Celosvětová obliba vozidel typu SUV není ničím překvapivá. Čeho jsme si doposud ale příliš nevšímali, je rostoucí zájem o vozy kategorie pick-up. Ty byly dříve doménou výhradně Spojených států amerických, jenže situace se začíná pozvolna měnit. Proč nám evropská auta prostě přestávají stačit?
Na zajímavý fakt upozornila společnost JATO Dynamics, vycházející ze statistik prodejů společnosti Automotive News Europe. Každého čtenáře by jistě nepřekvapil nárůst prodeje vozidel SUV. Vždyť to vyplývá i ze včerejšího tiskového prohlášení Fordu - sportovní vozy, RS, ST, GT jsou sice fajn, ale pokud se automobilka nezačne více soustředit na SUV, ekologické pohony a autonomní řízení, může jí velice brzy "ujet vlak".
A co tedy vyjadřují statistická fakta? Ty mluví jasně: "V první polovině roku 2017 se prodej pickupů v Evropě zvýšil o 20%." Ano, můžete namítnout, že 20% je "jen" 80 tisíc automobilů, což je oproti běžným prodejům ve Spojených státech, kde se za stejnou dobu prodá přibližně čtvrt milionu kusů, zanedbatelné číslo. Jenže analytici očekávají, že nárůst bude pokračovat a již v příštím roce by se mělo v Evropě prodat až 200 tisíc vozů kategorie pick-up. Růst zájmu o tato vozidla totiž není bezdůvodný, typické americké pickupy mají něco, co jim mohou evropské verze jen tiše závidět.
Evropě prostě začínají chybět dostatečně silná pracovní auta. Neustálý nátlak na snížení spotřeby a zvýšení emisních norem postupně vytlačil klasické "pracanty". Jenže nově nabízené SUV a crossovery, často odlehčené, poháněné slabým přeplňovaným motorem, nejsou schopné dlouhodobě tahat těžké přívěsy, karavany a podobná břemena.
Čísla tedy mluví jasně a Evropa objevila segment, jehož nabídku by si automobilky neměly nechat utéct. Poptávka po takovém zboží vysvětluje i dlouhodobou úspěšnost Volkswagenu Amarok. Pochopit se dá i to, proč doposud nezúčastněné automobilky jako Renault, Citroën a Peugeot střádají plány, jak se zapojit. Renault se tak rozhodl Evropě představit svůj Alaskan, zatímco skupina PSA spojila síly s čínskou automobilkou Changan, aby společně vytvořily levné pickupy dostupné "pro každého". Má se sice jednat o vozy určené výhradně pro čínský trh, ale kdo ví, jak to dopadne; ani Alaskan se původně neměl Evropě ukázat.
Tak co myslíte, budou jednou pickupy v Evropě stejně oblíbené, jako ve Spojených státech?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.