Když se řekne alternativní pohon, každého hned začnou napadat elektromobily, hybridy, LPG, CNG a kdo ví co ještě. Jeden šikovný kutil z Velké Británie však přišel se skutečně neokoukanou alternativou, motor svého 50 let starého Land Roveru totiž vyměnil za parní stroj.
A výsledek je skutečně famózní, tedy alespoň od chvíle, než se podíváte na náklady a praktické přínosy této modifikace. Po přestavbě v hodnotě cca 695 000 Kč je totiž automobil mnohem hlučnější, méně kultivovaný a jeho praktičnost se pohybuje někde u bodu mrazu. Vždyť i maximální rychlost se pohybuje jen okolo 24 km/h. I přes to všechno je však výsledek rozhodně famózním.
Za konstrukcí tohoto parního "hybridu" stojí jistý Frank Rothwell, sedmašedesátiletý expert na parní motory, který se celý svůj život zabýval servisem a renovacemi parních strojů silničních i železničních strojů. Teď je ale Frank v důchodu a tak má čas, vědomosti i zdroje na své bláznivé projekty, jako je právě parní Land Rover.
Během 400 hodin, které si přestavba vyžádala, musel Frank vymontovat 2.25 litrový spalovací motor s výkonem 74 koní a místo něj umístil menší parní stroj, který si každou hodinu řekne o cca 45.3 kilogramu uhlí.
Kotel parního stroje byl z většiny schován pod kapotu, nicméně vpředu ho poměrně slušná část s komínem vyčnívá, takže to někomu může připadat, jako když miniaturní parní lokomotiva do Land Roveru nacouval. Na kapotě automobilu jsou pohledům veřejnosti odhaleny pístnice a masivní kolo s řemenem.
Teď si nejspíš říkáte, že se jedná jen o bláznivý projekt, který opustí dveře dílny garáže či kůlny dvakrát do roka, ale to se mýlíte. Frank si užívá zvuky i vůně parního stroje každý den na své cestě do kanceláře. Těžko říct, k čemu potřebuje expert na parní stroje kancelář, ale tu každodenní jízdu do ní mu snad i závidíme, navzdory tomu všemu ne-komfortu.
Abychom nezapomněli, tenhle roztomilý ale absolutní stroj má i vlastní jméno: Mildred. Nehledejte za ním však Frankovu ženu, milenku ani první lásku. Jméno bylo odvozeno od výrazu "mildew", tedy plíseň / plesnivět, který dokonale popisoval stav vozu, než Frank začal s přestavbou. A z videa i fotek je potřeba říci, že odvedl sakra dobrou práci.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?