TEST: DS 9 Rivoli E-Tense 250 - elegantní limuzína, se kterou je jízda spíše plavbou

DS 9 | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

DS 9 od značky DS Automobiles spadající pod koncern Stellantis jsme testovali nedávno, avšak ve vrcholném provedení s pohonem všech kol a výkonem 360 koní. Dnešní recenze se však zaměří na slabší verzi (250 koní) s pohonem předních kol a výrazně nižší cenovkou. Největší rozdíl je v tom, jak se s vozem jezdí. Vyplatí se připlatit si za vrchol nebo stačí naše verze? Odpověď mnohé překvapí.

Úvod

DS9 je dvojčetem Peugeotu 508. Sdílí platformu, motory a mnoho dalších komponentů. Na výběr jsou dvě motorizace – E-Tense 250 a E-Tense 360. Číslo značí počet koní a obě varianty jsou plug-in hybridní. Co se výbav týče, tak je zde základní Performance Line a Rivoli.


Náš konkrétní vůz má slabší motor a nejlepší výbavu - DS9 Rivoli E-Tense 250. Výbava vozu je královská. Nechybí zde masážní sedadla vpředu i vzadu, noční vidění, prémiové ozvučení Focal, pravá kůže Nappa, aktivní podvozek, navigace a mnoho dalšího. Záruka vozu je 5 let či 100 tisíc km. Na baterii dokonce 8 let a 160 tisíc km.

DS 9 | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Exteriér

Design je impozantní. Předku dominují světla, ve kterých se ukrývají LED krystaly, které se po odemknutí vozu otáčí a předvádí tak nevídanou show. Součástí kapoty je chromový pruh uprostřed.

DS 9 | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Maska je tmavá se zajímavou „texturou“. Je orámovaná chromovým mnohoúhelníkem, jenž zasahuje do světel. O denní svícení a blinkry se starají dolu mířící "LEDky", které visí z vodorovných světlometů. Boční pohled prozradí, že se nejedná o krátký vůz. Dlouhý rozvor a svažující se střecha jsou typickými znaky elegantní limuzíny. Celkovému dojmu ještě pomáhají krásné 19 palcové disky a také všudypřítomné chromové lišty, které jsou dost výrazné.

DS 9 | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Zadní LED svítilny jsou zasazené do dalších chromových lišt a jejich výplň obsahuje opět kosočtvercový motiv. V horních rozích zadního skla se nachází poziční světla, která jsou odkazem na legendární Citroen DS, kterým jezdil Fantomas. Zajímavým detailem jsou také kliky, které jsou v zamknutém stavu zakryté ve dveřích a až po odemčení „vyskočí“ ven.

Rozměry: 4934/1932/1460/2895 mm (délka, šířka, výška, rozvor)

Hmotnost: 1839 kg

DS 9 | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Interiér

Vnitřek vozu působí luxusním dojmem. Jelikož je zde připlacen interiér Opera Rubis (150 tis), tak zde máme červenou/vínovou pravou kůži Nappa a posádka je tak hýčkána těmi nejlepšími materiály. Celkové zpracování je skvělé a dokonce se zde objevuje perlové prošívání. Některé prvky jako třeba volant, jsou ručně prošívané. Mezi výdechy se nachází vyjížděcí analogové hodiny a startovací tlačítko.

DS 9 Rivoli E-Tense 360 | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Ergonomie neurazí, ale ani nenadchne, obzvláště pak nejste-li na francouzská auta zvyklí. Je zde patrné, že priorita byla styl a nikoliv intuitivnost, což ovšem po pár týdnech používání zákazník může vítat. Nalevo pod volantem se nachází na můj vkus až moc věcí blízko k sobě – blinkrová páčka, tempomat a ještě pádlo pro manuální řazení, které je pevně ukotvené na sloupku řízení. Největším nezvykem je však ovládání oken na středovém tunelu, který je mimochodem dost široký a ubírá tak prostor pro posádku. Na delších trasách to bylo lehce nepříjemné.

DS 9 Rivoli E-Tense 360 | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz


Sedadla jsou jednoduše fantastická. Pohodlí z nich přímo čiší, mají výsuvný sedák, masážní funkci, elektrické ovládání s pamětí, vyhřívání a odvětrávání. Tomu říkám „našlapaná“ sedadla. Potěší i slušné boční vedení.

DS 9 Rivoli E-Tense 360 | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz


Infotainment má hezkou grafiku, dobré rozlišení (kromě couvací kamery) a hlavní kategorie pro ovládání jsou na liště pod obrazovkou (klima, navigace apod.), takže se poměrně rychle dostanete tam, kam chcete. Jako celek se s ním po pár dnech pracuje celkem dobře.

Prostornost vpředu je lehce omezená vlivem širokého středového tunelu, ale jinak nemám dalších výtek, vpředu. Odkládací prostory v tunelu jsou hezky maskované a je jich dost, nechybí ani bezdrátové nabíjení telefonu. Vzadu se sedí velice pohodlně. Prostoru před koleny je na rozdávání, ale jedinci měřící kolem 190 cm mohou mít problém s prostorem na hlavu. Vyzdvihnout musím luxusní koberečky jako z obýváku, pohodlné opěrky, masážní funkci (tři režimy a tři různé intenzity) a odvětrávání/výhřev sedadel.

DS 9 Rivoli E-Tense 360 | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz


Zavazadlový prostor je slabším místem. Vlivem masážních zadních sedadel a audio systému Focal zde je 473 litrů, oproti standardním 510 l. Celkově je dost nízký a otvor malý.

Jízda aneb není DS9 jako DS9

Silnější 360 koňová varianta s pohonem všech kol má sportovnější ambice, takže má snížený podvozek (vpředu o 50 mm, vzadu o 10 mm), jinak naladěné pružiny, větší brzdy a 20 palcové disky. To má za následek dvě věci – horší komfort a výrazně lepší jízdní vlastnosti při svižnější jízdě.

DS 9 Rivoli E-Tense 360 | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

S námi testovaným slabším motorem se pojí menší kola a základní podvozek a vůz je najednou opravdu pohodlný. Náhlé nerovnosti na jinak pěkné silnici tlumí obstojně a je cítit, že celkový jízdní komfort je o ligu výš. Takto si představujeme, že jezdí pravý manažerský sedan, chválím. V zatáčkách se sice vůz nakloní a na limitu je výrazně nedotáčivější, ale pro rychlou jízdu se nehodí, takže to nevidím jako problém.

DS 9 | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Motor

Spalovací motor je stejný, jako v případě silnější verze - 1.6 litrový čtyřválec – 147 kW/300 Nm. K němu se také zapojuje elektromotor o výkonu 81 kW a 166 Nm. Celkový systémový výkon tedy činí 184 kW / 250 koní a 360 Nm. Baterie má kapacitu 15,6 kWh, zvládne kolem 40 km čistě na elektřinu. Zapojení spalovacího motoru probíhá hladce a tiše.

DS 9 | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Dynamika je naprosto dostačující a celkově se k charakteru vozu hodí toto naladění více. Silnější verze je pod plným plynem až příliš divoká, což nevadí třeba u dvojčete v podobě Peugeotu 506 PSE, ale u DS to je lehce rušivé. Akcelerace z 0-100 km/h zabere jen 8,1 sekund a maximální rychlost je 240 km/h. Nevýhodou je malá nádrž – 42 litrů, díky které vůz ujede okolo jen 500 km na jedno natankování (na začátku měření nabito)

Spotřeba při lehké noze (vybitá baterie):

Město: 8 - 9 l

Kombinovaná: 7,7 l

Dálničních 130 km/h: 8 l

Okresky: 6,5 l

DS 9 | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Cena

DS 9 startuje na 1 775 000 Kč ve výbavě Performance Line s slabším motorem E-Tense 250. My máme v testu vrcholné provedení Rivoli E-Tense, které stojí o 100 tisíc více. Připočtěte ještě interiér Opera za 150 tisíc, audiosystém Focal za 40 tis, noční vidění za 40 tis, paket DS Lounge za 69 tis + další příplatky a výsledná částka se pohybuje okolo 2,2 milionu.

DS 9 | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Závěr

DS 9 je neuvěřitelné auto, které na první pohled poutá oči všech lidí kolem. Má silný charakter a v dnešním světě, kdy je jedno auto jako druhé, jde zkrátka o něco jiného, což je obrovské plus. Schválně se zkuste zamyslet, zda naleznete pohodlnou plug-in hybridní limuzínu, která má částečně ručně šitý interiér z pravé kůže, všechna 4 ventilovaná sedadla s masážní funkcí, extravagantní a propracovaný design plný jedinečných detailů, aktivní podvozek a mnoho dalšího.

DS 9 | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Vyplatí se připlatit si za vrcholné provedení s 360 koňmi? Nevyplatí. A co hůř, dostanete za více peněz méně pohodlné auto, které sice umí jezdit svižně, ale upřímně, pokud bych měl 2,5 milionu na sportovní limuzínu, stejně bych si DS 9 nekoupil. Námi testovaná slabší verze DS 9 Rivoli E-Tense 250 se standardním podvozkem je tedy tou správnou „déesdevítkou“, 9/10 bodů.

DS 9 | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Plusy

Charisma

Design

Detaily

Pohodlný podvozek

Kvalita interiéru

Sedadla

Výbava

Minusy

Řízení

Cenovka

Ergonomie

Malá nádrž (42 l)

Malý zavazadelník

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy