Zrádné mlhovky. Kdy je zapnout musíte a kdy řidiče zbytečně otravují?

AutoRoad.cz, 29. prosince 2017, 15:38 Google+

Vydalo by to na pořádnou knihu, sepsat seznam oblíbených řidičských nešvarů. Některé z nich ale přeci jen patří na první místa v pomyslném žebříčku. Pojďme si tedy zopakovat, kdy mlhová světla (vzhledem k zákonu a řidičské etiketě) použít a kdy naopak nikoliv. Pojďme být lepšími řidiči.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Mlhové světlomety

Mlhové světlomety | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Víte, přemýšlím a říkám si, co je vlastně nebezpečnější. Nejednou jsem jako spolujezdec seděl vedle řidiče, který nevěděl, kde se v jeho voze taková mlhová světla vlastně zapínají. Shodou náhod jezdím totiž do práce již několik let přes místa, kde se pravidelně na jaře a na podzim tvoří mlhy, které by neuvařil ani vodník Kebule. Co je tedy horší, jezdit bez mlhovek nebo s nimi svítit pořád?

Nejdříve si řekněme, co o mlhových světlech říká odborná literatura.  V zákoně číslo 361/2000Sb. je v §32 napsáno:

§32 (4) Přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy.

V §2, což je vymezení pojmů zákona, se navíc dočteme:

ff) snížená viditelnost je situace, kdy účastníci provozu na pozemních komunikacích dostatečně zřetelně nerozeznají jiná vozidla, osoby, zvířata nebo předměty na pozemní komunikaci, například od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení, hustého deště nebo v tunel

Celá pravda se tedy skrývá v těchto třech odstavcích. Stejně tak, jako by měl každý řidič znát své auto (vědět jakými světly je vybaveno a kde se zapínají), měl by vědět i za jakých podmínek je smí (či musí) použít. Jak vyplývá ze zákona, zatímco použití zadních mlhovek je za snížené viditelnosti povinné, použití předních světel za snížené viditelnosti už je věcí dobrovolnosti. Ne každý vůz je proto předními mlhovkami vybaven. A zákon ve své podstatě nezajímá to, abychom dobře viděli, ale abychom byly dobře viditelní pro ostatní účastníky silničního provozu.

Situaci, kdy je na čase mlhová světla spustit, poznáme bezpečně. Mělo by se jednat o mlhu, sněžení či déšť natolik hustý, že nás donutí rapidně snížit cestovní rychlost. Aktuálním příkladem mohou být přívalové deště, které jsou spojeny s těmito vedry. Řidič za tak hustého deště nevidí před sebe, nerozpozná jízdní pruhy a je dezorientovaný. V takovém případě (pokud již za vámi nejede jiné vozidlo) jste povinni zadní mlhovou svítilnu použít. V případě za sebou jedoucí kolony vozidel by správně mělo zadní mlhovou svítilnu použít vždy poslední vozidlo. Je to stejné jako s použitím výstražných světel v případě stojící kolony vozidel.

Problém nastává ve chvíli, kdy taková situaci přejde, anebo vás dojede jiné vozidlo. V takovém případě bychom měli co nejrychleji zareagovat, a mlhové světla vypnout, jelikož řidiče jedoucí za vámi oslňujeme asi na tolik, jako vás v noci oslňují nevypnutá dálková světla protijedoucího vozidla. Navíc skrz zadní mlhovou svítilnu řidič špatně rozezná, kdy brzdíme. Ale jsme jenom lidé, může se stát, že zapomeneme. Od toho nás na použití mlhových světel upozorňuje intenzivní kontrolka na přístrojové desce. A pokud nepomůže ani a zahlédneme ve zpětném zrcátku automobil, který na nás bliká, měli bychom si vždy překontrolovat, že máme tyto věci v pořádku.

Podle šéfa dopravní policie v Táboře Jana Rychteckého se vždy najdou řidiči, kteří mlhovky nepoužívají, kdy mají, a naopak.
„Ano, v poslední době řešíme užívání hlavně předních mlhových světel v době, kdy není potřeba. V poslední době jde o nešvar řidičů, kteří tak chtějí upozornit na vzhled svého vozu,“ upozornil Rychtecký a dodal, že řidiči tak hrozí pokuta až dva tisíce korun a odebrání jednoho bodu. Speciální kontroly zaměřené pouze na mlhová světla ale policisté dělat nebudou.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Zrádné mlhovky. Kdy je zapnout musíte a kdy řidiče zbytečně otravují?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Srovnávací test Mercedes-AMG E63 S vs. Cadillac CTS-V

Evropská sofistikovanost vs. americké svaly. Kdo postavil nejlepší výkonný sedan?

Policejní BMW i3

Policie vyhodila 211 milionů okny, elektrické "služebáky" najely sotva 10 kilometrů týdně

Mercedes-Benz třídy S

Mercedes nechce zůstat pozadu, své prémiové sedany naučí řídit do roku 2020

Snadný způsob, jak oklamat pojistku Tesla Autopilot

Techniku za miliony oklamal pomerančem, cestování má teď mnohem příjemnější

Kia Stinger GT

Kia míří skutečně vysoko, nebojí se srovnání ani s BMW či Porsche

Bugatti Veyron

Testovací jezdec Bugatti měl děsivou nehodu. Vysvětluje, co se stalo v rychlosti 400 km/h

reklama
reklama

Doporučujeme

Aquaplaning je velice nebezpečný jev, který vzniká ztrátou kontaktu pneumatiky s vozovkou. Automobil pak doslova letí po vodě

Hrozba jménem aquaplaning. Jak jezdit v deštivém počasí bezpečně?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Karosa NO 80 vedla dvojí život. Ráno a večer přepravovala lidi, přes poledne náklad

  2. Techniku za miliony oklamal pomerančem, cestování má teď mnohem příjemnější

  3. Z vysněného auta se stala noční můra: Chtěla jen pár oprav, místo toho dostala hromada šrotu

  4. Nevíte co se starým náklaďákem? Šikovný kutil si z něj postavil dům na kolech, včetně garáže

  5. Bertone překvapil celý svět. Lancia Stratos Zero měla naprosto unikátní design

  6. Testovací jezdec Bugatti měl děsivou nehodu. Vysvětluje, co se stalo v rychlosti 400 km/h

reklama

Zprávy odjinud