Modré majáky ve zpětném zrcátku? Co dělat, když za vámi jede sanitka, hasiči nebo policie

AutoRoad.cz, 22. prosince 2017, 10:14 Google+

Záchranáři se na našich silnicích stále častěji setkávají s řidiči, kteří nejsou schopni vytvářet v kolonách tzv. záchrannou uličku. Když se jim pak v zrcátku objeví vůz záchranného sboru s rozsvícenými majáky, začnou zmatkovat a záchranáři ztrácí drahé vteřiny, které by mohly věnovat záchraně zdraví nebo životů. Jak se tedy chovat v případě, kdy stojíte v koloně a za vámi se objeví vůz s právem přednosti v jízdě?

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 22.12. 21:19) Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Předně řečeno, na vytváření záchranné uličky by řidiči měli myslet již v době, kdy se blíží k zácpě na dálnici nebo silnici. Jakmile totiž zastavíte a nenecháte si kolem sebe dostatek prostoru, bude se vám manévrovat již velmi špatně.

Zákon silničním provozu  § 41 odstavec 8 přímo říká: Pokud hustota provozu na dálnici a rychlostní silnici o dvou jízdních pruzích v jednom směru jízdy vyvolá vznik kolony stojících vozidel, jsou řidiči souběžně jedoucích vozidel povinni před zastavením vozidla vytvořit mezi sebou jeden průjezdný jízdní pruh široký nejméně 3,0 m pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy; je-li v jednom směru jízdy tři a více jízdních pruhů, sníží vzájemný boční odstup řidiči vozidel v levém a středním jízdním pruhu nebo středních jízdních pruzích. Řidiči jedoucí v krajních jízdních pruzích v jednom směru jízdy mohou při vytváření průjezdného jízdního pruhu vjet na krajnici nebo na střední dělící pás. 

Základním pravidlem pro vytváření záchranné uličky na silnicích v ČR je tedy vytvoření záchranného pruhu vždy mezi pravým a ostatními levými pruhy. V případě dvouproudé silnice je to tedy jasné, vozidla v pravém pruhu sjíždí na krajnici/ odstavný pruh, zatímco řidiči v levém pruhu sjíždí ke středovým svodidlům silnice/ dálnice. Mezi těmito řadami vozidel by pak měl vzniknout průjezd o šířce 3 metrů, kterým projedou policisté a sanitní či hasičské vozy.

V případě tří a víceproudých silnic se situace pro mnoho řidičů komplikuje, neboť nevědí k jaké straně mají sjet. Stále však platí, že záchranný pruh se vytváří mezi pravým a ostatními levými pruhy, takže vozidla jedoucí v pravém pruhu opět sjíždí na odstavný pruh/ krajnici, zatímco vozidla v levých pruzích se semknou k sobě a co nejvíce najedou ke středovým svodidlům. Mezi pravým a levým pruhem pak opět musí vzniknout průjezd široký 3 metry, aby jím mohly projet záchranné vozy.

img-responsive

Správné řazení v pruzích | foto: Pozary.cz

Je důležité připomenout, že povinnost vytvořit záchrannou uličku platí už v momentě, kdy vůz s právem přednosti v jízdě dojíždí ke stojící koloně. V případě popojíždějící kolony je to pak doporučeno.

A jaká pravidla platí na území EU?

V Rakousku platí povinnost vytvářet záchrannou uličku mezi levým a ostatními pruhy vpravo ještě před příjezdem vozidel záchranné služby ke stojící nebo pomalu jedoucí koloně. Za nedodržování této povinnosti pak hrozí vysoké pokuty, přesahující i 2000 Euro.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Německo, Slovinsko, Švýcarsko

V těchto zemích platí podobná pravidla jako v Rakousku, tedy v případě dvouproudé silnice se záchranná ulička o šíři 3 metrů vytváří uprostřed, v případě tří a více-proudé silnice pak mezi levým a ostatními pruhy vpravo. Pouze v Německu je nezbytné, pro vytvoření záchranného pruhu, zastavení vozidla. Je tedy důležité dodržovat bezpečnou vzdálenost.

Ve Francii a Španělsku platí podobný princip jako v Rakousku, ovšem zákon stanovuje, že záchranná ulička se vytváří pro "záchranná a další vozidla".

Naopak pro Itálii a Nizozemsko neplatí žádné zvláštní předpisy.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Modré majáky ve zpětném zrcátku? Co dělat, když za vámi jede sanitka, hasiči nebo policie

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 22.12.2017 21:19 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Karosa NO 80

Karosa NO 80 vedla dvojí život. Ráno a večer přepravovala lidi, přes poledne náklad

Lexus CT 200h

Tesle roste silná konkurence, první čistě elektrický Lexus má dorazit už za dva roky

Škoda Auto pokračuje v lámání prodejních rekordů

Škoda pokračuje v lámání prodejních rekordů, sázka na SUV se evidentně vyplácí

Z večerní zábavy se stal útok na policistu a zběsilý úprk

Večerní zábava v New Yorku se nečekaně zvrtla, po řidiči luxusního Mercedesu teď pátrají všichni policisté

Ford potvrdil návrat legendy, Shelby Mustang GT500 dorazí v roce 2019

Ford potvrdil návrat legendy, Shelby Mustang GT500 bude nejvýkonnějším vozem automobilky

Nové Volvo XC60 chce být opět na vrcholu segmentu.

Elegantní vozy, se kterými se nemusíte bát do hor

reklama
reklama

Doporučujeme

Ilustrační foto

Chcete jezdit levněji? Zkuste triky na snížení spotřeby

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. VIDEO: Nejbrutálnější "embéčko" na světě! Nahání strach na dálku

  2. Znáte Tatru AM 50? Stometrový most vám postaví na počkání

  3. Bertone překvapil celý svět. Lancia Stratos Zero měla naprosto unikátní design

  4. Investoři do Bitcoinu zažívají zlaté časy, nejdražší vozy skupují za "pár korun"

  5. Kdy musíte pustit chodce na přechodu a kdy můžete projet bez zastavení?

  6. Britové konečně našli jeden ze tří prvních Defenderů, 20 let stál zapomenut v polích

reklama