Jízdy na sněhu se nemusíte bát, vzkazují rally instruktoři a přidávají užitečné rady

-mao / AutoRoad.cz, 23. listopadu 2017, 11:12 Aktualizováno 23.11.2017, 12:58 Google+

Teploty neustále klesají, ráno se stále častěji objevují mlhy a námraza a řidiči v některých oblastech Česka už se potýkají i se sněhem. Problém je však v tom, že na sněhu se automobil chová úplně jinak, než na co jsme byli zvyklí za posledních několik měsíců. I sebelepší řidič si tak bude muset zase chvíli zvykat na to, jak se svým vozem vlastně zacházet.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Řízení v zimě?

Řízení v zimě? | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

S rychlejším zvykáním na nové podmínky by vám ale mohlo pomoci pět tipů, které na webu Jalopnik uveřejnili instruktoři z rally školy "Team O’Neil Rally School", jejichž rady a tipy jsme vám již několikrát zprostředkovali. Základem všeho je ale uvědomit si, že v zimě se váš vůz začne chovat zcela jinak, takže je potřeba vědět, jak správně reagovat. Teď už ale k samotným tipům:

1. Nepodceňujte přípravu Můžete být sebelepší řidič, ale pokud máte staré pneumatiky s nedostatečným dezénem, pak vám jsou všechny schopnosti k ničemu. Pneumatiky jsou zkrátka jediná věc která vás spojuje s vozovkou, takže investice do nich se rozhodně vyplatí. Kromě toho je ale dobré nezanedbávat stav stěračů, pravidelně doplňovat nemrznoucí směs do ostřikovačů a mít vždy rezervu v nádrži. Pro případ nouze se však vyplatí mít v kufru i pár drobností, mezi kterými by neměla chybět deka, rukavice, lopata, tažné lano nebo startovací kabely.

img-responsive

Smyk vozu se zadním pohonem | foto: youtube.com

2. Vyzkoušejte si schopnosti sebe i svého vozu Ještě než vyrazíte do ostrého provozu, není úplně na škodu vyzkoušet si na bezpečném a otevřeném prostoru chování vozu za nových podmínek. Člověk si tak alespoň ujasní, jak se vozidlo bude chovat při brzdění a zatáčení, jaké jsou jeho limity, jaké jsou vaše limity a jak se připravit na krizové situace a bezpečně je zvládnout.

3. Dívejte se, kam jedete Je to sice jednoduché pravidlo, ale zvlášť v krizových situacích bývá často opomíjeno. Toto téma už jsme jednou naťukli v článku o zvládání nedotáčivých smyků, ale vyplatí se ho připomenout. Pokud člověk dostane smyk, často zpanikaří a zahledí se na místo, kam neovladatelný vůz směřuje. To je ale chyba, které byste se měli vyvarovat. Mnohem efektivnější je dívat se směrem do míst kudy chcete jet, zůstat v klidu a pokračovat ve snaze získat vůz opět pod kontrolu. Zní to možná až příliš snadně, ale zkušenosti instruktorů hovoří jasně.

4. Rozdělte si manévry Pokud se pohybujete po povrchu s omezenou trakcí, snažte se oddělit brzdění, akceleraci i zatáčení. Vždy se vyplatí dělat pouze jednu věc, přičemž brzdění i akcelerace je nejlepší na rovince. Pokud toho budete chtít po pneumatikách příliš, je mnohem pravděpodobnější, že ztratí trakci kompletně a váš vůz se stane neovladatelný.

5. Asistenční systémy umí pomoci i uškodit Systém ABS se dnes vyskytuje prakticky ve všech voze a většina řidičů jistě ví, že jeho cílem je zabránit zablokování kol při brzdění a tím ponechat řidiči kontrolu nad vozem. Díky přerušovanému brzdění se ale brzdná dráha markantně prodlužuje, na což je třeba brát ohled zejména při dodržování bezpečné vzdálenosti. Dalším užitečným systémem je kontrola trakce, která by měla zabránit prokluzu kol. Na sněhu se vám však může tento prokluz / hrabání hodit, neboť vůz se tak prohrabe až k pevnějšímu podkladu. Oba systémy samozřejmě mají své místo a v 90% případů plní svou práci jak mají, ovšem vyplatí se znát momenty, kdy mohou být kontraproduktivní, případně kdy se vám lépe pojede bez nich.

Na konec instruktoři z "Team O’Neil Rally School" dodávají, že špatné počasí rozhodně není důvodem, abyste seděli zavření doma a báli se vytáhnout paty z domu. Vždy je však potřeba více opatrnosti, pozornosti a chybu neuděláte ani defenzivnější jízdou. To, že vy víte jak se máte chovat totiž neznamená, že to ví i ostatní.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Jízdy na sněhu se nemusíte bát, vzkazují rally instruktoři a přidávají užitečné rady

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Tekuté řetězy jsou jen opravdu nouzovým řešením

Tekuté řetězy: Mají vůbec smysl nebo jsou to vyhozené peníze?

Muzeum Porsche konečně představilo dlouho chybějící exponát, nejstarší model 911 série 901 z roku 1964

Muzeum Porsche představilo dlouho ztracený unikát, náročná renovace trvala 3 roky

Tatra 87 (zdroj fotografií: Jalopnik)

Unikátní test české ikony? Američtí novináři vytáhli Tatru do centra LA. Tady je výsledek

Nedodržování bezpečné vzdálenosti je častým důvodem nehod na dálnicích

Největší hromadné nehody na světě? V drsném žebříčku figuruje i Česko

Technici v Nissanu si vyrobili zmenšený model mycí linky, aby mohli simulovat dlouhodobé poškození kartáči

Technici v Nissanu si hrají s modely, prospěch z toho mají zákazníci

Kolona na padesátiproudové čínské dálnici

Největší dopravní zácpa na světě? D1 se s tímhle nedá srovnat

reklama
reklama

Doporučujeme

Subaru Impreza 2.0i

Legenda znovu na českém trhu. Subaru Impreza nabízí za málo peněz moře muziky

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Vyrobili z totálky leštěnku? Tohle museli Rusové odkoukat od Čechů

  2. Největší dopravní zácpa na světě? D1 se s tímhle nedá srovnat

  3. Jak se zachovat při smyku? Základní pravidlo je vždy stejné

  4. TEST: Mitsubishi ASX 2018 facelift prospěl. Pozornost ale věnujte výbavě a motorizaci

  5. VIDEO: První sníh si užíval na motokáře, radost mu zkazil až místní Šerif

  6. Unikátní test české ikony? Američtí novináři vytáhli Tatru do centra LA. Tady je výsledek

reklama

Zprávy odjinud