Aston Martin staví s Red Bullem silniční raketu, má překonat i formuli 1

ar6, 6. července 2016, 03:15 Google+

Zprávy o tom, že Aston Martin začíná hledat partnera ve formuli 1 prosákly na povrch loni na podzim. Prvotní spekulace hovořily o Force Indii, která dokonce měla převzít jméno britského výrobce, nakonec ale došlo na spojení s Red Bullem. Jeho monoposty tak vozí kolem motoru loga Aston Martin, dalším bodem spolupráce je pak stavba silničního hypersportu.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Aston Martin AM-RB 001 je výsledkem spolupráce mezi Aston Martinem a Red Bullem.

Aston Martin AM-RB 001 je výsledkem spolupráce mezi Aston Martinem a Red Bullem. | foto: Aston Martin

Sdílejte článek

Supersport už je dneska málo, každá na podobná auta zaměřená značka tak začíná tvořit hypersporty. Do této kategorie spadají LaFerrari, McLaren P1 nebo Lamborghini Veneno. Koenigsegg poměrně nedávno založil kategorii megasportů, to je aut s výkonem 1 MW. A pak je tady úplně nový Aston Martin AM-RB 001, který nespadá vlastně ani do jedné z těchto tříd. Je aerodynamicky dokonalejší než hypersporty, na okruhu má zároveň Koenigsegg One:1 doslova zesměšnit. Že to není možné?

Všechno je možné, pokud máte v týmu Adriana Neweyho, jednoho z nejuznávanějších konstruktérů ve světe formule 1. To on stojí za úspěchy týmu Red Bull, ačkoliv se tedy mnohá jeho řešení pohybovala na hraně pravidel (a některá možná i za ní). Pokud si k tomu připočtete ještě jména Marek Reichman a David King, kdy první stojí za designem vozu a ten druhý šéfuje divizi Astonu pro speciální operace, pak je jasné, že jejich společné dítě musí být dokonalé. Základem vozu je lehká karbonová konstrukce, kolem níž je postavená karosérie s šířkou 1,9 metru a výškou méně než metr. Její tvarování až nápadně připomíná prototypy Le Mans, to pravé dobrodružství ale možná ani neuvidíte.

Největším pokladem AM-RB 001 je totiž aerodynamika, za níž stojí Adrian Newey. Podlaha vozu je proto vypiplaná až do detailu, splitter vpředu a velký difuzor vzadu pak jen pomáhají dotvářet přítlak, z velké části tvořený právě spodní částí auta. I z toho důvodu možná zcela chybí zadní křídlo, Aston Martin jej zkrátka nepotřebuje. Zrcátka nahradí u konečné podoby vozu kamery, což opět zlepší obtékání vzduchu. Podobně jako k aerodynamice bylo přistupováno i k podvozku, přesněji zavěšení a jeho komponentům. Za ním stojí opět Newey, který si vzal na starost rovněž převodovku auta.

Cílem Astonu je dosáhnout s AM-RB 001 na Silverstone identického času jako monopost formule 1 v závodním režimu. Pravda, hodně ambiciózní cíl, ale pokud má být nějaké silniční auto takto rychlé, pak rozhodně toto. Formuli má podle Autocaru připomínat také sezení se zvednutýma nohama. Chybějící zrcátka mimochodem nahrazují kamery, jejichž obraz je promítán na obrazovku na přístrojové desce. Co už formuli 1 nepřipomíná, to je ve středu uložený motor. Vysokootáčkový atmosférický dvanáctiválec zkrátka dnešní monoposty nenabídnou. Tady velký palec nahoru! Aston dále slibuje, že jeden kůň výkonu bude odpovídat jednomu kilogramu váhy. Odhadem se tak dostáváme na nějakých 900 koní. Přítomen by měl být také systém rekuperace brzdné energie ERS, pomáhající například při couvání.

První prototypy se vydají polykat testovací kilometry v příštím roce, na silnicích by se hotové auto mohlo objevit v roce 2018. Podle britských odhadů bude cena za jedno auto mezi 2 a 3 miliony liber (cca 64,6 až 96,9 milionu korun), přednost na čekací listině budou mít ti zájemci, kteří si již v minulosti koupili nějaký limitovaný model britské automobilky. Vyrobeno má být 99 až 150 strojů, do tohoto čísla jsou zahrnuty i veškeré prototypy a 25 čistě okruhových verzí. Ano, zbytek skutečně dostane plnou silniční homologaci. Výrobu bude mít na starosti továrna v Gaydonu, kde vznikal také model One-77.

Vytisknout

Diskuze: Aston Martin staví s Red Bullem silniční raketu, má překonat i formuli 1

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

LaFerrari Aperta je dalším ze série hypersportů z Maranella, vznikne jen 149 kusů.

LaFerrari bez střechy bude, říká si Aperta a už je vyprodané

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud