Kontroverzní design 60. let? Plymouth Asimmetrica se striktně držel svého jména

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 27. června 2018, 16:59 Google+

Pod pojmem americké vozy padesátých let si většina z nás pravděpodobně představí stroje jako Ford Mustang a další zástupce rozvíjející se třídy "Muscle Cars." Ještě před jejich příchodem však americké automobilky různě experimentovaly s designem a často si k tomu braly na pomoc i evropská designová studia.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Plymouth Asimmetrica z roku 1961 je naprostý unikát, na jehož designu se podílela Carrozzeria Ghia

Plymouth Asimmetrica z roku 1961 je naprostý unikát, na jehož designu se podílela Carrozzeria Ghia | foto: www.rmsothebys.com

Sdílejte článek

Příkladem může být americká automobilka Chrysler, která úzce spolupracovala s italskou karosárnou a později i automobilkou Ghia. Za této spolupráce vzniklo během padesátých a šedesátých let několik úchvatných modelů, včetně L 6.4., na který Chrysler dodával většinu dílů. Tento model si poté mimo jiné pořídil i Frank Sinatra. 

Nyní se však pojďme podívat na podstatně vzácnější model, který se brzy objeví na světoznámé akci příznivců klasických vozů - Pebble Beach. Společně s modely jako Chrysler ST Special 1955 se zde totiž objeví i vzácný koncept Plymouth Asimmetrica Roadster, který je jediným svého druhu.

Malý znak karosárny Ghia si nejspíš většina z nás pamatuje z automobilů značky Ford, což bylo způsobené převzetím italské společnosti americkým gigantem v roce 1970. Od té doby se znakem Ghia označovaly vybrané prémiové a luxusní modely.

Zhruba desetiletí předtím však byla Carrozzeria Ghia partnerem americké automobilky Chrysler, se kterou spolupracovala 15 let a společnými silami připravily několik nádherných modelů. Ty byly většinou postaveny na technickém základu modelů Chrysler, zatím co designové karoserie z návrhů Virgila Exnera byly zhotovovány v Turíně.

Jedním z těchto projektů byla i Asimmetrica roadster, která se však díky svým rozměrům snadno mohla stát tradičním čtyřmístným kabrioletem. Místo za zadními sedačkami však bylo nakonec ponecháno prázdné a vůz si tak udržel vznešenější a možná i sportovnější charakter.

Svůj název si Chrysler vysloužil svou velice zvláštní kapotou, která byla na straně před řidičem vyboulena. Pod tímto velice netradičním designovým prvkem se ukrývalo sání, ke kterému vedl malý nádech již na začátku kapoty. Vyboulená část kapoty navíc symbolicky pokračuje i za řidičem - na kufru ji totiž symbolizuje malá "ploutev."

Pod kapotou se ukrýval 2.8 litrový řadový šestiválec o výkonu 101 koní, který automobilka vypůjčila z modelu Valiant. Designově vůz vycházel z konceptu XNR, který byl prezentován dva roky před premiérou Assimetricy a nikdy se nedostal do výroby. Na tom však rozhodně není žádná škoda, neboť jeho design nepůsobil příliš vznešeně ani elegantně. Byl to však unikát a je velkým štěstím, že se ho podařilo dochovat až do dnešních dnů.

Unikátem je i model Asimmetrica, a to hned v několika ohledech. Samotný design vozu, pokud se podíváme na jeho jednotlivé prvky, působí velice poutavě a zajímavě. Problém však nastává, jakmile se všechno spojí dohromady. Veškerá extravagantnost působí poněkud unyle . Za pozornost však rozhodně stojí interiér, který nabízí tradiční italskou sofistikovanost, kožená sedadla, dřevěný volant a celkově budí prémiový dojem.

img-responsive

Plymouth Asimmetrica z roku 1961 je naprostý unikát, na jehož designu se podílela Carrozzeria Ghia | foto: www.rmsothebys.com

Vůz vznikl pouze v jednom kusu, který si podle knihy "Encyclopedia of Classic Cars: Sports Cars 1945-1975" od autora Rob de la Rive Box koupil slavný spisovatel Georges Simenon. A pokud nepatříte k milovníkům detektivek, pak věřte, že právě tento autor stvořil slavného francouzského detektiva jménem Maigret.

Kolik majitelů vůz vystřídal netušíme, ovšem v devadesátých letech měl podstoupit celkovou renovaci a jistou dobu si měl pobýt i v kalifornském muzeu. Od 24. do 25. srpna však bude vůz vystaven na slavné akce Pebble Beach, kde se o něj jistě semele pořádná mela během aukce klasických vozů. 

Vytisknout

Diskuze: Kontroverzní design 60. let? Plymouth Asimmetrica se striktně držel svého jména

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

Mercedes-AMG E53 kabriolet

Blíží se soumrak kabrioletů? Posledním hřebíkem do rakve může být Trumpovo…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud