Kolik stojí ujet 13.000 kilometrů v elektromobilu? Tato dvojice to zjistila

-mao / AutoRoad.cz, 19. září 2017, 11:29 Aktualizováno 19.9.2017, 14:01 Google+

Manželé Chris a Julie Ramseyovi (alias Plug In Adventures) ze Skotska projeli v sobotu 9. září v Ulan-Ude cílem závodu Mongol Rally a stali se tak prvním týmem, který dokončil tuto náročnou „trans-kontinentální“ soutěž s elektromobilem. Tím elektromobilem je upravený Nissan LEAF z roku 2016 s označením AT-EV (All-Terrain Electric Vehicle).

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Nissan LEAF AT-EV

Nissan LEAF AT-EV | foto: Nissan

Sdílejte článek

Chris s Julií do závodu odstartovali v sobotu 16. července ze startovního roštu britského okruhu Goodwood a v soutěži urazili 13 000 kilometrů. Projeli celkem 13 zemí a svůj vůz nabili 111krát. Náklady na elektřinu činily do průjezdu cílem v sibiřské oblasti poblíž mongolské hranice méně než 100 liber (cca 2 900 Kč).

Teď jejich Nissan LEAF spolu s ostatními vozy účastníků soutěže naloží na vlak a přes celý kontinent jej převezou až do Estonska. Tam si ho Chris s Julií opět převezmou a vyrazí na další část cesty, která je po 4 000 kilometrech dovede zpět domů do města Aberdeen. Celkově tedy pár najede zhruba 17 000 kilometrů.

Chris Ramsey řekl: „Hodně lidí mě od soutěže odrazovalo. Říkali, že elektromobil se na dlouhé cesty nehodí. Po těch tisících kilometrů, které jsme zvládli prakticky bez problémů, ale můžu říct, že se spletli. Byla to cesta, kterou podniknete jednou za život. Ani se mi nechce věřit, že už jsme v cíli. Projeli jsme bezpočet zemí, a to s nulovými emisemi a jen na energii z akumulátoru. Jsem nadšený, trochu vyčerpaný, ale ten zážitek mě doslova nabil!“

Při jízdě po Evropě využívali Chris s Julií rozsáhlou síť rychlonabíječek. Jimi lze akumulátor vozidla nabít na 80 % kapacity za pouhých 30 minut. Když se ale dostali do Bulharska a dál, možností rychlého nabití vozidla ubývalo, takže se museli spolehnout na různé jiné možnosti, jak si zajistit energii.

Do těchto možností patřilo nabíjení v barech, kavárnách, hotelech, noclehárnách, garážích a dealerstvích. Došlo ale i na nabíjení v holičství, na poště, v prodejně traktorů, na policejní stanici a ve třech ruských hasičských stanicích. Uprostřed sibiřských lesů dokonce potkali profesionálního elektrikáře, který jim jejich LEAF připojil přímo ke stožáru s elektrickým vedením.

V každé zemi, kterou projížděli, si Chris a Julie užívali vstřícného přístupu lidí a platili tak jen za několik málo nabití v některé z nabíjecích stanic. Jejich prosbu o nabití elektromobilu odmítl jen málokdo. Navíc je lidé zvali na skleničku, k jídlu, nebo jim dokonce nabízeli možnost přenocování.

Chris Ramsey k tomu řekl: „Setkali jsme se s tak obrovskou pohostinností, že víc už to snad ani nejde. Určitě se teď jinak díváme i na to, jak se k lidem chovat i ve své vlastní zemi. Příklad, který nám zůstane v paměti, je z Ruska. Tam jsme se ve dvě ráno objevili v jednom místním dealerství Nissan. Už tam na nás čekal muž, který nám vůz bezpečně připojil v dílně. Potom nás zavedl do prodejny, uvařil čaj, dal nám najíst a na noc nás uložil na pohodlných pohovkách.“

Nissan LEAF také potvrdil roli spolehlivého společníka. Chris řekl: „Co se týká spolehlivosti, byl vůz dokonalý. Jednou jsme píchli, jednou jsme zničili hliníkové kolo a upadla zástěrka. A někdo nám sloupl jednu ze samolepek. Nic víc!“

K výzvám, kterými pár prošel, Chris poznamenal: „Samozřejmě, že přišlo i pár krušných chvilek. V etapách před koncem cesty jsme se museli vypořádat s nemocí, což bylo náročné. Jinak ale bylo všechno v pohodě. Při dlouhém nabíjení u čerpacích stanic uprostřed pustiny nám někdy moc veselo nebylo. Když jsme ale přijeli do nějakého městečka nebo vesnice a místní nás vřele přivítali, nálada se hned zlepšila a příjemně nás to nabudilo.“

Tým Plug In Adventures během své cesty s radostí propagoval výhody provozu elektromobilu. V každé zemi, kterou manželé navštívili, se jejich cesta i elektromobil samotný setkávaly se zájmem místních. Chris byl dokonce pozván k účasti v panelové diskusi na výstavě EXPO 2017 v Astaně, kde téma výstavy – „Energie budoucnosti“ – mohl přímo ukázat v praxi. LEAF AT-EV na výstavě EXPO posloužil nejen jako dopravní prostředek, ale rovněž jako exponát.

Manželé projeli některé z úchvatných cest, které Evropa i Asie nabízí, a to včetně rumunské transfagarašské magistrály. Tato silnice svými serpentinami překonává horský průsmyk a poskytuje tak četné příležitosti k regenerativnímu brzdění v režimu B.

Největší vzdálenost, kterou pár s plně naloženým vozem ujel na jedno nabití, bylo 185 kilometrů. V akumulátoru tehdy zbývalo 6 % energie. Vzdálenost, kterou Chris s Julií průměrně ujeli mezi nabíjeními, byla 153 kilometrů. V akumulátoru bylo tedy vždy dostatek energie pro případ přesunu k jinému zdroji energie.

Julie Ramseyová řekla: „Byla to má životní cesta. Jedli jsme neobvyklá jídla, přespávali na podivných místech a dokonce jsme jeli i nákladní lodí. Potkávali jsme ty nejpozoruhodnější lidi a všichni nás zahrnovali nejen štědrostí, ale i zájmem o naše elektrické dobrodružství.“

„Řekla bych, že takovýhle výlet určitě není pro každého. Někdy to bylo opravdu velmi náročné. Zážitky z cesty a lidi, které jsme během ní potkali, pro nás však mají nevyčíslitelnou hodnotu. Myslím, že bychom do toho šli bez váhání znovu!“

Procestované země:

  • Skotsko (odjezd z domovského města Aberdeen)
  • Anglie (16. července odjezd z okruhu Goodwood, odkud soutěž Mongol Rally startovala)
  • Francie
  • Belgie
  • Německo
  • Rakousko
  • Maďarsko
  • Rumunsko
  • Bulharsko
  • Turecko
  • Gruzie
  • Ázerbájdžán
  • Kazachstán
  • Rusko (9. září cíl závodu ve městě Ulan-Ude)

Plán zpáteční cesty (konec září až začátek října)

  • Estonsko
  • Lotyšsko
  • Litva
  • Polsko
  • Německo
  • Nizozemsko
  • Anglie
  • Skotsko

Ujeté kilometry (do 9. září): 13 000 kilometrů (včetně cesty z Aberdeenu na okruh Goodwood)

Nabíjení:

  • 111 nabíjecích cyklů
  • 26 z nich bylo „rychlých“ (80% nabití za 30 minut)
  • 15 z nich bylo „zrychlených“ (konektorem Mennekes – typ 2, doba nabíjení 4–5 hodin)
  • Zbylé cykly proběhly pomocí zásuvek domácí sítě      (doba nabíjení 12–14 hodin)
  • Celková cena elektřiny potřebné k nabití modelu LEAF AT-EV: Méně než cca 100 liber (2 900 Kč)
Google+ Vytisknout

Diskuze: Kolik stojí ujet 13.000 kilometrů v elektromobilu? Tato dvojice to zjistila

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

BMW 1600 Cabriolet z roku 1968

Elegantní retro kabriolet, nebo nadupaný sporťák? BMW nabízí obojí a za stejnou cenu

Dodge Charger Pursuit

Řidič dostal pokutu za zpěv. Policisté mysleli, že jde o únos. Jak reagovala jeho žena?

Pravděpodobně nejslavnější zástupce Nissanu Skyline, GT-R R34 z filmu Rychle a Zběsile

Ikona sportovních vozů slaví 60. narozeniny. Evoluce Nissanu Skyline je úchvatná

Ford F-150 Raptor se dočkal další čínské kopie, její název je

Číňané vyrobili další lacinou kopii, tentokrát padl za oběť Ford Raptor

Jaguar XE SV Project 8

Jaguar vyzval na souboj Alfu Romeo, kdo bude na Nürburgring rychlejší?

Lamborghini Aventador jako

Originálně skloubil své dvě vášně. Není takové zařízení ale spíše potvrzením závislosti?

Forester Country

Subaru má problém a neřeší ho. Ukrást některé modely může i začátečník

reklama
reklama

Doporučujeme

Mercedes-Benz EQ

Zájem o elektrický Mercedes je enormní, automobilka už musela omezit příjem…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. V roce 1972 si koupil nádhernou Corvettu, ujel 1.556 km a zavřel ji v garáži. Důvod je těžké pochopit

  2. Luxusní BMW M550i neujelo ani kilometr. Proč ho nikdo nechce ani za 23 tisíc?

  3. Nový Hummer má za sebou silniční premiéru, vypadá absolutně famózně

  4. Vyzkoušeli jsme novou Škodu Karoq. Tady jsou první dojmy z pravého českého SUV

  5. Mercedes testuje sestavu monstrózních pluhů. Mají speciální určení a jediného řidiče

  6. Přemýšlíte o uložení značek do "depozitu"? Víme, co to obnáší

reklama

Zprávy odjinud