Víte, jak správně šetřit na pohonných hmotách?

AutoRoad.cz, 12. září 2017, 09:39 Google+

Chcete-li ušetřit za benzín či naftu, nemá význam šetřit za každou cenu. U levných pump totiž spíše narazíte na ty, které zanedbávají údržbu, což se promítá do kvality. Levné palivo vám navíc mnohdy i zvýší spotřebu. Rizikové jsou pak pumpy v areálech podniků, které nikdo nekontroluje. Přečtěte si 5 tipů, jak na palivu rozumně šetřit.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ukazatel paliva na přístrojové desce

Ukazatel paliva na přístrojové desce | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Nebuďte lovci levných čerpaček

Hledat levnější benzín či naftu za každou cenu se mnohdy nevyplatí. I když za palivo utratíte méně, ve skutečnosti nemusíte ušetřit nic. Nekvalitní palivo totiž spotřebu vašeho automobilu často zvýší. Ve výsledku tak s levným palivem najedete méně, než kdybyste si připlatili. A to ani nemluvíme o levných pumpách s pochybnou kvalitou. Některé firmy dokonce poskytují reporty s přehledy nejlevnějších čerpacích stanic i informace ohledně potenciální úspory. Tankování nejlevnějšího paliva ale nebývá příliš ekonomické, a to nejen kvůli kilometrům navíc, které musíte ujet, abyste natankovali. Důsledky se mohou projevit nákladnými opravami motoru v budoucnu. Mezi top 200 nejlevnějšími čerpacími stanicemi se někdy nacházejí i ty renomované, hlavně EuroOil, ale i Benzina nebo MOL, ale zbytek jsou zpravidla jen „no name“ čerpací stanice nebo stanice hypermarketů.

Vysoké ceny na dálnicích lze obejít využitím plošné ceny

Je všeobecně známo, že pumpy na dálnicích jsou výrazně dražší než ve zbytku republiky. Je to přirozené, protože jakékoliv zboží se na exponovaných místech prodává zpravidla za vyšší ceny. Čerpací stanice na dálnicích mají rovněž vyšší provozní náklady. Abyste tak po cestě na dálnici ušetřili, není třeba sjíždět někam mimo. „Podnikatelé a firmy mohou tankovat za plošné ceny jak v České, tak i Slovenské republice. Tato plošná cena je dlouhodobě pod cenovým průměrem ve všech krajích a není podmíněna žádnou minimální výtočí,“ uvádí Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která firmám poskytuje tankovací karty euroShell a EuroOil. „V tomto týdnu lze například tankovat naftu v síti Shell kdekoliv v Česku za stejnou plošnou cenu 27,71 Kč/l, zatímco na čerpacích stanicích na D1 zaplatíte za litr běžně 33,90 Kč,“ dodává Damir Duraković.

Pumpy v areálech podniků nikdo nekontroluje

Máte možnost tankovat u čerpací stanice v areálu nějakého podniku? Cenově to může být lákavé, ale tyto pumpy a provozní nádrže nepodléhají žádné kontrole kvality. Na první pohled ani nemusíte poznat, že něco není v pořádku, ale dlouhodobé tankování nekvalitního paliva se může projevit v budoucnu. U distribuce pohonných hmot je nutné dbát na pravidelné odkalování a čištění nádrží, přejímku paliva a údržbu veškeré technologie. U areálových pump se navíc zdaleka neprotočí takový objem jako u velkých sítí čerpacích stanic, které musejí mít propracovanou údržbu a kontrolní systémy, kvůli kontrole, zda plní normy.

A co takhle CNG?

Alternativní palivo stlačený zemní plyn (CNG) je u řidičů stále oblíbenější. Kilogram CNG se aktuálně prodává za cenu přibližně mezi 24 a 25 Kč. „Pro srovnání s cenou za litr benzínu však není tento údaj směrodatný. Je totiž třeba vycházet z ceny za metr krychlový CNG, protože ten dodá vozidlu právě tolik energie jako litr benzínu,“ upozorňuje Damir Duraković. „Metr krychlový CNG v současnosti stojí něco mezi 17 a 18 Kč. Za litr benzínu přitom zaplatíte v závislosti na lokalitě okolo 28 až 29 Kč,“ dodává. Vychází to tedy, jako byste měli benzín o 11 korun levnější. Kilometr ujetý na CNG vás přijde v závislosti na spotřebě na 90 haléřů až 1 Kč.

Dobré plánování i načasování trasy

Za pohonné hmoty v neposlední řadě ušetříte také správným plánováním i načasováním cesty. Firmy proto kvůli optimalizaci tras a spotřeby využívají monitoring svých vozidel. Dostatečná časová rezerva na cestu vám umožní jet bez stresu a ekonomicky. Díky správnému plánování trasy vzhledem k různým uzavírkám a objížďkám se pak vyhnete popojíždění v kolonách, jež je na spotřebu extrémně náročné, nebo nečekaným objížďkám, které vám mohou cestu zkomplikovat a zbytečně prodloužit.

Vytisknout

Diskuze: Víte, jak správně šetřit na pohonných hmotách?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Volkswagen I.D. CROZZ

Koncern VW odhalil velkolepé plány, do roku 2025 představí 80 elektrifikovaných…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud