Vyzkoušeli jsme školu smyku. Jak probíhá a co si z ní odnesete?

-kna / AutoRoad.cz, 11. října 2017, 16:33 Aktualizováno 12.10.2017, 10:32 Google+

Škola smyku je projekt, jehož cílem a smyslem je na základě teoretické a praktické přípravy zkvalitňovat a zdokonalovat úroveň řidičů, zlepšovat jejich řidičské a rozhodovací návyky, chování a jednání v silničním provozu a zvyšovat dovednost v krizových dopravních situacích. Centrum, které jsem navštívil je určeno pro řidiče a obyvatele území města Ostravy a euroregionu. Vytváří a nabízí prostor především pro uchazeče o řidičské oprávnění, instruktory autoškol, řidiče státních institucí, obchodních a distribučních společností, řidiče kamionů a autobusů, řidiče integrovaných záchranných systémů, ale i handicapované řidiče.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Vše začíná…

Připadám si tak trošku jako opravdový automobilový závodník před startem možná i důležité etapy. I v „depu“ (naší učebně) panuje lehká nervozita v oparu očekávání, co bude následovat. Instruktor Jakub nás mile vítá v učebně Centra bezpečné jízdy LIBROS v Ostravě.

Dozvídáme se několik aspektů bezpečné jízdy:

  • správná pozice opěradla pod úhlem 95 – 100°
  • ruce na volantu vždy v poloze „tři čtvrtě na tři“ (Ne! „za deset dvě“)
  • řešení nejčastějších krizových situací (přetáčivý a neotáčivý smyk, aquaplaning)
  • zásady krizového brzdění
  • pneumatiky a jejich podstata (kritická hranice pro jejich použití, DOT kód na pneumatikách…)
  • základy defenzivní jízdy

Těžko na cvičišti, lehko na bojišti!

Po krátké přestávce se ve třech formacích přesouváme na polygon, kde následuje úvodní kolečko, převzetí vysílaček, následují poslední instrukce a pak už se jde bez milosti na věc.

Všichni mají vlastní vozy. Já jedu ve svém novém, od první chvíle zamilovaném autě Škodě Superb III Laurint&Klement a o to je strach větší.

Přijíždíme na první stanoviště – aquaplaningovou vanu, kde je naším úkolem zvládnout obávanou a právě velmi častou krizovou situaci. Pro dokonalé zajištění zaplavování plochy na potřebnou hloubku 30 mm je tato část povrchu výškově speciálně upravena. 4 segmenty pro dynamické impulsní plnění plochy vodou pro průjezd souvislou vodní vrstvou.

Zkoušíme bezpečně projet mezi kužely na nepřilnavém povrchu. Paradoxně zjišťuji, že „vana“ se 4 cm vody není pro mě až tak velký problém, ale objet kužely dle instrukcí našeho lektora Mirka se stává nepřekonatelné Stále volím nové varianty a stávám se tak zpestřením polygonu. Následně trénujeme krizové brzdění. Nečekaně se to stává problémem. Všichni se jakoby bojíme se do toho opřít vší silou. Ale poslední pokusy jsou o poznání lepší!

Opět jakoby v dokonalé formaci se přesouváme na kruhová kluznou plochu. Tady nás čeká bezpečný průjezd zatáčkou na povrchu se sníženou přilnavostí. Na kluzné ploše je totiž 36 ks trysek umístěných v mezikruží kruhové kluzné plochy napříč a 22 ks trysek umístěných vně kluzné plochy po obvodu středového mezikruží. Držím se dle rady pana Mirka co nejblíže vnitřní části okruhu. Auto krásně sedí „jako na kolejích“. Vůbec nemám strach, naopak užívám si jízdy i slalomu mezi kužely.

Na závěr zkoušíme naši reakční dobu řidiče na náhlou překážku. Prakticky to vypadá tak, že pokud se před námi náhle objeví polovina trysek, vyhýbáme se. Ale pokud všechny je potřeba co nejrychleji zabrzdit. Občas si připadám jako v myčce, ne vždy se to podaří dokonale.

Poslední, pro mě nejobávanější je smyková deska. Má údajně 6 ks trysek po obou stranách před nájezdem na zařízení a 2 ks trysek v úrovni zařízení pro vyvolání smyku. V těchto místech se odehraje, jak za chvíli zjišťuji, opravdová, ale bezpečná simulace a nácvik přetáčivého smyku. Zpočátku je pro mě obtížné na nic nemyslet a nezpomalovat před nájezdem na smykovou desku. Jízda od jízdy je lepší. A i já přestávám mít obavy a opět si jízdy užívám na maximum. Zafungoval instinkt, což je prý dle našeho instruktora Mirka nejlepší. Je důležitá rychlá reakce, nicméně hlavně plynule „jít smyku naproti“ – prostě otočit volantem naopak než „nás to vyhodí.“

Na tomto místě si uvědomuji, jak je fascinující sledovat své „kolegy“, kteří teprve před několika minutami absolvovali svůj první smyk v životě a náhle jezdí s každým dalším kolem lépe a lépe. Náš báječný instruktor sleduje počínání jednotlivých řidičů. S každým prohodí mezi jednotlivými jízdami pár slov a poradí, na co si dát pozor a co by šlo udělat lépe. Ano, je důležité dát na jeho rady a nebát se si to vyzkoušet.


Už to dnes končí?

Ano, končí. Pomalu, já s určitou dávkou hrdosti, se vracíme do našeho „depa“, kde nás čeká vyhodnocení a předání příslušných certifikátů. Jsem na sebe hrdá a v duch chválím organizátory a naše lektory. Byli skvělí, profesionální, báječní!

Zároveň si uvědomuji, že asi opravdu jako žena pociťuji vyšší míru odpovědnosti, respektu ke  krizovým situacím. Ale přesto chci vzkázat všem ženám: „Není se čeho bát! Pod dohledem zkušených a profesionálních lektorů a s pokorou to bravurně zvládnete!

Proč bychom tedy měli tento kurz absolvovat?

  • Investujeme tak do vlastního bezpečí
  • Získáme větší jistotu za volantem
  • Zdokonalíme a obohatíme své stávající řidičské dovednosti
  • Otestujeme a poznáme vlastností svého vozidla
Google+ Vytisknout

Diskuze: Vyzkoušeli jsme školu smyku. Jak probíhá a co si z ní odnesete?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Kolona na padesátiproudové čínské dálnici

Největší dopravní zácpa na světě? D1 se s tímhle nedá srovnat

Nadšený řidič motokáry nedokázal odolat prvnímu sněhu

VIDEO: První sníh si užíval na motokáře, radost mu zkazil až místní Šerif

Náraz byl tak silný, že poškodil i pravou část vozu.

Vyrobili z totálky leštěnku? Tohle museli Rusové odkoukat od Čechů

fiat punto

Punto je rekordmanem. Ale tohle prvenství by měl Fiat řešit hodně rychle

Ilustrační foto

Pozor na sváteční kocovinu, zítra by vás mohla připravit o řidičák

Tekuté stěrače vám mohou za volantem hodně pomoci, ovšem jejich aplikaci byste neměli podceňovat

Tekuté stěrače mají smysl. Jaké zvolit a jak je správně aplikovat?

reklama
reklama

Doporučujeme

Nová paleta konceptů značky Daihatsu

Inspirovali se angličáky? Daihatsu chystá několik stylových konceptů

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Víte, proč mají americké policejní vozy přední rámy? Tohle by si s Octavií nikdo nedovolil

  2. Největší dopravní zácpa na světě? D1 se s tímhle nedá srovnat

  3. Jak vybrat kapalinu do ostřikovačů? Některé vám mohou rozežrat auto

  4. Jak se zachovat při smyku? Základní pravidlo je vždy stejné

  5. TEST: Mitsubishi ASX 2018 facelift prospěl. Pozornost ale věnujte výbavě a motorizaci

  6. Test: Peugeot 5008 je sice SUV bez 4x4, má ale něco, co mu konkurence může jen závidět

reklama

Zprávy odjinud