Nejstarší auta světa: Čím se poprvé projeli lidé v USA nebo Rusku?

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 20. července 2018, 15:55 Google+

Pokud bychom se měli pídit po vůbec prvním automobilu, dostali bychom se až do 18. století, kdy byly automobily poháněny ještě párou a stále se jednalo jen o první krůčky. Mnohem zajímavější začala být situace až s příchodem prvního automobilu poháněného spalovacím motorem, kterým byl Benz Patent Motorwagen.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Frank Duryea - vítěz prvního amerického automobilového závodu

Frank Duryea - vítěz prvního amerického automobilového závodu | foto: wikimedia.org

Sdílejte článek

Když Karl Benz představil v roce 1886 automobil poháněný spalovacím motorem, kterým je celosvětově známá tříkolka Benz Patent Motorwagen, položil tím základy motorismu, na kterých se začalo stavět po celém světě. Své by o tom mohla vyprávět i kopřivnická Tatra, která se roku 1888 stala jednou z prvních automobilek světa a to díky modelu NW Präsident.

A zatímco Benzův Motorwagen se dá považovat za první automobil v západní Evropě, kopřivnický Präsident bývá často označován za první automobil střední a východní Evropy. Jak ovšem probíhal vývoj automobilů v největších mocnostech na východ i na západ?

V USA i Rusku pobíhaly experimenty s párou poháněnými automobily také již od 18. století, ovšem první automobily v moderním slova smyslu dorazily až později.

Vůbec první ruský automobil se spalovacím motorem byl představen 14. června 1896 na výstavě umění Arts Exhibition ve městě Nižnij Novgorod a jeho autory byly  Eugene Yakovlev a Pyotr Freze. Inspirací ke stavbě jejich automobilu se přitom stala Benzův automobil Victoria, který viděli v roce 1893 na výstavě v Chicagu.

Eugene Yakovlev byl vysloužilým námořníkem, který se však věnoval vývoji spalovacích motorů a v této oblasti byl dokonce držitelem několika patentů. Pyotr Freze  byl zase konstruktérem a vlastníkem společnosti, která se zabývala stavbou kočárů. Dohromady tak měly dokonalé předpoklady k úspěchu.

Konstrukce jejich prvního automobilu vycházela z klasického otevřeného kočáru, který byl vybaven horizontálním spalovacím motorem umístěným vzadu a dřevěnými koly rozdílných velikostí (vzadu větší) s tenkými gumovými pneumatikami.

img-responsive

První ruský automobil sestavili konstruktéři Yakovlev & Freze | foto: wikimedia.org

Motor o výkonu dvou koní dokázal rozjet dvoumístný kočár až k rychlosti 21 km/h a díky velké zásobě paliva vydržel v chodu nepřetržitě až 10 hodin. Ačkoliv byl vůz inspirován Benzovou Victorií, nacházelo se na něm několik unikátních a patentovaných řešení, jako například elektrický startér s patentovanou svíčkou. Yakovlev navíc motor i převodovku odlehčil a obojí zabíralo méně místa, než v případě Benze a jeho Victorie.

Během své premiéry se vůz setkal s úspěchem, ačkoliv například Car Mikuláš II. z něj příliš nadšený nebyl. Ani nepřízeň královského rodu však dvojici konstruktérů neodradil od rozvoje jejich nápadu. Jejich spolupráce však ukončila předčasná smrt Yakovleva, který zemřel v pouhých 41 letech.

Hledání informací o prvním americkém automobilu bylo komplikovanější, neboť neexistuje dostatek relevantních dokumentů. Například Britannica uvádí, že podle některých historiků může být za autora prvního amerického automobilu se spalovacím motorem považován Sephaniah Reese, který údajně již v roce 1887 postavil tříkolku poháněnou benzínovým spalovacím motorem.

img-responsive

Patentový nákres Duryea Road Vehicle | foto: wikimedia.org

Podle několika dalších zdrojů však byli prvními úspěšnými americkými konstruktéry automobilu se spalovacím motorem bratři Charler E. Duryea a J. Frank Duryea. Původně výrobce kol z Washingtonu D.C. měli svůj prví automobil vyzkoušet již 21. září 1993.

Základem jejich automobilu měl být starší kočár, který bratři pořídili údajně za 70 dolarů. Ten byl doplněn jednoválcovým motorem s elektrickým zapalováním, který disponoval výkonem 4 koní. Během následujících let mělo být na automobilu provedeno několik změn, díky kterým se vůz v roce 1895 zapsal do historie.

Můžeme mít totiž pochybnosti o tom, zda se skutečně jednalo o první americký vůz se spalovacím motorem. Nikdo už mu ovšem nemůže sebrat titul prvního automobilu, který vyhrál první americký automobilový závod.

img-responsive

Bratři Charles E. Duryea (vlevo) a J. Frank Duryea | foto: wikimedia.org

Ten se konal v 28. listopadu roku 1895 a jeho 87.48 km dlouhá trasa vedla z Chicaga do města Evanston a zpět. Kromě amerického automobilu, který řídil Frank Duryea, dojel do cíle ještě jeden automobil značky Benz.

Po tomto vítězství se o automobily Duryea zvedla vlna zájmu a ještě do konce roku 1896 vzniklo dalších 13 ručně vyrobených kusů tohoto modelu. Prvních 10 prodaných automobilů v USA bylo právě značky Duryea, díky čemuž se společnost zapsala do historie jako první komerčně úspěšný americký výrobce vozidel.

Následovalo několik úspěchů a to dokonce i na evropské půdě - bratři totiž odeslali dva modely i do Británie, kde se zúčastnily jednoho z nejstarších závodů světa London to Brighton Veteran Car Run. Za volant jednoho z vozů opět usedl Frank, který opět zvítězil a to s náskokem 75 minut před dalším soutěžícím.

img-responsive

Automobil Duryea na startu závodu Chicago Times-Herald, 28. listopadu 1895 | foto: wikimedia.org

Kromě úspěchů však následovalo i jedeno smutné prvenství. V roce 1986 se totiž automobil značky Duryea zapletl do jedné z prvních automobilových nehod, během které byl v New Yorku sražen cyklista. Cyklista skončil se zlomenou nohou a řidič automobilu strávil noc ve vězení. 

Vytisknout

Diskuze: Nejstarší auta světa: Čím se poprvé projeli lidé v USA nebo Rusku?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

Škoda VOS

Tajemná Škoda VOS? Obrněný speciál komunistických papalášů dokázal divné věci

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

  2. Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud