Automobilová loupež století? Severní Korea se v 70. letech postarala o pozdvižení

Volvo 144, modelový rok 1973
Volvo 144, modelový rok 1973, foto: wheelsage.org
Antonín Marek , AutoRoad.cz 5. prosince 2017 11:42 | akt. 5. prosince 2017 12:32
Sdílej:

Silnice v KLDR křižuje pestrá směsice starých a otlučených sovětských automobilů, laciné licenčně vyráběné kopie světových značek a pár desítek ilegálně importovaných luxusních limuzín, kterými se honosí prominenti režimu. Mezi touto pestrou sbírkou se však vyjímá i několik stovek stále fungujících vozů Volvo 144 z roku 1973, které severokorejský režim de facto zcizil během sedmdesátých let.

Představovali jste si automobilovou loupež století jako sérii akčních scén z Rychle a zběsile nebo 60 sekund? Pak vás musíme zklamat, její průběh byl o mnoho klidnější a nudnější. Vše totiž začalo jako slibná spolupráce, která se však zvrtla v to, co na severní straně Korejského poloostrova pozorujeme už pár desítek let.

Celý případ, na který upozornilo National Public Radio, se začal psát již před několika desítkami let. V sedmdesátých letech se zdálo, že se ekonomika KLDR plně vzpamatovala z války a začíná pomalu růst. Země byla stále závislá na ekonomické pomoci ze Sovětského svazu, ovšem řada investorů spatřovala v KLDR potencionálně výnosný trh. A řada z těchto investorů pocházela ze Švédska, které s exportem na severokorejský trh souhlasilo.

Primárním bodem zájmu byla především těžba nerostných surovin a spolupráce v mnoha průmyslových odvětvích. Švédsko tak v roce 1974 exportovalo do KLDR vybavení v hodnotě cca 70 milionů dolarů a zhruba stejnou sumu investovalo do rozvoje exportních společností na obou stranách hranic. Kromě průmyslového vybavení bylo do KLDR odesláno i 1000 vozidel Volvo 144, které měly sloužit jako vozy taxislužby.

Vše se vyvíjelo ta slibně, že se Švédsko stalo v roce 1975 první západní zemí, která otevřela v Pchjongjangu svou ambasádu. Ta byla až do roku 2001 jedinou západní ambasádou v celé KLDR, takže de facto zastupovala celý západní svět a často hasila různé diplomatické roztržky.

Krátce po příchodu prvních pracovníků na ambasádu se však začalo ukazovat, že čísla týkající se severokorejské ekonomiky jednoduše nesedí. Krátce nato KLDR přerušila všechny obchody se západem a přestávala splácet půjčky za importované zboží. Lhůty pro splátky byly překročeny, na výzvy nikdo nereagoval a všem bylo jasné, že KLDR své schopnosti značně nadhodnotila.

Erik Cornell, zkušený švédský diplomat nasazený v KLDR do roku 1977. pak ve svých memoárech napsal, že KLDR byla přesvědčena o svém průmyslovém rozvoji na úrovni západních zemí, ovšem nedokázala obchodovat s kýmkoliv mimo komunistický blok.

Still going strong. One of the Volvo's from yr 1974 still unpaid for by DPRK. Running as taxi in Chongjin w almost half million km on odo! pic.twitter.com/2FaMpnPow7

— Sweden in Pyongyang (@SweEmbassyinNK) 21. října 2016

Většina importovaných strojů a materiálu připraveného na průmyslový rozmach tak nakonec podle Cornella zkorodovala a rozpadla se v severokorejských skladištích. Ona tisícovka automobilů Volvo však přežila a neustále jezdí po severokorejských silnicích. Snímky nesmrtelných vozů se stále objevují na internetu, ačkoliv vláda KLDR za ně nikdy nezaplatila.

Podle švédské banky "Swedish Export Credit Agency", která celou investici pojistila, dosáhl v prosince dluh KLDR vůči Švédsku i s úroky cca 322 milionů dolarů. Švédsko neustále 2x ročně zasílá do KLDR výzvu k splacení dluhu, ovšem odpovědi ani plateb se nedostává. Vzhledem k nesmrtelnosti automobilů Volvo však není o důkazy nouze.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Zeekr 7x

Nový Zeekr 7X: Kladivo na soupeře Tesla model Y, Kia EV5 nebo Audi Q6 e-tron a BMW iX3?

Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.

Novinky ze světa EV
Alpine crossover A390

Alpine A390: Francouzská odpověď na elektrické SUV. Tři motory, výkon až 470 koní a dojezd přes 550 km

Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.

Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu. Ale je dobře, že tu je

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.