Stále nemáte přezuto na zimní? Tohle vám hrozí

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 8. listopadu 2017, 10:28 Aktualizováno 8.11.2017, 10:59 Google+

Mnoho řidičů stále spoléhá na to, že zimní pneumatiky mají smysl až při první nadílce sněhu nebo námraze na silnicích. To je ovšem omyl, za který už řada motoristů draze zaplatila Přezouvat na zimní pneumatiky má totiž smysl už ve chvíle, kdy teploty začnou pravidelně klesat pod +7° C, což se poslední dobou děje vcelku pravidelně. V opačném případě se totiž zbytečně připravujete o kontrolu nad vlastním automobilem

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Zimní pneumatiky zlepší ovladatelnost vašeho vozu i na suché silnici

Zimní pneumatiky zlepší ovladatelnost vašeho vozu i na suché silnici | foto: Onio

Sdílejte článek

Tématu zimních pneumatik jsme se v posledních týdnech věnovali vcelku pravidelně, ovšem když jsem se dnes ráno podíval na parkovišti před kanceláří na pneumatiky ostatních aut, nestačil jsem se divit. Nelze říct, že by to byla velká tragédie, nicméně na mnoha automobilech byly stále ještě nazuty letní pneumatiky, ačkoliv se teploty během posledních dnů sotva vyšplhají nad 10° C.

Podle zákona 361/2000 Sb., §40a sice mají řidiči povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, ovšem pokud:

  • Se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo
  • Pokud lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.

Na některých místech se pak ještě můžeme setkat se značkou přikazující používání zimních pneumatik v období od od 1. listopadu do 30. dubna bez ohledu na povětrnostní podmínky.

Pokud se ale budeme problematikou zimních pneumatik zabývat do hloubky, pak rychle zjistíme, že zimní pneumatika funguje lépe než letní už při poklesu teplot pod +7° C. A to bez ohledu na to, zda je vozovka suchá či mokrá. Pokud ale připočteme ještě mlhu, déšť či mrholení, pak už se schopnosti zimních pneumatik násobí.

Praktická ukázka rozdílu mezi letní a zimní pneumatikou při brzdění (1:43) | zdroj: youtube.com

Jako příklad můžeme ukázat hned několik videí, kde jak na simulacích, tak v reálných podmínkách autoři jasně ukazují, jaký rozdíl je mezi zimní a letní pneumatikou. Rozdíl v brzdné dráze cca 1 až 2 metry se nemusí zdát být zásadním, ovšem pokud potřebujete zastavit v krizové situaci na dálnici nebo před přechodem, pak rozhodují centimetry, nikoliv metry.

Rozdíl mezi letní a zimní pneumatikou se při teplotě pod 7° C (2:01) | zdroj: youtube.com

I když se nevyskytujete v oblastech s pravidelným výskytem sněhu nebo námrazy, zimní pneumatiky se rozhodně vyplatí, už jen díky lepší ovladatelnosti, kratší brzdné dráze a vyšší stabilitě vozu.

Vytisknout

Diskuze: Stále nemáte přezuto na zimní? Tohle vám hrozí

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

BMW M3 CS

Nové BMW M3 CS: První čtyřdveřové CS slibuje jízdní zážitky z říše supersportů

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud