexus se v tomto závodě už léta drží na čelní pozici a během prezentace nové verze modelu RX představil světu inovativní systém BladeScan, který zásadně zlepšuje viditelnost v noci a zvyšuje bezpečnost na silnicích. Jak přesně toto řešení funguje?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Lexus zlepšuje viditelnost v noci a zvyšuje bezpečnost na silnicích

Lexus zlepšuje viditelnost v noci a zvyšuje bezpečnost na silnicích | foto: Lexus

Sdílejte článek

Lexus jako první zavedl LED reflektory a stal se i prvním výrobcem, který vybavil auto adaptivními dálkovými světlomety. Systém AHS (Adaptive High-beam System) v současné době používá LED světla umístěná ve dvou řadách nad sebou. V každém reflektoru jich je 24 až 28 nahoře a 16 dole. Záření se kontroluje individuálně u každé diody, a to v reálném čase. Podařilo se tak získat precizní světelný svazek dosahující 1,7 stupňů, což ve spojení s kamerou, jež rozpoznává osvětlení jiných automobilů, umožňuje dobře nasvítit silnici, aniž byste oslepovali jiné řidiče. To ale není všechno.

Zásadní změna
Tajemství systému BladeScan spočívá ve speciálních modulech nacházejících se ve vnitřních nárožnících obou reflektorů. Skládají se ze dvou rychle se otáčejících zrcadel ve tvaru lopatek větrného mlýnu (právě z anglického označení tohoto prvku pochází název BladeScan). LED diody nesměrují světla přímo dopředu, ale po úhlopříčce směrem k modulu. Ten zase, díky synchronizaci otáček zrcadel a dynamickému zapínání a vypínání jednotlivých diod, umožňuje zatemnění některých oblastí. Ovšem ještě před tím, než se světlo definitivně dostane před vozidlo, musí projít čočkou.

Technologie BladeScan je přesnější než dosavadní řešení. Přesnost světelného svazku v tomto systému dosahuje až 0,7 stupně. Zavedení systému je také levnější než přidávání dalších LED diod, což dělají někteří výrobci, aby zlepšili rozlišení osvětlení svých vozů. V případě nového Lexusu RX s technologií BladeScan je v každém reflektoru pouze 10 LED zdrojů.

img-responsive

Lexus zlepšuje viditelnost v noci a zvyšuje bezpečnost na silnicích | foto: Lexus

Lepší viditelnost a bezpečnost
Nové řešení Lexusu navíc umožňuje poslat ještě více světla do oblastí, které doteď nebyly tak dobře osvětlené. Inženýři z Lexusu zdůrazňují, že díky použití technologie BladeScan budou řidiči schopni rozpoznat chodce na krajnici už ze vzdálenosti 56 metrů. V případě dosavadního systému činila tato vzdálenost 32 metrů. Přínos pro větší bezpečnost je tedy nesporný.

Vytisknout

Diskuze: Větrný mlýn ve světlech aut? Lexus vysvětlil své nové radikální řešení

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Volkswagen ID. R Nürburgring record

NOVÁ VÝZVA! Po triumfu na Pikes Peaku míří Volkswagen ID. R na horu Tianman…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud