Extrémní Tatra Tigon? Hasičský speciál, který se dostane kamkoliv

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 8. srpna 2018, 19:33 Aktualizováno 9.8.2018, 12:23 Google+

Kopřivnická Tatrovka se během uplynulých let podílela na stavbě několika působivých hasičských speciálů, mezi které se není hrdě zařadí i model Tigon. Ten je určený do toho nejextrémnějšího průmyslového odvětví, jako jsou rafinérie, letiště doly nebo ropná pole. Díky legendárnímu podvozku Tatra si totiž Tigon dokáže poradit i s extrémním terénem a jeho nástavba pak poskytne hasičům dostatek vybavení i zásob hasiva.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Tatra Tigon: Spojením osvědčeného podvozku Tatra a nástavby od společnosti Rosenbauer vznikl naprosto výjimečný hasičský speciál

Tatra Tigon: Spojením osvědčeného podvozku Tatra a nástavby od společnosti Rosenbauer vznikl naprosto výjimečný hasičský speciál | foto: Rosenbauer

Sdílejte článek

Základem nového hasičského speciálu Tigon se stalo osvědčené šasi z kopřivnické Tatry, které již prokázalo své přednosti v průmyslu i mnoha armádách světa. Speciální hasičskou nástavbu pak přidala společnost Rosenbauer, která se specializuje na hasičské vybavení. Jako celek tak Tigon představuje jedno z nejuniverzálnějších, nejextrémnějších a současně nejodolnějších hasičských vozidel, jaké můžeme na světě najít.

Ostatně již na začátku si obě společnosti stanovili jasný cíl, kterým byl maximální hasičský výkon bez ohledu na náročnost terénu. A právě tady se opět geniálně uplatnila tatrovácká konstrukce v podobě centrální nosné roury a nezávisle zavěšených výkyvných náprav.

Čtyřnápravový speciál působí impozantně již na první pohled, ovšem skutečný údiv přichází v momentě, kdy se dostává na technická specifika. Stroj posazený na 21 palcových ráfcích totiž měří 12 285 mm na délku, jeo šířka je 2 900 mm a do výšky byste mu naměřili 3 700 cm. Ráfky v podbězích pak mají průměr 21-palců.

Jak už je z rozměrů jasné, tahle Tatrovka se zkrátka nejlépe uplatní v náročném terénu - ostatně s její šířkou a váhou okolo 43 tun by nebylo zrovna rozumné jezdit s ní do města. I přes hřmotné rozměry se však Tatra dokáže rozpohybovat vcelku svižně, za což vděčí 16.12  litrovému motoru Volvo o výkonu 700 koní (515 kW). Ten je spojen s automatickou převodovkou Allison 4800 a přídavnou převodovkou Tatra.

To pravé pro hasiče

U hasičského speciálu bychom ale neměli zanedbávat ani jeho hlavní smysl existence. Nástavba, kterou dodala společnost Rosenbauer, disponuje dvěma nádržemi: jedna pojme až 9 000 litrů vody a druhá až 3 500 litrů pěnidla - v případě potřeby je však možné v obou polypropylenových nádržích možné převážet i pitnou vodu.. Nástavba vyrobená z hliníku řezaného laserem je umístěna na pomocném rámu prostřednictvím silentbloků.

Na palubě vozu, jehož originální čtyřdveřová kabina Force pojme 5 hasičů (1+2+2 jak uvádí Tatra) jsou přítomna dvě čerpadla: standardní s pracovním tlakem 10 barů a kapacitou až 8000 l/min. a vysokotlaké s pracovním tlakem 40 barů a kapacitou 500 l/min.

Tatra Tigon | zdroj: youtube.com

Hasební prostředky je navíc možno vypouštět prostřednictvím dvou speciálních hasících věžiček - střešní s pokrytím 360 ° o výkonu až 9500 l/min, která dokáže dopravit hasicí prostředky až do vzdálenosti 100 metrů, nebo pomocí děla nad předním nárazníkem, které má výkon 2 000 l/min., jeho rotace se pohybuje okolo 330 ° a jeho dosah je až 70 metrů. Obě děla se ovládají elektronicky prostřednictvím joysticků. Díky speciální Rosenbauer převodovce a systému PTO navíc vůz dokáže hasit i při jízdě ve vysoké rychlosti.

Díky obrovské komplexnosti, fantastické prostupnosti terénem, schopnosti dosahovat vyšších rychlostí a masivnímu výkonu hasičské techniky je tak Tigon naprosto úchvatným a univerzálním hasičským speciálem, který může najít uplatnění i v dolech, rafinériích, na letištích nebo přímo na ropných polích. 

Vytisknout

Diskuze: Extrémní Tatra Tigon? Hasičský speciál, který se dostane kamkoliv

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Ford slaví významné výročí, na silnice již vyslal přes 10 000 000 Mustangů

Legenda jménem Mustang slaví výročí, z pásů již sjelo přes 10 000 000 vozů

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud