Jak vybrat kapalinu do ostřikovačů? Některé vám mohou rozežrat auto

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 6. prosince 2017, 17:15 Aktualizováno 7.12.2017, 10:00 Google+

Mnoho řidičů hrubě podceňuje význam i výběr zimní kapaliny do ostřikovačů, takže při nákupech se často spokojí s tím nejlevnějším, co na benzínce nebo v supermarketu uvidí. Málokdo si však uvědomuje, že v zimních měsících tak sebe i svůj vůz vystavuje riziku.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Kapalina do ostřikovačů bývá při kontrole vozu mnohdy přehlížena, přestože je hned po palivu druhou nejpoužívanější provozní kapalinou a zvláště v zimních měsících se její spotřeba rapidně zvyšuje. Právě na její kvalitě tak mnohdy záleží kolik toho vůbec z automobilu uvidíte. Některé kapaliny však mají vlastnosti, kterými mohou slušně potrápit jak automobil, tak i jeho posádku.

K výrobě zimních směsí do ostřikovačů se dlouhé roky využíval lít (etanol), který se ředil vodou a dále míchal s barvivy a dalšími látkami zlepšujícími jeho vlastnosti. Tlak na nižší výrobní ceny však výrobce přivedl i k nechvalně proslulému metanolu. Obě látky mají svá pro i proti, ovšem u metanolu výrazně převládají vlastnosti negativní.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Zatímco v případě etanolu, tedy technického lihu, je největším rizikem jeho hořlavost, u metanolu se setkáváme hned s několika bezpečnostními riziky, na která upozorňuje celá řada piktogramů. Kromě hořlavosti se totiž metanol vyznačuje i svými toxickými účinky při požití, styku s kůží nebo jen při vdechnutí. Jak už jsme měli možnost zaznamenat během metanolové kauzy, při požití menšího množství hrozí oslepnutí, při požití většího dokonce i smrt. I proto musí být směsi obsahující metanol v koncentraci vyšší než 3 % vybaveny dětskou pojistkou.

Používání metanolu, byť jen koncentrovaného, je tedy  poměrně rizikové. A to už vůbec nemluvíme o jeho výparech, které se začnou uvolňovat po aplikaci na sklo a mohou být skrze ventilátor topení nasáty do interiéru vozu. Kromě toho však je však metanol i kvalitním rozpouštědlem, takže si rád pochutná na různých pryžích, plastech a poškodit může dokonce i lak. Zvláště citlivé mohou být plastové kryty xenonových světlometů, které musí mít povinně ostřikovače.

Pokud si myslíte, že rizika spojená s metanolem snadno eliminujete zakoupením směsi do ostřikovačů vyrobené z etanolu, musíme vás varovat. Jak už jsme upozorňovali, k výrobě těchto směsí se používá technický líh, který musí být denaturovaný. Jako denaturační činidlo se často používá etylenglykol, ovšem někteří výrobci si pomáhají metanolem nebo acetonem (opět silné ředidlo).

Jejich účinky se samozřejmě dají zmírnit ředěním směsi podle výrobce - řekněme si upřímně, mrazy -20 °C se v našich kotlinách příliš často nevyskytují, ovšem i ředění by mělo mít svá pravidla. Čelní sklo i mechanismy systému ostřikovačů jsou totiž poměrně citlivé na usazování vodního kamene. Stejně jako v chladiči tak doporučujeme ředit kapalinu do ostřikovačů destilovanou vodou.

Abychom však nevyvolávali zbytečnou paniku, poškození na voze samozřejmě nevzniknou po jedné aplikaci ani deseti aplikacích. Pokud však máte svůj vůz rádi, rozhodně byste měli zvážit používání kvalitnějších a tím pádem nepatrně dražších směsí. 

Vytisknout

Diskuze: Jak vybrat kapalinu do ostřikovačů? Některé vám mohou rozežrat auto

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

Oliver Schmidt

Významný manažer VW Schmidt vymění oblek za tepláky. Dostal 7 let

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud