Návrat do minulosti: Jaguar E-type

Martin Kovalčík, 13. listopadu 2005, 19:14 Google+

Píše se rok 1961 a z anglické továrny Jaguaru vyjíždí první model E-type. V té době by si málo kdo pomyslel že se stane „legendou všech legend“.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
E-type

E-type | foto: Ford Motor Company

Sdílejte článek

Ano, přesně takhle je dnes označován Jaguar E-type. Jeho oslnivý kabát nepřehlédne snad nikdo. Ve své době bezkonkurenční výkony, skvělé jízdní vlastnosti a bezpochyby nejkrásnější karoserie všech dob. Není divu že v testu „100 nejlepších aut“ anglického magazínu Top Gear testován Jeremym Clarksonem obsadil první příčku!

E-type vznikl na základě závodního modelu D-type. Dvou místné kupé, později také kabriolet ho ale v mnoha ohledech předčí. Ve své době nabídl řidiči vysoký výkon a jízdní vlastnosti závodního vozu spolu s komfortním podvozkem vhodný pro každodenní jízdu.

Známý Jaguárův šestiválec s třemi karburátory weber o objemu 3,8 litru byl použit z předchozí generace XK150. Výkon 269 koní a kroutící moment 354n.m. jsou ve své době špičkové hodnoty, proto byla navržena i ocelová samonosná karosérie podobná v závodních vozech LeMans. Převodovka je manuální čtyř stupňová. Přední náprava je dvojitá lichoběžníková, zatímco zadní náprava se může pochlubit novým nezávislým zavěšením vybavena kotoučovými brzdami.

Interiér byl rovněž kvalitní, černé čalounění spolu s kovovými doplňky působí sportovně a zároveň luxusně. Sedačky jsou velmi nízko a prostor působí dosti úzce. Díky téměř kolmému čelnímu oknu je výhled řidiče velmi dobrý. Nechybí ani rádio s reproduktory a otáčkoměr.

Na silnici je Jaguar velmi rychlý! Vysoký výkon s nízkou hmotností (1230kg) dokáže s autem pěkně zacvičit! Akcelerace na sto kilometrovou rychlost za 6,9 sekund, na 160km/h rychlost se dostane za pouhých 16,2 sekund. 400 metrů s pevným startem za 14,7 sekund je rovněž vynikající čas, stejně jako maximálka 245km/h.

Ani v dnešní době se Jaguar E-type nemá za co stydět. Technické parametry jsou stále vynikající a jeho jedinečný tvar karoserie bude oblíben na věky. Pro automobilové znalce je tento model naprostý skvost, proto je téměř k nesehnání, navíc cena kvalitního kousku s originálními díly převýší mnohdy jeden milion korun!

zdroj: Jaguar

Vytisknout

Diskuze: Návrat do minulosti: Jaguar E-type

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Grande Punto

Nový Fiat – Grande Punto

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud