Jízda v zimě = opatrnost

Navzdory četným mediálním kampaním stále přežívá mnoho nesprávných názorů na montáž zimních pneumatik.

Kromě tradičních předsudků - zimní pneumatiky nevypadají na vozidle dobře, v našich podmínkách zřídkakdy sněží a pro všechny případy je řidič stejně pojištěn - vznikají i nové mýty založené převážně na absolutní důvěře řidičů v moderní elektronické systémy.

Nicméně, pro bezpečnou jízdu v zimním období jsou zimní pláště nepostradatelné – zejména, je-li rychlost vozidla přizpůsobena stavu a povaze vozovky.

7 tipů pro bezpečnou jízdu na zimních vozovkách:

1) Nechejte namontovat zimní pneumatiky ve správný čas.
2) Zimní pneumatiky by se měly používat od října do května – tj. v období, kdy průměrné denní teploty poklesnou pod 7 ºC – nikoliv jen za mrazu a na sněhu.
3) Vždy používejte jen celou sadu všech čtyř zimních pneumatik
4) Nové pneumatiky prvních 300 km jen zajíždějte při nižších rychlostech.
5) Před montáží již používaných zimních pneumatik zkontrolujte, zda nejsou poškozeny.
6) Kontrolujte hloubku dezénu zimních pneumatik – neměla by poklesnout pod 4 mm.
7) Zkontrolujte také rychlostní index pneumatik – měl by odpovídat maximální konstrukční rychlosti automobilu.


10 mýtů o zimních pneumatikách:

Mýtus 1: Zimní pneumatiky jsou příliš drahé.
Zimní pneumatiky nemusí být bezpodmínečně drahou záležitostí. Na trhu je nabízeno množství nejrůznějších zimních pneumatik, z nichž mnohé mají velmi příznivou cenu. Jejich používáním v zimním období se pochopitelně prodlužuje i životnost pneumatik letních.

Mýtus 2: Nikdy tady nesněží.
S ledem a sněhem se můžete setkat kdekoliv v Evropě. Pokud zrovna nesněží, ale průměrné denní teploty poklesnou pod 7 º C, jsou zimní pneumatiky ve srovnání s letními podstatně lepší. Zatímco běhounová směs letních pneumatik s klesající teplotou tuhne, zimní pneumatiky zůstávají elastické a tedy vhodné pro jízdu na zasněžených či zledovatělých vozovkách.

Mýtus 3: Nové letní pneumatiky jsou dostatečně bezpečné.

Přestože dezén nových letních pneumatik má dostatečnou hloubku, tyto pneumatiky nejsou určeny pro zimní podmínky. Absence zimní běhounové směsi způsobuje jejich přílišnou tuhost, která nezajistí bezpečný kontakt s vozovkou.

Mýtus 4: Se zimními pneumatikami nelze jezdit rychle.
Moderní zimní pneumatiky se vyrábějí v nejrůznějších rychlostních kategoriích. Záleží vždy na konkrétním modelu, některé pneumatiky jsou konstruovány pro rychlost až do 240 km/h.

Mýtus 5: Už mám ABS a ESP.
I ty nejlepší kontrolní systémy jsou závislé na tom, zda je brzdná a hnací síla efektivně přenesena na vozovku. Letní pneumatiky ztrácejí při nízkých teplotách své adhezní vlastnosti a elektronické systémy automobilu nejsou schopny fungovat stejně jako se zimními plášti.

Mýtus 6: Kam uskladním letní pneumatiky? Nemám žádné prostory…

Nedostatek skladovacích prostor není omluvou pro nepoužívání zimních pneumatik. Kvalitní pneuservis dokáže zajistit uskladnění letních pneumatik, jejich kontrolu a následnou montáž v jarním období za rozumnou cenu.

Mýtus 7: Zimní pneumatiky nevypadají dobře.
Současné zimní pneumatiky se letním velmi podobají, hrubý blokový dezén už je minulostí. Moderní zimní pláště se od letních odlišují zejména bohatým lamelováním běhounu (malými zářezy v dezénu), které podstatně zlepšuje výkon na sněhu i ledu.

Mýtus 8: Zimní cesty se udržují – jsou sypány a čištěny.
Sypání a údržba vozovek v zimě již není samozřejmostí. Omezení používání solí a jiných posypových materiálů je jednak pokusem o zmírnění negativního dopadu na životní prostředí a také výsledkem omezení rozpočtů místních samospráv. Ne všechny silnice jsou udržovány, avšak i na těch udržovaných musíme počítat s tím, že mohou být zaváty sněhem, protože pracovníci údržby silnic a dálnic nemohou být všude.

Mýtus 9: Moje pojištění kryje všechna rizika.
Pokud se stanete účastníkem dopravní nehody, na níž nenesete žádnou vinu, škoda Vám je uhrazena z povinného ručení viníka nehody. V případě, že nehodu způsobíte a nemáte sjednáno havarijní pojištění, musíte si sám zaplatit opravu Vašeho automobilu – což je částka většinou mnohonásobně překračující cenu sady zimních pneumatik.

Mýtus 10: Těch pár zimních dnů nestojí za to.
S námrazou nebo ledem se na evropských silnicích můžete setkat zhruba od půli listopadu do konce února. Při poklesu teplot pod 7 º C mají zimní pneumatiky podstatně lepší jízdní vlastnosti než pláště letní – tzn. sezóna, kdy by měly být namontovány zimní pneumatiky začíná už v říjnu a trvá až do konce března.

Barum Continental

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy