Nestihli jste přezout na zimní gumy? Zvládnete to i doma, poradíme vám, jak na to

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 31. října 2017, 10:03 Aktualizováno 31.10.2017, 10:58 Google+

Počasí posledních dnů nám jasně dává najevo, že zimní pneumatiky už na autě mají smysl. Ranní teploty klesají nebezpečně nízko, o déšť také nouze není a riziko prvních námraz se tak neodvratně blíží. Stejně tak se blíží i první listopad, od kterého mají řidiči povinnost mít na automobilu obuté zimní pneumatiky, pokud se dá na vozovce předpokládat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Co ale dělat, pokud potřebujete jezdit a ještě nemáte přezuto?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Šrouby si povolte ještě před zvedáním automobilu, po výměně pak šrouby dotahujte křížem a napevno je utáhněte až po spuštění automobilu

Šrouby si povolte ještě před zvedáním automobilu, po výměně pak šrouby dotahujte křížem a napevno je utáhněte až po spuštění automobilu | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Pokud máte doma zimní pneumatiky na discích, máte z poloviny vyhráno a můžete se pustit do přezouvání sami. Pokud ale máte pneumatiky samotné a bez disků, nezbude vám než absolvovat tolik neoblíbenou "Tour de Pneuservis" a hledat někoho, kdo má volné termíny a kdo vám automobil narychlo přezuje. Připravte se však na to, že to nějakou chvíli potrvá.

Pokud ale máte zimní pneumatiky na discích, můžete se směle pustit do přezouvání sami, není to nijak extrémně náročné a nemělo by vám to zabrat víc než hodinku času. Většinu potřebného vybavení přitom naleznete ve svém automobilu, pokud byste ale měli vůz bez nářadí a heveru, snad by vám ho pro jednou mohl zapůjčit soused. Pokud ale hodláte přezouvat automobil svépomocí častěji, rozhodně se vyplatí investice do kvalitnějšího vybavení / speciálního nářadí jako je momentový klíč.

Celá výměna se dá rozdělit na několik kroků, přičemž tím prvním by mělo být zaparkování automobilu na pevném a rovném podkladu a příprava vybavení. Určitě se neobejdete bez heveru, klíče na šrouby/ matice kol a zimních pneumatik - ty je vhodné ještě před instalací na automobil vhodné prohlédnout a hledat jakákoliv poškození. Vhod vám také přijdou ochranné rukavice a křída na poznačení kol.

img-responsive

Hever umístěte na výrobcem doporučené místo. Většinou bývá na prahu kousek za / před kolem - přesné místo najdete v příručce k automobilu | foto: pixabay.com

Pneumatiky můžete dát na stejné místo kde byly minulý rok, nebo můžete prodloužit jejich životnost prohozením předních za zadní. Vždy si však dejte pozor na směr rotace pneumatiky. Ten najdete na pneumatice označený slovem Rotation a šipkou ukazující směr rotace. Tento symbol rozhodně neignorujte, mohli byste si zadělat na slušný malér. Pokud nemáte pneumatiky z minulého roku poznačené, čeká vás laborování s měřením/ odhadováním vzorku. Lepší vzorek by však měl být vpředu, aby byl automobil lépe ovladatelný.

tip: Lily-Rose Depp (18), dcera Johnnyho Deppa a Vanessy Paradis, je pěkná dračice

Máte-li vše připravené, můžeme se pustit do samotného přezouvání. Před samotným zvedáním je potřeba každý šroub nepatrně povolit, jakmile totiž kolo zvednete od země, už s ním nehnete. Místo pro umístění naleznete spolehlivě v příručce k vašemu automobilu, případně hledejte pod prahem kousek za kolem bod, který je označen trojúhelníčkem, případně se jedná o kus zesíleného lemu, který je od zbytku lemu oddělen drobnými výřezy. Jakmile máte správné místo, nasaďte hever a automobil pomalu zvedněte. Během toho se snažte udržet hever v kolmém poloze a pokud by se vám něco nezdálo, klidně automobil opět spusťte, přemístěte hever a pusťte se do toho znovu.

Jakmile máte kolo ve vzduchu, odstraňte šrouby a kolo sundejte. Pokud máte o technice vozu alespoň nějaké povědomí, vyplatí se alespoň rychlá kontrola pohledem na tlumiče a brzdy. Pokud vám jde jen o přezutí, rovnou nasaďte kolo se zimním obutím a zajistěte ho šrouby. Ty se vždy dotahují křížem (např. 1 - 3 - 5 - 2 - 4) a dokud je automobil ve vzduchu, utahujete je pouze s citem - tak, aby kolo na automobilu drželo a neviklalo se.

Poté kolo spusťte na zem a šrouby opět křížem pevně dotáhněte. Správně by měl být použit momentový klíč, nicméně pokud ho nemáte, snažte se kola dotáhnout pevně ale nervěte je zbytečně na krev. Takto postupujte u všech kol, dokud nemáte automobil přezutý. Pokud máte doma kompresor nebo pumpičku, rovnou ještě kola dofoukněte na výrobcem předepsaný tlak (naleznete u víčka nádrže nebo na B sloupku).

img-responsive

Pokud hodláte přezouvat automobil sami, rozhodně to vždy dělejte na pevném a rovném podkladu | foto: pixabay.com

Kola která jste z automobilu sundali pořádně omyjte, zkontrolujte jejich stav (poškození, zbývající vzorek), označte si jejich pozici na autě například křídou a vhodně je uložte.

Jakmile se s přezutým automobilem vydáte na cesty, sledujte jeho chování. Pokud byste cítili ve volantu vibrace, cítili jemné otřesy nebo slyšeli divné zvuky, mohlo by to znamenat, že jeden z ráfků je nevyvážený a vás čeká návštěva pneuservisy, kde ráfky převáží. To by se ostatně mělo dít alespoň jednou za dva roky i když si automobil přezouváte sami doma. Po pár kilometrech také zkontrolujte, zda jsou šrouby dostatečně utaženy.

Jak už to u podobných článků bývá, jistě se v komentářích najde mnoho zastánců jak domácího vyvažování, tak návštěv pneuserivsů. Proto ještě rovnou zdůrazníme pár věcí, na které je potřeba dávat si při přezouvání doma pozor: vždy ujistěte o dostatečném vzorku, nezanedbávejte kontrolu  před montáží, zkontrolujte správný směr rotace, kolo dostatečně utáhněte, nervěte šrouby na krev, dohustěte pneumatiky na správný tlak, nezanedbávejte kontrolu po prvních kilometrech a pokud cítíte během řízení divné vibrace z volantu, nechte si pneumatiky raději převážit. Zabráníte tak předčasnému opotřebení jak pneumatik, tak podvozku.

Vytisknout

Diskuze: Nestihli jste přezout na zimní gumy? Zvládnete to i doma, poradíme vám, jak na to

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Koncept elektrického a plně autonomního SUV Nissan IMx

Nissan představil zpívající elektromobil. Chce tak chránit životy chodců

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud