Nejhorší na tom vše je, že nastavení správné pozice za volantem není zcela jednoduché. I když jsou dnes v autech sedadla i volanty polohovatelné ve všech směrech, stále tu máme vyšší či nižší řidiče, kteří nezapadají do průměru, a pro které je nastavení té správné pozice těžší, než pro ostatní. Dochází pak k tomu, že pozice za volantem je sice správná, jenže daný člověk správně nevidí z vozu, a nebo naopak - při správném výhledu nedosáhne na pedály.
Situace je pak nejtěžší zejména pro začínající řidiče, kteří ještě neví, která pozice za volantem jim "dělá dobře", to ovšem ještě neznamená, že to bude ta správná. Často řidič do vozidla po někom jiném usedne, řekne si "to je dobrý", ale až po ujetí určité vzdálenosti zjistí, že to není úplně ono. Že ta sedačka by chtěla posunout blíže, volant zase výš a k sobě, o zrcátkách ani nemluvě. Jenže takové dolaďování v průběhu jízdy je pak extrémně nebezpečné. Nejlépe uděláme, když s vozidlem bezpečně zastavíme na nejbližším možném místě a provedeme veškeré úkony, které jsme měli udělat před jízdou:
Poloha opěradla
Základním požadavkem je úhel, který svírá opěradlo se sedákem. Ten musí být v rozmezí 95 až 100 stupňů. Důvod je naprosto jednoduchý. Řidič pod pánví cítí co se s automobilem děje, kam se vůz stáčí atp., přes záda opřená pevně v opěradle se vjem přenáší do středního ucha, centra rovnováhy, přičemž tento vjem musí do tohoto centra dorazit co nejrychleji. Proto je třeba ve vozidle sedět skutečně takto vzpřímeně, aby přenos informací byl co nejrychlejší a řidič mohl co nejdříve reagovat na změnu chování vozidla.
Vzdálenost sedáku od pedálů
Vzdálenost sedáku od pedálů by měla být taková, aby při maximálním sešlápnutí brzdového a úplném sešlápnutí spojkového pedálu byly nohy ještě mírně pokrčené. Důvodem je síla, kterou je třeba vyvinout při krizovém brzdění. Tu lze vyvinout jen zapřením do sedačky. Pokud při běžné poloze vyšlapujete spojku s napnutou nohou, nebo dokonce propínáte špičky, věřte, že v případě potřeby nemáte šanci zastavit na co nejkratší vzdálenosti.
Výška sedadla
U osobních vozidel by měla být výška sedla seřízena tak, aby mezi střechou a hlavou řidiče bylo možné prostrčit sevřenou pěst na výšku. Tedy zhruba prostor o výšce 7 cm. Tento prostor je opět zcela zásadní při dopravní nehodě, kdy se připoutané tělo může nerušeně zachytit v pásech a pohybovat zpět do opěradla sedačky bez kolize hlavy se stropem.
Výška opěrky hlavy
Ta by měla být optimálně 5 cm nad hlavou. Minimální výška nastavení je taková, kdy vršek opěrky hlavy je ve stejné výšce nebo výš, než je temeno hlavy řidiče. Tělo totiž v případě nehody vykonává také pohyb vzhůru, a pokud je opěrka příliš nízko, nebo zcela chybí, dochází při zpětném pohybu hlavy k poškození krční páteře.
Vzdálenost těla od volantu
Správné sezení a správná vzdálenost od volantu je velmi důležitá kvůli airbagům. Při nedodržení správné vzdálenosti těla od volantu může dojít k vážnému zranění airbagem, protože v případě vystřelení airbagu se vak proti řidiči nafukuje rychlostí cca 300 km/h. Za minimální vzdálenost hrudního koše od volantu se považuje 25 cm, přičemž tuto vzdálenost doporučuje většina výrobců.
Bezpečnostní pásy a airbag
Vždy zkontrolujte, zda jsou připoutáni i všichni další členové posádky. V případě, že je vozidlo vybaveno airbagy, musí všichni členové posádky bezpodmínečně používat bezpečnostní pásy. Správná funkce airbagu je totiž zaručena jen při součinnosti se zapnutými pásy! Výšku pásu nastavte tak, aby co nejvíce obepínal vaše tělo, neškrtil a nedřel.
Obě ruce vždy na volantu a ve správné pozici
Volant je nutno držet v poloze tři čtvrtě na tři. Jiná poloha je dnes nepřípustná. Při vystřelení airbagu a této poloze rukou na volantu dochází k jejich přirozenému rozevření. V případě jakékoliv jiné polohy rukou na volantu, vám airbag vystřelí ruce proti obličeji nebo zláme, máte-li je prostrčené věncem volantu. Poloha ve tři čtvrtě na tři je klíčová i z dalšího hlediska. Jedině v této poloze držení volantu má řidič v případě nutnosti možnost maximálního pootočení volantem bez přehmatávání.
Nastavení zpětných zrcátek
Ve středovém zrcátku je vhodné vidět celé zadní sklo vozidla pro přímý výhled za sebe. Vnější zpětná zrcátka by měla být nastavena tak, aby pokud možno co nejlépe vykrývala mrtvé úhly. K tomu je zapotřebí, aby v nich řidič viděl jen velmi malou část boku vozidla (stačí několik milimetrů z celé plochy), která slouží pro rychlou orientaci v prostoru, a co největší část prostoru za sebou a vedle sebe.