Nejstarší Volkswaagen Beetle se našel v Česku, jeho majitel o něm dokonce vydal knihu

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 30. října 2018, 16:08 Google+

Je všeobecně známo, že kořeny Volkswagenu Beetle bychom nalezli u naší kopřivnické Tatrovky. Věděli jste ale, že nejstarší dochovaný sériově vyrobený Volkswagen Brouk, tehdy značený ještě jako KdF41, byl v roce 1997 nalezen v Česku? O jeho příběhu a náročné renovaci dokonce vyšla i kniha, za kterou stojí jeho majitel společně s dalšími odborníky, kteří se na renovaci podíleli.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Kniha „KdF Typ 60L 1941" mapuje historii a renovaci nejstaršího dochovaného sériové vyrobeného Volkswagenu Beetle, který strávil většinu svého života v Česku

Kniha „KdF Typ 60L 1941" mapuje historii a renovaci nejstaršího dochovaného sériové vyrobeného Volkswagenu Beetle, který strávil většinu svého života v Česku | foto: kdf41.com

Sdílejte článek

Volkswagen Beetle je zřejmě jedním z nejznámějších a nejikoničtějších automobilů světa, jeho historie však rozhodně nebyla jednoduchá. Začátek vývoje se datoval ještě do let předválečných, výroba jako taková pak měla být zahájena v roce 1939. Během následujících let se však vyrobilo v nové továrně KdF ve Wolfsburu jen několik málo strojů, než byla produkce továrny zaměřena na válečnou výrobu.

A ačkoliv měl být Brouk lidovým vozem, prakticky žádný z prvních vyrobených modelů se k běžnému lidu nedostal. Místo toho byly tyto vozy předělovány prominentům nacistického režimu, mezi kterými byl i známý hudební skladatel Paul Lincke.

Ten se roku 1943 přestěhoval do Mariánských Lázní, kde žil až do konce války. Po jejím skončení však byl stejně jako většina Němců v tehdejších Sudetech odsunut do Německa, zatímco jeho vůz měl být zabaven a svěřen Zdeňku Krásnému, státnímu zdravotnickému úředníku, jak uvádí web Jalopnik. Poté měl vůz setrvat v majetku jeho rodiny.

Co všechno se s vozem událo během následujících let nechme stranou a přesuňme se do roku 1997, kdy si Ondřej Brom plní sen o koupi starého Beetlu. Prvního Brouka si pan Brom koupil již v roce 1988 a poté strávil několik let jeho rekonstrukcí. Od té doby vlastnil několik dalších Brouků, ale jeho snem vždy bylo sehnat co nejstaršího, ideálně z válečných let.

Ten sen si splnil právě v roce 1997, ovšem ani on tou dobou ještě netušil, jaký poklad vlastně našel. Dlouhou dobu žil s myšlenkou, že vůz byl vyroben v roce 1943, ovšem pravda byla trochu jiná. Když se na mezinárodním srazu v Německu setkal s Jackem Krajewskim, padla poprvé úvaha, že vůz by mohl být jedním z z mála vyrobených v roce 1941, nanejvýš v roce 1942.

zdroj: youtube.com

Začalo tedy pátrání po sériovém čísle karoserie, které se nakonec podařilo najít na kapotě. Vůz nesl číslo 20, přičemž KdF s označením 1-19 jsou považovány za ztracené. Nalezený Brouk se tak stal nejstarším produkčním kusem, jaký se podařilo najít.

Tento objev byl samozřejmě úchvatný, ale současně sebou přinášel dost velké problémy. Všechny nákresy a návrhy z té doby totiž byly ztraceny a technika před-produkčních prototypů a poválečných kusů se lišila. Bylo tedy potřeba zahájit extrémně náročný a zdlouhavý proces renovace, na kterém se podílela řada odborníků i sběratelů, díky kterým se vůz podařilo dostat téměř do identického stavu, v jakém vyjel roku 1941 z továrny.

zdroj: youtube.com

Proces to byl velice zdlouhavý a kromě jiného přinesl i obrovské množství zajímavých technických i historických materiálů. Ty ale nepřišly vniveč, neboť se staly součástí knihy KdF Typ 60L 1941, která mapuje příběh vozu od jeho historie, přes rekonstrukci až po současnost.

Knihu s 350 stránkami zajímavého materiálu a 250 profesionálními fotografiemi, která je psána česky i anglicky, je možné objednat například přes crowdfundingový web Kickstarter.com. Kromě toho lze na webu najít i další předměty spojené s nejstarším produkčním broukem, jako jsou pohledy, kalendáře, poznámkové sešity, atd.

Historie vozu je tedy skutečně působivá a my se skláníme před precizností, s jakou byla renovace provedena. Nad renovací se sešla skupina odborníků a nadšenců, kteří mu věnovali velké množství času a nepochybujeme ani o finanční náročnosti projektu. Vždy je ale skvělé vidět, když historie ožívá podobným způsobem.

Vytisknout

Diskuze: Nejstarší Volkswaagen Beetle se našel v Česku, jeho majitel o něm dokonce vydal knihu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

Ilustrační foto

Jaký vliv má Start-Stop na techniku automobilu? Podívejte se, co říkají…

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud