HISTORIE: Nejzásadnější modely Volvo s karosérií kombi

AutoRoad.cz, 4. dubna 2017, 13:19 Google+

Kombíky jsou nedílnou součástí portfolia automobilky Volvo již přes šedesát let. Za tu dobu se prodalo více než šest milionů severských automobilů s praktickou karosérii, což dělá mimochodem třetinu celkových prodejů značky od roku 1927. Na zítra je nachystána slavnostní premiéra Volva V90 a při této příležitosti není vůbec od věci zavzpomínat na šest nejzásadnější vozů s karosérii kombi, které kdy z továren švédské automobilky vyjely.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Volvo za více než šedesát let vyrobilo přes šest milionů kombíků.

Volvo za více než šedesát let vyrobilo přes šest milionů kombíků. | foto: Koláž: AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Volvo PV445 Duett

První kombi s logem automobilky Volvo bylo více užitkovým než rodinným vozem. Však také základ modelu PV444 s upravenými listovými pery vzadu počítal hlavně s taháním těžkého nákladu. V roce 1953 ale padlo rozhodnutí o dodatečné instalaci dalších sedaček pro převoz pasažérů, a tím byla také započata přes šedesát let trvající tradice. Jméno Duett mimochodem odkazuje na dvojí osobnost vozu – přes týden v něm odvezete veškerý náklad a o víkendech potom vyvezete rodinu na výlet.

Právě kvůli víceúčelovému použití se 440 centimetrů dlouhá PV445 stala rychle populární mezi drobnými podnikateli, kteří si nemohli dovolit dvě auta. V útrobách bychom po celou dobu produkce mezi lety 1953 až 1960 (užitková verze se vyráběla již od roku 1949) našli zážehový čtyřválec, jehož výkon narostl postupně ze 45 na 52 a posléze až 61 koní. Na zadní nápravu sílu přenášela třístupňová manuální převodovka. Ona popularita zajistila jednomu z prvních Volv, dovážených do USA, nesmrtelnost, kterou ještě podpořila speciální poštovní známka s tímto vozem z roku 1997.

img-responsive

Volvo PV445 Duett (1953 - 1960) | foto: Volvo

Volvo P220 Amazon

Elegantnější a ještě praktičtější nástupce Duettu přijel v roce 1962 na technickém základě řady P120. Od ní byl také odvozen název Amazon. Design ve stylu amerických automobilů včetně rozděleného víka kufru (další uplatnění našlo toto řešení až u SUV XC90) částečně zapříčinil větší popularitu Amazonu mimo severské trhy. I přesto se ale tato řada stala jednou z nejdůležitějších při etablování Volva jako předního výrobce vozů s karosérií kombi.

Vozy řady Amazon byly také vůbec prvními na světě, v jejichž útrobách se objevily tříbodové bezpečnostní pásy – řešení, bez něhož si dnešní auta neumíme vůbec představit. V porovnání s předchůdcem byla P220 jen o devět centimetrů delší, nabídla ale neporovnatelně silnější motory. Standardem se stala osmnáctistovka o výkonu 76 nebo 91 koní, specialitou bylo sportovní provedení S, disponující výkonem 117 koní. Manuální čtyřstupňovou převodovku bylo také možné vyměnit za třístupňový automat s voličem na sloupku řízení. Výroba skončila v roce 1969.

img-responsive

Volvo P220 Amazon (1962 - 1969) | foto: Volvo

Volvo 1800 ES

Severský shooting brake přišel v roce 1971 jako praktičtější a možná ještě stylovější varianta kupé 1800. Hlavním rozdílem byla nově tvarovaná zadní část s delší linií střechy a víkem kufru, které bylo tvořeno pouze oknem. Jen dvoje boční dveře a čtyři místa k sezení (uspořádání 2+2) výrazně snižovaly praktičnost 438 centimetrů dlouhého vozu, na druhou stranu je 1800 ES dodnes jedním z designově nejpovedenějších modelů Volvo.

Pod kabátkem se usadila stejná technika jako u kupé, to znamená dvoulitrový zážehový čtyřválec o výkonu 126 koní v kombinaci se čtyřstupňovou manuální nebo třístupňovou automatickou převodovkou. 1800 ES se ve výrobě udržela jen dva roky, především kvůli zastaralému technickému základu, který pocházel ještě z modelu Amazon. Samotné kupé 1800 potom bylo v době premiéry shooting braku už jedenáct let staré, investovat peníze do úprav vozu tak, aby vyhověl americkým bezpečnostníma emisním limitům, tedy nebylo výhodné. Vyrobeno bylo nakonec je něco kolem osmi tisíc automobilů, možná i tato výjimečnost ale 1800 ES zajistila obdiv nejedné skupiny automobilových nadšenců.

img-responsive

Volvo 1800 ES (1971 - 1973) | foto: Volvo

Volvo 245/265

Archetyp všech kombíků Volvo se poprvé představil v roce 1974 jako nejpraktičtější varianta řady 240, respektive 260. Hranatá karosérie vstoupila do historie a i přes „módní“ obliny se jí třeba V70 (částečně) nezbavila dodnes. 245 se stala rovněž lídrem v oblasti bezpečnosti, na dlouhá léta totiž byla používána jako bezpečnostní standard pro všechna auta v USA. Tak jako každé Volvo, má i toto 490 centimetrů dlouhé kombi několik dalších prvenství.

Stalo se například prvním kombi, v jehož útrobách se objevil šestiválcový diesel. Standardní provedení se mohlo pochlubit zcela novou generací čtyřválcových zážehových motorů, zatímco luxusnější modely dostaly dokonce šestiválec. Roku 1981 se o slovo přihlásila varianta Turbo, která se stala historicky prvním (a svého času jedním z nejrychlejších) kombi s přeplňovaným motorem. Se dvěma facelifty v letech 1981 a 1986 se 245 udržela ve výrobě až do roku 1993, vyprodukováno bylo skoro milion vozů.

img-responsive

Volvo 245 (1974 - 1993) | foto: Volvo

Volvo 940/960/V90

Hranatou karosérii dostal rovněž poslední kombík Volva s pohonem zadních kol. Řada 940, a její luxusnější sestřička s označením 960, se ukázala na podzim roku 1990 a opět stanovila nové bezpečnostní standardy. Poprvé se v sériovém voze objevila nastavitelná opěrka hlavy u zadního prostředního sedadla nebo výklopný dětský podsedák, taktéž u prostředního zadního sedadla (960 ho měla od začátku výroby, 940 se dočkala o dva roky později). Řada 940/960 dostala nejen za tyto prvky bezpočet ocenění.

Pod kapotou 940 se objevila trojice zážehových čtyřválců, včetně provedení s přeplňováním, doplněná na některých trzích o šestiválcový turbodiesel. Volvo 960 dostalo jako luxusnější provedení výhradně zážehový šestiválec, nejprve s objemem 2.5 litru a posléze 3.0 litru. V rámci faceliftu v roce 1995 obdrželo kombi řady 960 nejen nový upravený vzhled, ale i pokrokovou víceprvkovou zadní nápravu ze sedanu. 481 centimetrů dlouhá 940 vydržela ve výrobě do roku 1998, 484,5 centimetrů dlouhá 960 dostala v roce 1997 jméno V90 a opět upravený design, výroba ale pokračovala už jen jeden rok.

img-responsive

Volvo 960 (1990 - 1997) | foto: Volvo

Volvo 850 T5-R

Jeden z nejrychlejší a pravděpodobně i nejlepších vozů s karosérií kombi (vyráběn byl i sedan) vyrobilo Volvo v roce 1994 jako limitovanou edici řady 850. Na vývoji modelu s typickým žlutým lakem (dostupná byla i černá a zelená) spolupracovali Švédové s německým Porsche, jako základ přitom posloužila už tak rychlá 850 Turbo. Inženýři obou automobilek si ale pohráli především s pětiválcem pod kapotou, který dostal mimo jiné upravené turbodmychadlo od Mitsubishi nebo novou řídící jednotku.

Výsledkem bylo 243 koní v kombinaci s pětistupňovou manuální nebo čtyřstupňovou automatickou převodovkou. Druhá varianta byla jedinou dostupnou v USA. Ačkoliv kombi vážilo téměř 1,6 tuny, dokázalo na 100 km/h vystřelit za 7 sekund a dosáhnout na elektronicky omezenou maximální rychlost 245 km/h. Díky těmto parametrům a nenápadnému výkonu si 850 T5-R v obou karosářských variantách vysloužila označení sleeper. Její upravená verze, ano i jako kombi, se mimochodem objevovala také na tratích britského mistrovství cestovních vozů. A abychom naše vzpomínání zakončili tak nějak typicky „volvovsky,“ byla 850 T5-R prvním vozem se sériově montovanými čtyřmi airbagy a pionýrskou verzí dnes běžného denního svícení.

img-responsive

Volvo 850 T5-R (1994 - 1996) | foto: Volvo

Zítra dopoledne se ve Stockholmu otevře nová kapitola vozů Volvo s karosérií kombi. Světovou premiéru si totiž odbude řada V90, vycházející z nedávno představeného sedanu S90. Vzhledem k několika únikům si umíme o designu vozu udělat poměrně komplexní obrázek, v útrobách potom najdeme modulární platformu SPA a výhradně dvoulitrové čtyřválce řady Drive-E. Specialitou bude plug-in hybridní porvedení T8 se systémovým výkonem 407 koní.

Vytisknout

Diskuze: HISTORIE: Nejzásadnější modely Volvo s karosérií kombi

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

Česká policie dostala BMW i3

Česká policie dostala bavoráky. Podívejte se, co jim chybí

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud