Jakkoliv se automobilka Tesla dá považovat za jednu z nejprogresivnějších, její budoucnost je značně nejistá. Pokud by se totiž nepodařilo nastartovat plynulou a velkoobjemovou výrobu dostupného Modelu 3, již v létě by mohla být automobilka kompletně bez peněz. Elon Musk už ale nejspíš ví, jak by ještě mohl elektromobily využít.
Elon Musk je vizionářem jak se patří. Svou pozornost nezaměřuje pouze na jeden projekt, ale současně jich řídí hned několik. Během propagace každého z nich se však snaží, aby se pozornost dostala i k těm ostatním - a zvláště k Tesle.
Ostatně vzpomeňme si na minulý měsíc, kdy téměř celý svět obdivoval úspěchy společnosti Space X, jejíž Falcon Heavy, dosud největší a nejvýkonnější raketa, úspěšně vynesla do vesmíru první náklad - kterým byla Muskova osobní Tesla Roadster, která pak na sebe strhávala pozornost ještě několik dalších dnů.
Nyní Elon Musk podnikl další kreativní propagaci svých dvou společností, ovšem tentokrát propojil svou společnost Boring Company, jejíž úkolem je budovat síť tunelů pro přepravní systém pod městy, a elektromobil Tesla Model X.
Vše přitom začalo poměrně nevinně, když Elon Musk sdílel video, na kterém dokázala Tesla Model X odtáhnout 43 tun vážící náklaďák, ačkoliv se obě vozidla pohybovala čistě po sněhu. Jeden z uživatelů Twitteru se proto zeptal, jaké má Model X limity na zpevněném povrchu, načež od Muska přišla odpověď, kterou nejspíš nikdo nečekal.
Musk totiž vložil video, na kterém Tesla Model X vytahuje důlní vozík plný sutě, jehož váha se pohybuje okolo 113 tun! Ona suť přitom pochází z hloubení tunelů pro systém společnosti Boring Company, takže Musk opět skvěle spojil propagaci svých dvou projektů.
No real surface is perfect, but it did pull about 250,000 lbs of muck rail cars out of a tunnel pic.twitter.com/wlKbLwd0f7
— Elon Musk (@elonmusk) 22. března 2018
Model X samozřejmě není konstruován na podobnou zátěž, nicméně díky obrovskému točivému momentu, který dosahuje 9500 Nm, si s vozíkem plným sutě vcelku snadno poradil. Pokud by však měl tahat podobný náklad dnes a denně, jeho životnost by se dramaticky zkrátila.
Základem pro vysokou kapacitu v tažení je sice vysoký točivý moment, nicméně neméně důležitým faktorem je i tuhost karoserie, zpřevodování, váha a schopnost přenést veškerý točivý moment na silnice. Nicméně Model X nás svým posledním kouskem znovu ohromil a Elon Musk nám ukázal jeho ohromnou variabilitu. Kdyby automobilka zkrachovala a Modely X už by nikdo nechtěl, mohly by najít své uplatnění alespoň v Boring Company - tedy alespoň na chvíli.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?