Budoucnost patří vodíku, shodují se odborníci

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 5. května 2018, 10:01 Google+

Výsledky nejnovějších průzkumů KPMG ukazují, že auta s vodíkovým pohonem čeká světlá budoucnost. Více než polovina vedoucích pracovníků evropských firem se domnívá, že tyto vozy představují pro budoucnost číslo jedna automobilového průmyslu.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Toyota Mirai

Toyota Mirai | foto: Toyota

Sdílejte článek

Trh s firemními vozy se systematicky odvrací od dieselových motorů. Údaje RAC Business – britské firmy zabývající se službami určenými pro firemní flotily – ukazují, že více než 60 % velkých firem má v úmyslu stáhnout ze svého vozového parku modely aut jezdících na naftu. Současně roste zájem o alternativní pohony.

Alternativní pohony pro byznys

Podniky stále přistupují k elektromobilům se značnou rezervou. Čtyři z deseti zástupců velkých firem zdůrazňují, že v současné době nevidí možnost využití aut na baterie ve svém podnikání, mimo to se ze zprávy RAC Business dočteme, že 25 % z dotazovaných osob se domnívá, že tyto automobily mají příliš nízkou tonáž, aby mohly převážet potřebné objemy nákladů.

Výsledky letošního kola otázek zadaných KPMG ukazují, že 52 % ředitelů firem označilo vývoj elektromobilů poháněných palivovými články, tedy vodíková auta, za nejvýznamnější trend v automobilovém průmyslu. Za nejméně důležitý směr, kterým se automobilový průmysl zabývá, považují snížení objemu a optimalizaci spalovacích motorů, neboť pouze 31 % dotazovaných tyto trendy označilo za zásadní.

Vozy s vodíkovým pohonem, které se již prodávají

Toyota Mirai

Toyota Mirai je nejpopulárnější elektromobil napájený palivovými články. Roku 2017 se celosvětově prodalo 3000 těchto vozů, celkově jeho prodej překročil 5200 kusů. Mirai v současné době tvoří více než 80 % všech prodaných automobilů na vodíkové články ve Spojených státech – jen v samotné Kalifornii se doposud prodalo 3000 těchto vodíkových Toyot. Model je v nabídce také v Japonsku a v Evropě a na svůj trh se ho chystají uvést Austrálie, Kanada a Spojené arabské emiráty.

Středně velký sedan pohání elektromotor o výkonu 154 koní s točivým momentem 335 Nm, dostupný v plném rozsahu otáček, takže má mnohem větší akceleraci než podobně výkonné spalovací motory. Auto se rozjede z 0 na 100 km/h za 9,6 s. Dvě nádrže s vodíkem stlačeným na 700 barů umožní vozu dojezd 550 – 700 km. Soustava palivových článků, v nichž Toyota použila 3D průtokové kanály s drobnými otvory, jež zajišťují rovnoměrné vytváření elektrické energie na povrchu článků a vyšší hustotu výkonu na úrovni 3,1 kW/L. Pohon Mirai je vybudován na bázi hybridní soustavy Toyoty, takže je schopen získávat zpět energii vydanou při brždění, kterou ukládá v nikl-metal hydridovém akumulátoru.

Hyundai ix35 Fuel Cell

Model ix35 Fuel Cell představuje vodíkovou variantu SUV-a Hyundai ix35 (Tucson). Automobil pohání elektromotor o výkonu 136 koní a s 300 Nm točivým momentem, který rozjede auto z 0 na 100 km/h za 12,5 s. Maximálně je toto vodíkové SUV schopno dosáhnout rychlosti 160 km/h. Automobil váží 1830 kg, což je o 400 kg více než benzínová verze. Vodík se skladuje ve dvou nádržích, jež vozu zajistí dojezd cca 600 km. Hyundai ix35 Fuel Cell se prodává v USA, Kanadě, Jižní Koreji, Austrálii a 13 státech Evropy.

Honda Carity Fuel Cell

Vodíková Honda Clarity debutovala roku 2016 a lze ji pořídit na leasing v Japonsku a Kalifornii. Komerční prodej má být zahájen v roce 2022. Dojezd středně velkého sedanu činí 650 km a zajistí ho 5 kg vodíku stlačeného na 700 barů ve dvou nádržích. Elektromotor, jenž vůz pohání, generuje 176 koní a nabízí maximální točivý moment v hodnotě 300 Nm. Auto o hmotnosti 1840 kg se rozjede na 100 km/h za 9 s, přičemž maximální rychlost činí 165 km/h.

Tankování osobních aut na palivové články trvá asi tři minuty, takže tyto automobily mohou být stejně funkční jako vozy s konvenčními spalovacími motory. Je však nezbytné dále investovat do vodíkových tankovacích stanic, které zatím provozují firmy dodávající pohonné hmoty a výrobci průmyslových plynů, často ve spolupráci se státními orgány a výrobci vozů na vodíkový pohon.

img-responsive

Honda Clarity Fuel Cell | foto: Honda

Obrovskou výhodou elektromobilů poháněných vodíkem jsou nulové emise skleníkových plynů a jakýchkoli jiných škodlivých látek – jediné, co po nich zůstává, je vodní pára. Vodík lze vyrábět mnoha různými způsoby, rovněž s využitím obnovitelných zdrojů energie a odpadů, ať už v průmyslových podnicích, nebo v domácích instalacích.

Vytisknout

Diskuze: Budoucnost patří vodíku, shodují se odborníci

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Tesla Semi

Žalovat Teslu se vyplácí! Konkurence vydělala miliony i bez soudu

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud