Pro mnohé z nás není po ránu hezčí zvuk než probuzení precizně naladěného motoru sportovního automobilu. Jsou ale i tací, například sousedé jednoho zaměstnance Fordu, kteří v podobném případě volají policii a dožadují se ztišení.
Steve von Foerster takovou situaci zažil. A v jejím důsledku vymyslel režim „dobrého souseda“. Ten umožňuje řidičům Fordu Mustang naplánovat, ve kterou denní dobu se má z výfuku ozývat plný sportovní řev a kdy má naopak vůz znít tiše, aby nedělal v sousedství zlou krev.
Podle nedávné ankety webu Ranker.com považují lidé vytáčení motoru v blízkém okolí svého bydliště za podobně nepříjemný hluk jako používání elektrického nářadí, štěkající psy nebo zkoušky hudebních kapel. Horší je už jenom sekání trávníku motorovou sekačkou brzy po ránu.
Některé sportovní vozy již nabízejí aktivní výfukové soustavy, jejichž zvuk lze regulovat stiskem tlačítka. Mustang je ale první, který umožňuje hlasitost naplánovat. V menu palubního počítače lze nastavit, že například mezi osmou hodinou večer a sedmou ráno má vůz startovat potichu.
Za novými funkcemi „tichý výfuk“ a „tichý start“ stojí nová výfuková soustava s aktivní klapkou. Ta jinak reguluje zvuk automaticky v závislosti na aktuálně zvoleném jízdním režimu od Normal přes Sport až po Track (závodní trať), v němž z výfuku vychází podmanivé vrčení s hladinou intenzity zvuku 82 dB.
„Cokoliv nad 80 decibelů začíná být pro lidi nepříjemné. Obtěžující zvuky typu mlýnku na kávu nebo sekačky na trávu mívají právě přes osmdesát decibelů,“ řekl Matt Flis, konstruktér výfukových soustav ve Fordu. „Po aktivaci funkce tichého startu klesne hlasitost nového Mustangu GT přibližně o 10 decibelů, na mnohem příjemnějších dvaasedmdesát.“
Od začátku roku 2015, kdy se Mustang poprvé ve své více než půlstoletí historii začal oficiálně prodávat v Evropě, jich zde Ford prodal již bezmála 30 000; prodejní úspěchy slavil a slaví Mustang i v ČR. V dohledné době přijde na evropský trh nový Ford Mustang s ještě atraktivnějším vzhledem, zdokonaleným motorem i podvozkem a pokročilými asistenčními systémy.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.