Naučíme se konečně vytvářet záchrannou uličku? Změny v zákonech to řidičům usnadní

-mao / AutoRoad.cz, 2. dubna 2018, 17:00 Aktualizováno 3.4.2018, 09:31 Google+

Letošní zima sice nebyla nijak extrémní, ovšem několik hromadných nehod na dálnicích opět poukázalo na nešvar řidičů, který dlouhodobě trápí záchranáře. Mnoho řidičů si totiž stále neosvojilo pravidla spojená s vytvářením záchranných uliček, což na silnicích vede k dalším zmatkům či nebezpečným situacím. Nejhorší ale je, že záchranáři kvůli neznalým či neohleduplným řidičům ztrácí drahocenný čas.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Záchranná ulička už byla do našich zákonů implementována před roky, nicméně řada řidičů s ní stále bojuje. Vytvořit průjezd pro vozidla IZS na dvouproudých silnicích problémem nebývá, neboť každý tak nějak podvědomě tuší, že by měl s vozem zajet na kraj silnice a vytvořit průjezd ve středu. Mnoho řidičů už ale zapomíná, že záchranou uličku je potřeba vytvářet ještě před blížícím se zvukem sirén a zachovávat ji i po průjezdu prvních vozidel.

Současné znění definuje situaci na dvouproudých silnicích následovně: „Pokud hustota provozu na dálnici nebo silnici pro motorová vozidla o dvou jízdních pruzích v jednom směru jízdy vyvolá vznik kolony stojících vozidel, jsou řidiči souběžně jedoucích vozidel povinni před zastavením vozidla vytvořit mezi sebou jeden průjezdný jízdní pruh široký nejméně 3,0 m pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy."

Horší to však bývá v momentě, kdy jsou na silnicích tři a více pruhů v jednom směru jízdy. Zákon sice hovoří jasně „je-li v jednom směru jízdy tři a více jízdních pruhů, sníží vzájemný boční odstup řidiči vozidel v levém a středním jízdním pruhu nebo středních jízdních pruzích," nicméně řidiči vcelku pravidelně zmatkují a kličkují před záchranáři na poslední chvíli.

Česká republika však byla jediná, která tento postup praktikovala, neboť v ostatních státech se vytváří ulička mezi levým a ostatnímu pruhy. Tomáš Neřold z ministerstva dopravy pro AutoRoad.cz uvedl, že výhodou současné úpravy je „snazší nájezd a výjezd vozidel IZS (jen přes jeden pruh, místo přes dva)."

Podle nové úpravy by se však Česká republika měla připojit k ostatním státům EU, které záchranářskou uličku v legislativě upravují. Nově by se tak automobily řadily v levém pruhu doleva a ve středním pruhu (středních pruzích) a pravém pruhu doprava. Výhoda nynější úpravy tak vezme za své, nicméně Tomáš Neřold připomíná, že z obecné formulace vyplývá, že „řidiči jsou povinni vytvořit prostor pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy." Dojde li tedy na situaci, kdy budete vytvářet záchrannou uličku u sjezdu či nájezdu na dálnici, ponechte si raději více místa k manévrování.

Současné znění
Pokud hustota provozu na dálnici nebo silnici pro motorová vozidla o dvou jízdních pruzích v jednom směru jízdy vyvolá vznik kolony stojících vozidel, jsou řidiči souběžně jedoucích vozidel povinni před zastavením vozidla vytvořit mezi sebou jeden průjezdný jízdní pruh široký nejméně 3,0 m pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy; je-li v jednom směru jízdy tři a více jízdních pruhů, sníží vzájemný boční odstup řidiči vozidel v levém a středním jízdním pruhu nebo středních jízdních pruzích. Řidiči jedoucí v krajních jízdních pruzích v jednom směru jízdy mohou při vytváření průjezdného jízdního pruhu vjet na krajnici nebo na střední dělící pás. Řidičům ostatních vozidel je vjezd do pruhu pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy a jízda v tomto pruhu zakázána; toto neplatí pro vozidla vlastníka pozemní komunikace a vozidla technické pomoci.

Ministerstvo dopravy ČR

img-responsive

Správné řazení v pruzích podle současného znění zákona | foto: Pozary.cz

Pozměňovací návrh
Není-li dálnice nebo silnice pro motorová vozidla s nejméně dvěma jízdními pruhy volně průjezdná z důvodu kolony stojících nebo pomalu jedoucích vozidel, jsou řidiči vozidel povinni vytvořit mezi jízdními pruhy prostor pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy; při tom smějí vjet na krajnici nebo na střední dělící pás. Jsou-li v jednom směru jízdy více než dva jízdní pruhy, vytváří se tento prostor mezi jízdním pruhem, který je nejvíce vlevo, a k němu přiléhajícím jízdním pruhem. Do tohoto prostoru smějí vjet pouze vozidla s právem přednostní jízdy, vozidla správce pozemní komunikace a vozidla sloužící k odstranění následků dopravní nehody nebo překážky provozu na pozemních komunikacích.

Ministerstvo dopravy ČR

Nová úprava, která je pozměňovacím návrhem k projednávané novele zákona o provozu na pozemních komunikacích, se nyní projednává ve Sněmovně. Návrh by pak mohl být schválen zhruba od října. Společně se změnami se ale připravuje i informační kampaň, která řidičům připomene povinnost vytvářet uličku včas a zachovávat ji i po průjezdu vozidel IZS. „Součástí bude grafické zobrazení, jak uličku vytvářet a ukázky toho jaké důsledky pro záchranáře má, když řidiči uličku netvoří," uvedl Tomáš Neřold.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Naučíme se konečně vytvářet záchrannou uličku? Změny v zákonech to řidičům usnadní

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Autonomní Volvo XC90 společnosti Uber srazilo ve městě Tempe chodkyni, ta svým zraněním podlehla

Uber dostihly následky tragické nehody, co všechno se změní?

Berkut-2

Nový postrach Sibiře? Ruská armáda se pochlubila strojem, který zima nezaskočí

Neuvěřitelně přesná replika motoru BMW M10 byla vyrobena kompletně z kartonu

Motor postavený z papíru? Mistrovské dílo nevynechává jediný detail

Ilustrační foto

Jezdíte s přeškrtnutým symbolem EU na značce? Pokuta je to nejmenší, co vám hrozí

Honda Civic Type R se proměnila v pick-up s označením Projekt P

Honda Civic Type R jako pick-up? Rychleji vám trávu nikdo neposeká

Elon Musk (autor: Maurizio Pesce)

Česká stopa v Muskově impériu? Jeho nový projekt ponese název Pravda

reklama
reklama

Doporučujeme

MINI Countryman Panamericana Plug-In Hybrid

MINI Countryman Panamericana: Hybridní Mini vyráží z USA až na konec světa

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. TEST: Škoda Karoq 1,0 TSI - Budoucnost tří válců? Statistiky mluví jasně

  2. Chris Brown vyvezl své pozlacené Lambo, extravagantní vkus nezapře

  3. Auto, které nelze převrátit? Tesla si z crash testu odnáší světové prvenství

  4. Jak dlouho trvá ukrást nový prémiový automobil? Kamerový záznam majitele šokoval

  5. Škoda Octavia s nájezdem 695 000 km? Technik nevěřícně žasl nad její kondicí

  6. Tatra 77 jako tajná zbraň odboje? V tomhle autě zemřelo víc nacistických důstojníků než v zákopech

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud