O povinnosti poutat se v automobilu bezpečnostním pásem víme nejspíš všichni, ačkoliv to mnozí z nás často nedodržují. Stále velká část lidí si ale není vědoma skutečnosti, že povinnost připoutat se bezpečnostním pásem se vztahuje i na cestování autobusy.
Všechny sedačky nových autobusů by tak podle BESIPu měly být vybaveny jednoduchým dvoubodovým pásem, který se zapíná podobně jako v letadle pouze přes pánev. Na nejrizikovějších místech, mezi které patří sedadla v první řadě za řidičem, sedadla před zadními dveřmi a prostřední sedadlo v zadní řadě sedadel, by měly být umístěny pásy tříbodové, které známe z osobních automobilů.
Za připoutání pasažérů na palubě dálkových autobusů sice posádka neodpovídá, ostatně připoutat se je v zájmu samotného pasažéra, ale podle platné legislativy má posádka povinnost upozornit cestující na bezpečnostní pásy a povinnost jejich použití. Pro jistotu se však provozovatelé autobusů jistí i zcela blbuvzdornými piktogramy na každém rohu, které by vás na pásy měly upozornit..
A co se stane, pokud se nepřipoutáte? V tom lepším případě vám hrozí pouze pokuta, ovšem v tom horším můžete zranit nejen sebe, ale také cestující ve svém blízkém okolí. To ostatně ukazuje video pořízené během nehody autobusu v čínském městě Zhuzhou, které před pár hodinami publikovala CNN.
Na záběrech vidíme autobus jedoucí po dvouproudé silnici rychlostí lehce přesahující 90 km/h, když do něj z boku prudce narazí automobil, který zřejmě dostal smyk. Řidič autobusu nemá šanci jakkoliv reagovat, jeho stroj je odhozen na svodidla a po chvíli se převrací na pravý bok, po kterém se ještě chvíli klouže po asfaltu.
Pohled do kabiny cestujících je ale mnohem dramatičtější. Krátce před nárazem mnoho lidí v autobuse spalo či klimbalo, takže náraz je zaskočil zcela nepřipravené. Během pouhých tří vteřin od prvního nárazu zleva se pak celý autobus převrátil na pravou stranu a vše co nebylo zajištěné, včetně lidí, začalo létat vzduchem.
Díky tomu, že většina cestujících byla připoutána, si tato nehoda vyžádala pouze jednoho zraněného. Při pohledu na několik nepřipoutaných letících pasažérů se však jeden zraněný dá počítat jako zázrak.
Až tedy budete příště nastupovat do autobusu, zkuste si vzpomenout na toto video a připoutejte se. Bezpečnostní pásy ochrání nejen vás život, ale také zdraví lidí sedících okolo vás.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.