Tatra 815 TPL vs. 400 tun? Pro tento letištní speciál žádný problém

-jka / AutoRoad.cz, 26. května 2018, 10:00 Google+

Tatra vždy uměla vyrobit kvalitní vozidla, přičemž jí nikdy nebyly cizí ani specifické požadavky a využití. Tentokrát se podíváme do historie a zůstaneme přitom na domácí půdě. Psal se rok 1987, když změna letištního provozu iniciovala požadavek na speciální tahače o nestandardních rozměrech. Z politicko-ekonomických důvodů byl nákup vozů ze zahraničí nemožný a tak nezbylo nic jiného, než využít vlastní prostředky. Ke slovu se tak dostala domácí Tatra.

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 27.05. 16:55) Napište svůj názor
Tatra 815 TPL

Tatra 815 TPL | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Na Ruzyni se dlouhá léta používala k tahání letadel běžná, sériově vyráběná vozidla (Tatra 141, Tatra 813 6x6 a další). Vše bylo relativně v pořádku až do roku 1987, kdy se na Ruzyni zavedl odbavovací systém nose-in, při kterém letadla zajíždějí přídí k odbavovací hale. Z tohoto stání zpět na letištní dráhu musí být letadlo vytlačeno, což je pro běžné tahače nebezpečné, díky jejich výšce a hrozí zde například kolize kabiny tahače s přídí letadla. 

Československé aerolinie tedy požadovaly výrobu speciálního letištního tahače. Ptáte se, jaké parametry musel splňovat? Nový letištní speciál si musel poradit s váhou letadla 230 tun, což by nebyl takový problém. Jeho výška však nesměla překročit 2 metry! Stanovena byla i maximální cena - 1 milion korun za kus. 

img-responsive

Tatra 815 TPL | foto: youtube.com

Tatra 815 TPL

Nízké výšky se povedlo dosáhnout použitím předsazené a snížené trambusové kabiny pocházející z jeřábových podvozků. Základem speciálu je třínápravový (6x6) tahač přívěsů o celkové váze 28 tun. Tatře se navíc povedlo přesáhnout tažný (tlačný) limit 230 tun a tak si tato Tatra 815 TPL poradila s letadly do váhy až 400 tun! Srdce vozu tvořil dieselový dvanáctiválec o objemu 19-ti litrů a výkonu 235 kW. Díky soustavě hlavní a přídavné dvoustupňové převodovky měl řidič k dispozici dvacet převodových stupňů pro jízdu vpřed a čtyři pro jízdu vzad. 

V roce 1988 proběhly první zatěžkávací zkoušky, ve kterých se Tatra 815 TPL ukázala jako velice schopný letištní speciál. Během zkoušek si poradila se sovětským dopravním proudovým letounem Iljušin II-62 i na zledovatělé letištní ploše. I když je maximální váha tohotou letounu „pouhých“ 162 tun, ve své době patřil k nejtěžším letadlům z flotily československých aerolinek. Pravý zatěžkávací test však přišel až v květnu 1988.

Výzva v podobě 405 tun

Tehdy na letišti v Mošnově přistálo nejtěžší letadlo své doby - Antonov An-124 Ruslan, které dodnes drží označení největšího sériově vyráběného transportního letadla na světě. Aby bylo zatížení maximální, do letadla najelo pět plně naložených tater a jeden dakarský speciál. Ani při této zkoušce se Tatra 815 TPL nenechala zahanbit a s váhou rekordních 405-ti tun si poradila bez zaváhání. 

img-responsive

Antonov An 124 | foto: Wikipedia

Podle dostupných informací bylo celkově vyrobeno jen pět kusů, přičemž dnes jsou již všechny mimo službu. Informace o jejich osudu se však různí. Dva kusy vlastní muzeum Tatra v Kopřivnici, jeden tahač však doplatil na zřícení budovy bývalého Technického muzea v parku Edvarda Beneše. Právě tento tahač a osobní Tatra T700 na sobě držely zřícenou střešní konstrukci. „Pomohly uchránit desítky dalších aut před zničením, ovšem kabina tahače, na kterou střecha spadla, je zničená a auto je jako sbírkový předmět k nepoužití,“ tvrdí šéf muzea.

Kromě tahačů, které jsou v Kopřivnici, znají místní muzejníci osud dalších dvou jeho souputníků, jeden prý stojí v muzeu automobilů v Českých Budějovicích a další byl sešrotován. O posledním, pátém voze informace nejsou.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Tatra 815 TPL vs. 400 tun? Pro tento letištní speciál žádný problém

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 27.05.2018 16:55 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Zhruba 50 dětí táhlo městem Gozo (Malta) nově zvoleného Arcikněze

Porsche s arciknězem táhlo 50 dětí, podle místních se jedná o tradici

Ferrari Rossa

Myslíte si, že znáte všechna Ferrari? Úchvatné Rossa zůstává téměř zapomenuto

Ilustrační foto

Češi si dopřávají stále dražší ojetiny, neváhají se ani více zadlužovat

Volkswagen Užitkové vozy představuje na e-Salonu v Letňanech nový e-Crafter

Volkswagen v Letňanech představil nový e-Crafter, elektrický dělník najde uplatnění v každém městě

Unikátní ručně postavené vznášedlo ve stylu DeLorean DMC-12 z filmu Návrat do budoucnosti

Vznášející se DeLorean míří do světa, filmová ikona překoná téměř každý povrch

Rodina Toyota Corolla se rozšiřuje o nový sedan

Toyota Corolla přichází s karoserií sedan. Novinka nabídne prostor, eleganci i hybridní technologie

reklama
reklama

Doporučujeme

Ilustrační foto

Jezdíte s přeškrtnutým symbolem EU na značce? Pokuta je to nejmenší, co vám…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Nejvýkonnější naftový motor světa? Téměř 109 000 koní neroztáčí kola, ale lodní šrouby

  2. Šíleně značená silnice posílá řidiče do protisměru, má k tomu však dobrý důvod

  3. Proč ukazují tachometry jinou rychlost aneb jak rychle můžeme opravdu jet?

  4. Motor stíhačky na korbě náklaďáku? Sovětský veterán plní v ruské armádě řadu úkolů

  5. Tesla Model 3 v závodech deklasovala konkurenci, pak se ale stalo něco nepochopitelného

  6. Souboj o nejrychlejší SUV? Souboj čtyř titánů měl jednoznačného vítěze

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud