Tohle je Sayer, seznamte se. Sayer je chytrým volantem z produkce společnosti Jaguar Land Rover, který by podle vizí této automobilky měl být tím posledním, co nám po roce 2040 zbude z osobních automobilů. Svou premiéru si ale Sayer naplánoval s pořádným náskokem, oficiálně totiž bude představen až 8. září na Tech Festu Univerzity umění v Londýně.
Na výstavě ale nebude Sayer sám, představen bude spolu s konceptem Jaguaru F-Type, který má být jakousi studií mobility v roce 2040 a letech následujících. A výsledky téhle studie se nám příliš nelíbí. Ostatně posuďte sami.
Sayer je sice stále představován jako volant, ovšem jeho schopnosti a dovednosti sahají mnohem dál, než jen k funkci otáčení kol na přední nápravě. Podle automobilky totiž Sayer představuje hlasově ovládanou umělou inteligenci, která s námi bude žít v našich domovech a stane se naší "důvěryhodnou společností".
Předpokládá se, že v našich domovech se pro Sayer najde řada různých využití, ovšem důležitý bude i při dopravě - jen možná trochu jinak, než si myslíte. Automobilka totiž počítá s tím, že po roce 2040 lidé zavrhnou soukromé vlastnictví automobilů a místo toho začnou masivně využívat takzvaných sdílených automobilů, které si následně se svým volantem spárují.
Jinak řečeno, po roce 2040 by mohl být chytrý volant tím jediným, co vám doma z automobilu zůstane.
Jaguár uvádí i modelovou situaci, jak bude soužití se Sayerem vypadat. Dejme tomu, že další den máte být ve dvě hodiny na pracovní schůzce na druhém konci města. Zadáte tedy svému chytrému volantu adresu, čas kdy máte na schůzce být a necháte ho naplánovat trasu. Umělá inteligence pak sama vypočítá, v kolik hodin vám bude sdílený vůz přistaven ke dveřím a sdělí vám, v jakém úseku trasy byste si mohl užít klasické staromódní "ruční" řízení.
Další výhodnou funkcí by měla být možnost zvolit si, jaký automobil si budete na cestu přát. V zimě si tak snadno přivoláte prostorné SUV, v létě naopak sportovní vůz či kabriolet.
Abychom nezapomněli, jméno Sayer není žádnou zkratkou ani náhodným výběrem. Jedná se o příjmení jednoho z nejvýznamnějších designérů značky, Malcolma Sayera, který pracoval pro automobilku mezi lety 1951 až 1970. Mezi jeho nejvýznamnější díla patří například Jaguar E-Type nebo Jaguar XJ-S.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.