Automobilová loupež století? Severní Korea se v 70. letech postarala o pozdvižení

-mao / AutoRoad.cz, 5. prosince 2017, 11:42 Aktualizováno 5.12.2017, 12:32 Google+

Silnice v KLDR křižuje pestrá směsice starých a otlučených sovětských automobilů, laciné licenčně vyráběné kopie světových značek a pár desítek ilegálně importovaných luxusních limuzín, kterými se honosí prominenti režimu. Mezi touto pestrou sbírkou se však vyjímá i několik stovek stále fungujících vozů Volvo 144 z roku 1973, které severokorejský režim de facto zcizil během sedmdesátých let.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Volvo 144, modelový rok 1973

Volvo 144, modelový rok 1973 | foto: wheelsage.org

Sdílejte článek

Představovali jste si automobilovou loupež století jako sérii akčních scén z Rychle a zběsile nebo 60 sekund? Pak vás musíme zklamat, její průběh byl o mnoho klidnější a nudnější. Vše totiž začalo jako slibná spolupráce, která se však zvrtla v to, co na severní straně Korejského poloostrova pozorujeme už pár desítek let.

Celý případ, na který upozornilo National Public Radio, se začal psát již před několika desítkami let. V sedmdesátých letech se zdálo, že se ekonomika KLDR plně vzpamatovala z války a začíná pomalu růst. Země byla stále závislá na ekonomické pomoci ze Sovětského svazu, ovšem řada investorů spatřovala v KLDR potencionálně výnosný trh. A řada z těchto investorů pocházela ze Švédska, které s exportem na severokorejský trh souhlasilo.

Primárním bodem zájmu byla především těžba nerostných surovin a spolupráce v mnoha průmyslových odvětvích. Švédsko tak v roce 1974 exportovalo do KLDR vybavení v hodnotě cca 70 milionů dolarů a zhruba stejnou sumu investovalo do rozvoje exportních společností na obou stranách hranic. Kromě průmyslového vybavení bylo do KLDR odesláno i 1000 vozidel Volvo 144, které měly sloužit jako vozy taxislužby.

Vše se vyvíjelo ta slibně, že se Švédsko stalo v roce 1975 první západní zemí, která otevřela v Pchjongjangu svou ambasádu. Ta byla až do roku 2001 jedinou západní ambasádou v celé KLDR, takže de facto zastupovala celý západní svět a často hasila různé diplomatické roztržky.

Krátce po příchodu prvních pracovníků na ambasádu se však začalo ukazovat, že čísla týkající se severokorejské ekonomiky jednoduše nesedí. Krátce nato KLDR přerušila všechny obchody se západem a přestávala splácet půjčky za importované zboží. Lhůty pro splátky byly překročeny, na výzvy nikdo nereagoval a všem bylo jasné, že KLDR své schopnosti značně nadhodnotila.

Erik Cornell, zkušený švédský diplomat nasazený v KLDR do roku 1977. pak ve svých memoárech napsal, že KLDR byla přesvědčena o svém průmyslovém rozvoji na úrovni západních zemí, ovšem nedokázala obchodovat s kýmkoliv mimo komunistický blok.

Většina importovaných strojů a materiálu připraveného na průmyslový rozmach tak nakonec podle Cornella zkorodovala a rozpadla se v severokorejských skladištích. Ona tisícovka automobilů Volvo však přežila a neustále jezdí po severokorejských silnicích. Snímky nesmrtelných vozů se stále objevují na internetu, ačkoliv vláda KLDR za ně nikdy nezaplatila.

Podle švédské banky "Swedish Export Credit Agency", která celou investici pojistila, dosáhl v prosince dluh KLDR vůči Švédsku i s úroky cca 322 milionů dolarů. Švédsko neustále 2x ročně zasílá do KLDR výzvu k splacení dluhu, ovšem odpovědi ani plateb se nedostává. Vzhledem k nesmrtelnosti automobilů Volvo však není o důkazy nouze.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Automobilová loupež století? Severní Korea se v 70. letech postarala o pozdvižení

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Daniel Craig prodává svůj jedinečný Aston Martin Vanquish z edice Centenary

Chcete se cítit jako James Bond? Pořiďte si Aston Martin Daniela Craige

BMW M4 Cabrio 30 Jahre Edition

BMW slaví 30 let zběsilých kabrioletů, na oslavu představilo luxusní M4 Cabrio 30 Jahre Edition

Škoda 1000 MB

Škoda MB Wankel jezdila a měla řadu výhod. Proč revoluční novinku v AZNP zamítli?

Volvo XC40 brzy nabídne nový tříválcový motor a prémiový stupeň výbavy Inscription

Volvo zřejmě zvětšuje deformační zóny. Poprvé v historii představí 3-válcový motor

Podoba nové generace Porsche 911 se objevila na Instagramu

Nové Porsche 911 odhaleno? Tady jsou fotky, které se neměly dostat ven

Volkswagen I.D. VIZZION

Rozčiluje vás downsaizing? Z toho, co chystá Volkswagen a jak to oslavuje, budete mít infarkt

reklama
reklama

Doporučujeme

Ilustrační foto

Zimní gumy povinně i v létě? V Česku platí vyhláška, o které skoro nikdo neví

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Největší limuzína světa? Váží přes 25 tun a uveze až 40 lidí

  2. Škoda MB Wankel jezdila a měla řadu výhod. Proč revoluční novinku v AZNP zamítli?

  3. Putinovo nové auto? Má ho hlídat nejošklivější SUV světa

  4. První československé tanky? Zlaté české ručičky je stavěly z odstavených vraků

  5. Parkování v přeplněné Praze? Do Česka míří novinka, která si s tím hravě poradí

  6. Auto, které jezdí po schodech? Tenhle Range Rover vyjel to, co bychom nešli ani pěšky

reklama

Zprávy odjinud