Zřejmě nejsilnější letošní mrazy nám ukázaly, jak jsou naše vozy „choulostivé“. Na co je tedy třeba pamatovat, a na co především myslet, když rtuť teploměru spadne hluboko dolů? Čtyři základní rady nabízejí odborníci ÚAMK.
Zamrzlé dveře. Je to zdánlivě ta nejbanálnější překážka, kterou nám zima může postavit do cesty - stejně jako přimrznuté přední a zadní stěrače ke sklu. Co s tím? V okamžik, kdy už se toto stalo, rozhodně nedoporučujeme sahat po konvici s horkou vodou. Rapidní změna teplot okna, pryžového těsnění nebo gumičky stěrače může způsobit jen škodu. Proto začínáme použitím rozmrazovače ve spreji, který si přineseme z domova. Nezapomínejte, že zamčený uvnitř zamrzlého auta nám příliš nepomůže. Rozhodně nechválíme ani přístup, kdy už se do auta dostaneme a poté necháme na volnoběh běžet motor, aby se okna rozmrazila „zevnitř“.
Kromě zbytečné zátěže pro motor tím také obtěžujeme své okolí, které musí snášet zvýšený hluk i výfukové zplodiny. Málokdo přitom ví, že za toto jednání nám hrozí pokuta až 2000 Kč jak u nás, tak podstatně vyšší v Německu, Rakousku a dalších zemích. Jak všem starostem se zamrznutím předejít? Silikonovým nebo jiným olejem, kterým postříkáme těsnění například před očekávanými nočními mrazy. Přimrznutým stěračům se pak vyhneme jejich podložením třeba běžným kartonem.
Nestartující auto. Akumulátor, pokud je v dobré kondici a dostatečně nabitý, zvládá dlouhodobě i teploty kolem - 20 stupňů Celsia, apo jistou dobu si poradí i s dvojnásobně nízkou teplotu. Zcela jiná situace však nastává v momentě, kdy je takto silným mrazům vystavena třeba jen částečně nabitá baterie. Ta už při teplotě kolem bodu mrazu nabídne jen 65 % své maximální kapacity. Stejnou hodnotu přitom poskytne plně nabitý akumulátor při - 25 stupních Celsia.
Co za situace, kdy nenastartujeme? Předně - nepokoušíme se nastartovat až do úplného vybytí baterie, tím ničemu nepomůžete. U moderních automobilů se systémem vstřikování se rozhodně nepokoušejte ani nastartovat roztlačováním nebo roztahováním, nemluvě o vozech s automatickou převodovkou. Nejvhodnějším řešením je sáhnout po vlastních startovacích kabelech a požádat o pomoc souseda či ochotné motoristy. Při použití pamatujeme, že červený kabel s hodnotou plus jde vždy na kladný pól baterie, ovšem z baterie vozu, který nám pomáhá, vedeme mínus (černý nebo modrý kabel) do vybitého vozu nikoliv na baterii, ale na kovový díl (třeba karoserie/motoru), čímž ho bezpečně ukostříme. Jinak hrozí, že baterii nenávratně poškodíme. Před zimním cestováním je ale rozhodně na místě nechat akumulátor zkontrolovat.
I nemrznoucí směs mrzne. Kdo to nezažil tak neví, jak nebezpečná je situace, kdy jedete po silnici a vzhledem k nutnosti "umýt" čelní okno máte každou chvíli před sebou jen zamrzlé šmouhy. Většina řidičů bude mít okamžitě tendenci obviňovat použitou směs, ale ne vždy je to její vina. Na trhu je samozřejmě řada směsí využívajících rozdílné složení, přičemž ty lacinější, vyrobené z methanolu, mají díky rychlejšímu odpařování větší problémy se zamrzáním.
Nicméně to podstatné je kupovat nemrznoucí směs odolnou minimálně do - 20 až - 30 stupňů Celsia. Proč? Protože je potřeba počítat s rozdílem mezi vnější teplotou a takzvanou "efektivní teplotou" při jízdě vozu například po dálnici. Výsledkem je, že pokud je na teploměru - 5 stupňů Celsia, takzvaná efektivní teplota na čelním okně vozu při dálniční rychlosti může dosahovat až - 20 stupňů Celsia. V případě, že je vaše nemrznoucí směs určena jen do této teploty, může nastat problém. Proto odborníci ÚAMK radí – kupovat kvalitní výrobky (raději na bázi ethanolu) a do nižších teplot, než jaké jsou obvyklé.
Podtlak v pneumatikách. Může se to zdát jako maličkost, ale věřte, že tlak v pneumatikách může mezi teplou garáží a venkovními mrazy markantně kolísat. Příklad: v garáži je + 20 °C, venku - 20 °C. Jakmile tedy s vozem vyjedeme, klesne tlak v pneumatikách až o 0,5 baru. Výsledkem pak je, že naložený vůz připravený k jízdě na zimní lyžování bude na silnicích „plavat“. Takže jednoduchá rada – vzít danou situaci v potaz s tím, že se na fakt vyššího zatížení a nižších teplot připravíme před jízdou nebo zastavíme na první čerpací stanici a gumy zkontrolujeme / dofoukneme.
Zkrátka zima vyžaduje od nás motoristů, abychom mysleli na to, že mráz zatěžuje nás, ale i náš automobil.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.