Řada teenagerů chce být YouTubery. Renomovaný test ukázal úskalí jejich zábavy na silnici

Natáčení videí během řízení zbytečně odvádí vaši pozornost
Natáčení videí během řízení zbytečně odvádí vaši pozornost, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 15. listopadu 2017 14:47 | akt. 16. listopadu 2017 07:44
Sdílej:

V dnešní době, kdy jsem na každém rohu obklopení moderní technologií, je velice snadné a mnohdy i lákavé situovat se na chvíli do role odborného komentátora, nastavit si na sebe kameru a mluvit během jízdy o různých tématech. Takových videí nalezneme na YouTube statisíce a možná i miliony, ovšem napadlo vás někdy, že tento trend může být i nebezpečný?

Teď se ani tak nebavíme o profesionálních produkcích, které si pro sebe často uzavřou úsek silnice, nebo si alespoň pohlídají, že jsou na silnicích osamoceni. Bavíme se o lidech, kteří si kdykoliv a kdekoliv připnou do svého vozu kameru a věnují se všelijakým tématům. Je jasné, že i taková činnost člověka rozptyluje od řízení, ovšem jak moc, to se rozhodl zjistit jistý Tom Scott, který je na YouTube poměrně věhlasným přispěvatelem, o čemž hovoří i milion odběratelů.

Aby mohl svůj výzkum podložit validními důkazy, rozhodl se ho realizovat na půdě University of Iowa, kde mají jeden z nejpokročilejších simulátorů na světě. Ten se dokáže pohybovat jak po osách X a Y, ale také dokáže díky hydraulickým ramenům nasimulovat desítky dalších pohybů. Navíc je možné vybavit simulátor různými kabinami, pro simulaci jízdy v osobním voze, SUV nebo tahači.

Vnitřek simulátoru je pak vybaven obrovskými obrazovkami promítajícími jakékoliv podmínky, které odborníci v řídícím středisku nastaví. Grafika možná není nejmodernější, ovšem díky různým pohybům a realistickému ovládání si člověk za chvíli skutečně připadá jako ve skutečném automobilu.

A právě do tohoto simulátoru si Tom Scott sedl a 15 minut pouze řídil a dalších patnáct minut řídil a mluvil do kamery. A výsledky? Během řízení a mluvení do kamery se jeho reakce zpomalily téměř o sekundu, pohyboval se mimo svůj pruh, minul značku STOP ačkoliv se díval před sebe a často porušoval rychlost.

Ve výsledku se tedy potvrzuje staré známé pravidlo, že při řízení byste se měli soustředit pouze na jízdu a ne na další věci. Skvělým příkladem je právě moment, kdy Tom projíždí kolem stopky, přestože se na ni přímo dívá. V hlavě však přemýšlí o další replice pro kameru, takže jeho soustředění je mizivé a on dělá zcela zbytečné a školácké chyby.

A to se samozřejmě nevztahuje pouze na natáčení videí, ale i na desítky dalších různých činností, které za volantem děláme ve chvílích, kdy bychom se měli plně soustředit na řízení. Nejde tedy jen o varování pro a před YouTubery, ale prakticky pro všechny, kdo se nesoustředí na dění před svým vozem.

Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.