Patníky u silnic nemají jen bílou barvu. V posledních letech se rovněž setkáváme se směrovými sloupky, jak se patníkům odborně říká, v červené, modré nebo zelené barvě.
Patníky jsou při jízdě velmi důležitým bezpečnostním prvkem, jejichž přínos oceníme zejména za snížené viditelnosti. Varianty směrových sloupků jednoznačně definuje příloha vyhlášky č. 294/2015 Sb., která provádí pravidla silničního provozu na pozemních komunikacích.
Směrový sloupek bílý označuje okraj pozemní komunikace.
Sloupky v červené barvě vyznačují vyústění účelové komunikace na jinou pozemní komunikaci.
Sloupky v modré barvě pak označují úsek pozemní komunikace, kde hrozí zvýšené nebezpečí námrazy. Ve zmenšeném provedení se také používají na svodidlech nebo zábradlích mostů.
Patníky se běžně vyrábějí v pravém či levém provedení, přičemž to levé se nachází ve směru jídy vozidla a pravé v protisměru. Červený sloupek existuje i v kulaté variantě, která slouží jako náhrada za levé a pravé červené směrové sloupky k vyznačení vyústění účelové komunikace.
Na silnicích se můžeme setkat i se směrovým sloupkem zeleným kulatým - balisetou. Tento sloupek se používá při usměrňování provozu a pro zdůraznění podélné čáry souvislé vodorovného dopravního značení.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?