Pomůže vám pohon 4x4 i při brzdění? Praktický test přinesl překvapivý výsledek

-mao / AutoRoad.cz, 24. ledna 2018, 08:59 Google+

Běžně se říká, že vozidla s pohonem 4x4 nám na sněhu a mokru pomohou se snadnějším rozjezdem, nicméně na brzdění už by vliv mít neměla. Ať už tedy řídíte "dvoukolku" nebo "čtyřkolku", vždycky byste měli zastavit na stejném místě, ne. Praktický test instruktora rally školy "Team O'Neil" však vnesl do této teorie pořádný zmatek.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Rozdíl při brzdění s pohonem 4x4 bez a se systémem ABS

Rozdíl při brzdění s pohonem 4x4 bez a se systémem ABS | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Wyatt, jeden z instruktorů rally školy Team O'Neil, se ve svém nejnovějším videu na YouTube rozhodl, že je na čase opět zlepšit dovednosti běžných řidičů na sněhu. Jeho praktický test s Fordem F-250 však vnesl pořádný zmatek do všeho, co se o jízdě s vozy s pohonem 4x4 povídá.

Všichni totiž dobře víme, že pohon obou náprav nám pomůže s rozjezdem a do jisté míry i s ovládáním vozu. Při brzdění by však pohon všech kol neměl mít vlil na délku brzdné dráhy, tedy tak se o tom alespoň mluví. Série testů, během kterých se Wyatt rozjede se svým Fordem F250 a pak se pokusí zastavit s pohonem zadních a všech kol bez ABS a potom s ABS však ukázal něco zcela nečekaného.

Že ABS zlepšuje ovládání vozu na úkor nepatrně delší brzdné dráhy se všeobecně ví, nicméně že vůz s aktivovaným pohonem všech kol zastaví na výrazně kratší vzdálenosti než s pohonem pouze jedné nápravy nikdo z nás nečekal. Vždyť počet hnaných kol by přece neměl mít žádný vliv.

Jak sám Wyatt říká, schválně si vzal na test Ford F250, který je ze všech vozidel rally autoškoly tím největším a nejtěžším monstrem, takže rozdílná brzdná dráha bude na jeho příkladu nejlépe vidět. A skutečně byla. Je jen škoda, že kvůli deaktivaci ABS musel Wyatt vyndat pojistky, které zároveň komplikovaly odečítání rychlosti z tachometru. Wyatt se proto rozjížděl ne na stejnou rychlost, ale na stejných 3000 otáček při 2. zařazeném rychlostním stupni. Ani to by však nemělo způsobit tak markantní rozdíl brzdných drah.

Redaktoři z webu Jalopnik, kteří na video upozornili mezi prvními, si také nejsou stoprocentně jisti, co stojí za tak markantním rozdílem brzdných drah. Nabízí se možnost většího odporu během brzdění díky pohonu všech kol, případně okamžitá reakce díky zablokování všech kol najednou skrze kardany. Je však nepravděpodobné, že by nepatrně delší doba mezi zablokováním kol na obou nápravách vedla k takovému rozdílu brzdných drah.

Rozdíl v brzdné dráze při použití a bez použití pohonu všech kol je skutečně markantní (6:02) | zdroj: youtube.com

Také se ale sluší říct, že tento test byl proveden na vozidel s klasickým (pro někoho zastaralým) pohonem všech kol, kdy je výkon primárně posílán na zadní nápravu a manuálně může být přiřazena náprava přední. U moderních automobilů využívajících jen automaticky připojitelný pohon (většina moderních SUV / vozidel s pohonem 4x4) by rozdíl v brzdění neměl být patrný.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Pomůže vám pohon 4x4 i při brzdění? Praktický test přinesl překvapivý výsledek

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Václav Laurin (vpravo) a Václav Klement (vlevo)

Neznámé tváře slavné Škody? Bez nich by nebyla tam, kde je dnes

Další příklad, jak může dopadnout agresivita na silnicích

Agresivita na silnici skončila převráceným SUV. Tady bylo od začátku všechno špatně

Tatra 613 Police Special

Policie zkoušela jedinečný prototyp Tatry! Ta předběhla dobu o desítky let

Kanadští vojáci dokáží rozebrat klasický Jeep Willys během minuty

Lze rozebrat Jeep během minuty? Šokující podívaná

Nejdelší balancování s autem na hlavě? John Evans zvládl udržet 160 kg vážící Mini 33 sekund

Nejabsurdnější motoristický rekord v historii? Postaral se o něj tenhle šílenec

BMW M8 GTE

BMW představilo motor pro M8 GTE. Tohle monstrum je technický unikát

reklama
reklama

Doporučujeme

Edelweiss Wartburg Carporn - first lowered 311 Coupe DDR

Sexy Wartburg 311! Z něj by soudruzi z DDR neměli radost

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Úspěšný útěk do západního Berlína bez jediného výstřelu? Hlavou kroutili na obou stranách

  2. Škoda Octavia byla v tichosti přestavěna. Co nového nás čeká?

  3. Největší limuzína světa? Váží přes 25 tun a uveze až 40 lidí

  4. Putinovo nové auto? Má ho hlídat nejošklivější SUV světa

  5. První československé tanky? Zlaté české ručičky je stavěly z odstavených vraků

  6. Parkování v přeplněné Praze? Do Česka míří novinka, která si s tím hravě poradí

reklama

Zprávy odjinud